Gå til innhold

hva er mine sjangser for huslån?


KapteinKnut

Anbefalte innlegg

hei, jeg er en gutt på 18 år som skal etablere meg i boligmarkedet i løpet av denne vinteren/våren (om alt går etter planen). så jeg tenkte å høre om noen av dere har peiling før jeg avtaler møte i banken

 

her er litt info som er viktig

-jeg er gutt 18år(1991)

-bosatt i kristiansand

-har omtrentlig 150.000 på sparekonto, 25.000 på bsu

-dette året vil jeg tjene 170.000 neste ca 250.000 så 3-400.000 hvert år

-jeg har vert i banken jeg er i hele livet

-mine foreldre godtat å "gå god for meg" om jeg ikke skulle klare å betale avdrag

 

om det er noe av dere som jobber i bank eller liknende hadde det vert supert

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3x inntekt er vanlig standard, men de ser en del på hva du kommer til å tjene /når skolen er ferdig.

De tar også høyde for at renten går mye opp.

Du kan få tilbud om avdragsfrie år for eks 5.

Dvs bare renter i den perioden.

 

Har du foreldrene i nakken så får du jo lån uansett, hvor mye du får i lån alene er ikke godt å si.

DnBNor ville gi meg og kona 960.000 med 150K samlet inntekt da vi var studenter

+ at vi hade 500K i egenkapital.

De ville ikke en krone mer opp, men ga oss lånet pga kona alene hadde over 400K lønn innen ett år /dvs ferdigutdannet.

Lenke til kommentar

Dette er typisk en vanskelig sak sett med bankøyne. Du har i dag alt for lav inntekt til å forsvare lånet du trenger. Det positive er at du har godt med egenkapital, sett ut i fra din lave alder. At du har en historikk i banken er og positivt, da du ikke har noen kredittrating å vise til (siden du bare er 18 år).

 

I denne typen saker må man se på hvordan din situasjon ser ut frem i tid, og det er som regel uforutsigbart og vanskelig. Det som kan være en løsning, er at en av foreldrene dine stiller som medlånetager på lånet. Når du etter hvert tjener bedre selv, kan h*n strykes som medlånetager. Jeg ville tatt kontakt med banken din, og gjerne avtalt ett møte sammen med foreldrene dine og rådgiveren de har i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...