Gå til innhold

Utvide til to skjermer, hva bør jeg kjøpe?


salah

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har per idag en BenQ E2200HD skjerm som jeg er storfornøyd med. Det er rett og slett ikke noe negativt å si på den, utenom høytalerne som strengt tatt ikke bør kalles høytalere, men dette anser jeg som bagatell da jeg aldri har hatt bruk for eller vil bruke dem grunnet 5.1 anlegg uansett.

 

Men PCen brukes også som jobbPC, og nå har jeg fått et oppdrag hvor jeg må ha to skjermer.

 

Og dermed sitter jeg bom fast. Valget er enkelt men likevel så vanskelig:

 

BenQ E2200HD

Fordeler: Den samme jeg har som før, og dette vil matche resten av skrivebordet da skjermene er like og akkurat det samme. Dessuten kjenner jeg denne skjermen og vet at den er ypperste kvalitet.

 

Ulemper: Den er eldre (selv om det ikke har noe å si da den gjør jobben sin mer enn bra nok). Og jeg får mindre for pengene.

 

BenQ G2420

Den er omtrent det samme som min eksisterende, bare 24 tommer og annerledes utseende.

Fordeler: Nyere, og dermed større. Får mer for pengene. Og ved visning av film ser det bedre ut enn skjermen min som i praksis er 21,5".

 

Ulemper: Den vil ikke matche hovedskjermen da den er større og annerledes.

 

Og spørsmålet er: Hva hadde du gått for? Hvorfor?

Endret av salah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Umulig å si.. virker som dette koker mest ned til dine personlige ønsker

...

 

Dessuten kjenner jeg denne skjermen og vet at den er ypperste kvalitet.

 

For meg personlig ville det vært et godt poeng... men jeg er skjerm nazi, har bestilt og returnert igjen endel skjermer i mitt liv : ) Det er så mye specifications aldri kan fortelle deg om hvor bra en skjerm er. Men jeg vet jo ikke hvor kresen du er . Prøv å finne ut litt om kvaliteten på bakbelysningen og selve panelet.

 

 

skumleste litt kjapt og fant en kommentar eller to om 21.5" tommer fra benq påstått bedre enn tilsvarende 24" ... vet ikke om det var helt de samme modellene riktignok. Den 21.5"eren din ble sammenlikned med en 24" i samme serie når den kom på anandtech (fra 2008) og 21.5" kom bedre ut ser d ut som... og så tror jeg jeg så en som mente at en ny 21.5" i samme serie som den 24" du vise skulle være bedre... men du vet jo aldri hva folk på internett har spist . Men "mere for pengene" fordi en skjerm er større er ikke nødvendigvis alltid sant ihvertfall.

 

Har de like stor oppløsning? Hvis ikke hadde det jo vært et bra poeng i 24" sin favør, men det så ut som 21.5"ern din hadde 1920x1080. Hvis de har det så slipper du jo det der problemet med når du strekker et stort vindu utover 2 skjermer så får du ikke utnyttet nedre delen av den største skjermen. Men alt vil jo bli mindre på 22"eren. Du ville vel gjerne endt opp med å bruke den ene til hovedskjerm og den andre til avlastningsvinduer?

 

 

Jeg ville egentlig gitt en faen i designhjem og gått for hva som er mest praktisk ... men forskjellige størrelser trenger ikke nødvendigvis se stygt ut... iaffal kke hvis du får dem i samme farger og hvis de har gode høydejusteringer så de kan plasseres "jevnt" i høyden.

 

Siden de har samme oppløsning (utifra hva jeg giddet å sjekke), så koker det vel i stor grad ned til om du har lyst på en større skjerm eller ikke. Jeg foretrekker rundt 22" selv til mye desktop arbeid tror jeg, liker større skjermer til games og film seff... 24" kunne kaanskje vært greit til store programmer, men jeg hadde en 25.5" en liten stund og det ble aaltfor stort for min del ihvertfall. Måtte jo flytte øynene en meter for å komme fra ene hjørnet til det andre.

Slet med å konsentrere meg om å jobbe på den, d føltes som at det ble mye større enn "naturlig fokusområde". Men var jo gøy å spille på så stor skjerm: ) (hvis jeg flyttet den halvannen meter vekk fra øynene).

 

nei nå sidesporer jeg,., sorry.. kan ikke hjelpe med så mye saklig. Stikk inn på et stort elektrosenter eller noe der finner du alltids en eller annen 22" og 24" stående i nærheten av hverandre så du kan se for deg hvor stor forskjellen blir. Utover ddet ville jeg helst bare prøvd å finne ut om bildekvaliteten på den 24"eren ... med mindre du driver med foto \ grafikk \ o.l. så skulle vel det meste ordinære holde, men det er jo alltid noen av TN panelene som er helt ubrukelige. Var derfor jeg returnerte den samsung 25.5" jeg snakket om, fargene var helt utvasket, hvitt var blått , og lysttyrken .,.det var som å stirre rett inn i et solariumsrør på full guff. Med mindre jeg skrudde brightness ned til 10%, og da hadde skjermen omtrent like mye kontrast igjen som en rull med toalettpapir. Og hvitt var mørkegråttblått. Men en annen 22" jeg har nå er TN panel også, og den funker forsåvidt greit.

 

lykke til!

 

edit: så nettopp i en annen tråd her noen linker til skjermer med IPS panel helt ned i ~2000 .. noe å tenke p åhvis du er seriøs på bildekvalitet... men i og med du sier du er fornøyd med den du har så er det vel aknskje ingen vits i å svi av ekstra penger

Endret av timmy911
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...