Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med Asus EAH5770 og diverse annet (nybegynner)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg satte sammen en ny PC nå i helgen, men har desverre opplevd noen problemer jeg ikke klarer å løse. Dette er første gang jeg har satt sammen en PC fra bunnen av, så jeg er veldig åpen for at jeg har gjort noe feil. Jeg fikk god hjelp av TJ-nome til å velge de ulike komponentene, så det er nok ikke her feilen ligger vil jeg tro.

 

Systemet er som følger:

 

Hovedkort: GIGABYTE GA-P55M-UD2 P55 S-1156 M-ATX

Minne: CORSAIR 4GB DDR3 XMS3

Harddisk: HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 500GB

Grafikkort: ASUS RADEON HD5770

Prossesor: INTEL CORE I5 750

Trådløs: D-Link RangeBooster N USB Adapter DWA-140

Tastatur: MICROSOFT WIRELESS LASER DESKTOP 6000 V2 USB

OS: Win 7 Ultimate 64bit (Prøveversjon 30 dager)

 

Maskinen slo seg på første gang jeg trykket inn powerknappen etter byggingen, og etter en litt treig win7-install, så virker maskinen helt topp, bortsett fra disse problemene:

 

Problem 1:

Maskinen låser seg ved fullskjermvisning i youtube, google streetview, vgtv etc. I youtube låser maskinen seg vanligvis først i et par sekunder der jeg ser svart skjerm, men så kommer systemet tilbake. Om jeg etter dette kjører på videre med fullskjerm, låser maskinen seg helt, og eneste vei ut er å slå av med powerknapp. Resetknapp vil ikke reagere.

 

Jeg har installert en demoversjon av MS Flightsimulator X, og der fungerer alt helt topp med 1440x900 oppløsning, og releativt høyt detaljnivå (og i fullskjerm). Ingen tegn til at ting skal klikke der uansett hvor lenge jeg spiller.

 

Jeg har installert Catalyst 10.1 og Directx 11. Jeg prøvde å installere en eldre versjon av Catalyst (8.60-ettellerannet) og da forsvant problemet med nettvideoene, men jeg ønsker selvsagt ikke så gamle skjermdrivere. Takler ikke skjermkortet Catalyst 10.1?

 

 

Problem 2: Jeg har et h*****e med å få installert den trådløse D-Link dongelen. Dette var ett av de første problemene jeg fikk, og jeg opprettet en egen tråd til dette for tre dager siden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1201218&hl=

 

Kan det være at en oppdatering av bios vil løse disse problemene? Jeg har begrenset kunnskap rundt dette, så nå slenger jeg i grunn bare ut en idé. Jeg har en biosversjon som heter F3 (om det sier dere noe), men jeg ser at det er tilgjengelig både F5, F6 og F7 på gigabyte sine nettsider:

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherb...?ProductID=3165

 

Hvis jeg prøver en av disse, får jeg bare beskjed om at de ikke er kompatible med min versjon av Windows.

 

Jeg begynner å bli rimelig frustrert, for nå ønsker jeg meg en maskin som fungerer. Finnes det noe diagnoseprogrammer som kan avsløre underliggende problemer? Jeg har SIW, så jeg kan lime inn skjermbilder fra der om det er noe dere ønsker å se. Kan forresten nevne at CPU-temp ligger på rundt 40-45 grader når jeg bruker maskinen til tekstbehandling, nettsurfing osv. Akkurat nå ligger GPU-temp på 32 grader, men har vært oppe i 58 grader etter en 5 min økt med Flight Simulator.

 

Jeg har tro på at dette skal løse seg, for så langt har jeg fått veldig god hjelp her inne, noe jeg setter stor pris på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå opplevde jeg nettopp problemet med fullskjermsvisning i youtube. Svart skjerm i et par sekunder, og så poppet det i tillegg opp en melding (fra taskbaren) at skjermdriveren hadde sluttet å svare, men at den nå var gjenopprettet. Skal ikke skjermkortet mitt takle siste catalystdrivere?

Lenke til kommentar

Etter å ha tenkt meg litt grundig om, så er jeg rimelig sikker på at problemet med youtube osv. oppsto etter at jeg installerte directx 11. Jeg sjekket ikke hvilken versjon jeg hadde før jeg kjørte installasjonen. Kan det være at kombinasjonen directx 11 og catalyst 10.1 = no good? Litt merkelig at dette gjelder utenfor spillmiljø.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har også et gigabyte kort.

Gigabyte har en fin løsning hvor du kan kjøre et program på nettsiden dems som sjekker drivere til hovedkortet og om det mangler noe, eventuelt bør oppgradere noe.

Kjør den først og se hva som skjer.

 

Direct 11 er innebygget i win 7, så det trenger ikke innstalleres og man får nok ikke uten videre fjernet dem heller.

Kjører selv 10.1 og Dx 11 uten problem.

 

Driveren bør lastes ned fra D-link, og jeg har opplevd at det er enklest å legge inn driverne fra enhetsbehandlingen.

Start/kontrollpanel/system/enhetsbehandling finn dongelen, vel å oppdatere drivere og finn driverne du har lastet ned.

Jeg har ihvertfall opplevd at selv om driverne fungerer bra så fungerer ikke alltid programmet som skal legge dem inn.

 

Det er jo også sånn at det kan ta noen dager før systemet er oppe og gå 100%, det komemr ofte noen oppdateringer og ting de første dagene som løser de verste problemene.

Tålmodighet..... :-)

 

Jeg antar forøvrig at du lastet ned driverne fra et greit sted (bruker selv game.amd.... linken)

Det er ofte greit å kun innstallere displaydriveren (selvsagt med antivirus og brannmur av) og ta det derfra.

Som sagt kjører jeg 64 bit win 7 med DX11 og catalyst 10.1 uten problem så det er ikke det som er problemet.

Lenke til kommentar

Takk for svar Ankh!

 

Skal se om jeg finner det programmet på gigabytes sine nettsider.

 

Jeg reformaterte maskinen igår (bare for å teste) og såg da at DirectX 11 er innebygget i Win 7.

 

Catalystdriveren er lastet ned fra amd sine nettsider ja :) Har akkurat nå kun displaydriver, og ikke CCC. Problemet er her selv etter reformat og "ubrukt" system.

 

Det merkelige er at dette så langt kun gjelder nettvideoer i fullskjerm (og Google street view i fullskjerm). Problemet oppstår etter 5-10 sekunder i youtube (tar noen sekunder lenger om det ikke er HD-video). Når jeg prøver spill som Flight Simulator X og NFS Shift (sistnevnte forøvrig med alt skrudd på fullt på en 1680x1050-skjerm), så har jeg enda ikke opplevd problemer. Der går alt som smurt. Etter 10-15 min i NFS Shift så rapporterte SIW om en temperatur på 60 grader på CPU og 75 grader på GPU. Jeg har begrenset kunnskap om dette, men det høres ikke urovekkende varmt ut(?)

 

Ettersom problemet med skjermkortet bare slår til på enkelte områder, så er jeg ganske trygg på at dette ikke er et hardware-problem. Det må vel være mulig å fikses med noen drivere. Kanskje når Catalyst 10.2 kommer ut? Jeg har jo sett på diverse forumer at det finnes diverse problemer med Win 7 64 bit + skjermkortet jeg bruker.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg har et XFX ATI 5850 kort som jeg bruker på win 7 home premium 64 bit, nå med 10.1 driveren.

Kjører spill som farcry 2, call of duty world at war oog lignende i full HD 1920 x 1080 uten problem.

Har aldri vært noe problem hos meg ihvertfall.

Temp ser ok ut.

Er en mulighet for at det skyldes noe i prøvevesjonen, at ikke den åpner for alt?

Lenke til kommentar

Jeg har oppdatert BIOS og problemet ser ut til å være løst :) Jeg kjørte en 30 min lang konsert med Radiohead i 1080p på youtube, og det eneste som skjedde var at bildet frøs etter ca 20 min. Trodde da at problemet ikke var løst, men da jeg trykket Esc for å komme ut av fullskjerm, fungerte maskinen uten problem. De siste 10 min kjørte jeg i fullskjerm uten problem.

 

Dette var riktignok på 32 bit Win 7, og nå har jeg 64 bit Win igjen. Kjørte en 4 min youtube film i 1080p uten problem nå nettopp. Skal teste samme Radiohead-klipp senere. Men dette ser svært lovende ut! :)

Lenke til kommentar

Ser ikke ut til at problemet er løst fullstendig. Maskinen klikker innimellom, men forskjellen nå er at den fryser fullstendig. Når det skjer, er det som noen knipser og så er skjermen svart og det siste hundredelet av lyden går i en endeløs loop. Eneste som hjelper er powerknapp.

 

Dette må vel være driverproblemer? Nå har jeg jo gjort litt forskjellig, og problemet er ikke likt som før. Hadde det vært et hardwareproblem, hadde vel problemet vært likt uansett hva jeg gjorde?

 

Noen andre som har, eller har hatt dette problemet?

 

Maskinen har som sagt aldri klikket når jeg spiller, bare når jeg ser youtubevideoer og lignende.

Endret av Fuggplugg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...