Gå til innhold

Billig Media/HTPC: Langtids prosjekt.


Anbefalte innlegg

Billig Media/HTPC

 

Ja her er altså mitt første prosjekt som jeg gidder og dokumentere.

Har hatt en del casemods tidligere men ikke noe som har vært nevneverdig bra, eller så har de ikke blitt fullført.

 

Kort og godt går prosjektet mitt ut på å bygge/sette sammen en HTPC til tilnermet 0 kr.

 

Er nå kommet opp i ca 600 ,- som nevn lengre ned har jeg invistert i skjermkort, som ble i underkant av 600 kr med frakt.

 

Kabinettet skal "moddes" litt men dette kommer jeg tilbake til når jeg kommer så langt. Da kommer også skisser=)

 

 

Info:

HK: Fujitsu Siemens Value D1561-C (Info)

CPU: Intel Pentium 4 @ 3.2 GHz (Stock)

RAM: Crucial 1024MB, Samsung 512MB, Apacer 256MB

GPU: ASUS Radeon AH3450 512M DDR2 AGP

HDD: N/A (den døde)

DVD: En billig sak som leser og brenner alle dvd og cd formater. (oppdateres til BluRay når jeg ser at jeg har økonomi til det.)

CASE: HP dx5150 sff (dette er OEM)

 

hp-dc5000-sff-452.jpg

Jeg ønsker gjerne ide'er om hva jeg kan gjøre med fronten da det i hovedsak er den som blir modda, "topp"-dekselet skal også moddes men det blir kun et hull der PSU-en kan dra inn luft.

 

 

 

Skal laste opp noen bilder etter hvert=)

 

Kommentartråd

Endret av mariusox2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problem

 

Da har jeg støtt på enda et problem. som kanskje er større enn det nevnt i første post, tidligere skrev jeg at jeg alltid kom til å finne RAM, den gang ei. jeg finner ikke en j***a brikke som passer i d hele tatt-..- Det viser seg at jeg må ha av typen "184-pin DDR200/DDR266/DDR333":S Så om noen har dette vil jeg gjerne ha det:P Jeg ønsker helst 2 G, men klarer meg nok med 1=)

Lenke til kommentar

Da har jeg, etter en del testing, funnet ut at hovedkortet jeg hadde tenkt å bruke er ødelakt-.-

 

Så da sitter jeg kun med et ATX kort som dekker ca hele kabinettet og jeg vet ikke helt hvor jeg skal ha PSU'en:S

Tenkte på å legge den over noen av PCI slotene men da har jeg ikke plass til noen GPU:(

 

49yf3iBW.jpeg

 

Jeg står med andre ord veldig fast og vet ikke hva jeg skal gjøre:C

 

¨Kommentartråd

Endret av mariusox2
Lenke til kommentar

Mini update

 

Da var det tid for en liten kjapp update.

Har byttet vifte i PSU-en, den er nå tilnermet lydløs=)

Også har jeg bestilt et slikt skjermkort^^

 

SfdstL1u.jpeg

 

Har ikke fått gjort så mye mer i helga med dette da jeg har lagt nytt gulv i leiligheten og maskert en del dør og vidus lister da dette skal males opp:P

 

Kommentartråd

Endret av mariusox2
Lenke til kommentar

Mini update

GPU og Mod ide

 

Da har jeg funnet ut at pakken med skjermkortet mitt er sendt fra multicom, forventes mottatt på lørdag=)

 

Og så har jeg fått noen ide'er til hva jeg skal gjøre med topp dekselet^^

Det jeg ser for meg i hode mitt er to parallelle "Scoops" som vender forover, der kald luft kan komme inn over CPU og PSU.

Kommer Noen raske håndtegnede skisser av dette senere i dag, så kommer det antagelig noen skikkelige SkecthUp bilder når det begynner å nerme seg moddinga=D

 

Edit: skisse

uF8kW7Kw.jpeg

 

Endret av mariusox2
Lenke til kommentar

Mandags Update

 

Ja som forventet mottok jeg skjermkortet på lørdag, men det ble en skuffelse da jeg skulle prøve kjøre systemet:S Det som skjedde var at jeg ikke fikk noe bilde i d heletatt. Enten kommer det av at AGP porten ikke leverer nok volt til skjermkortet eller at jeg har for liten PSU.

Etter den første testn satte jeg inn mitt gamle Gainward 7900GS Uten å koble strøm på det og der kom bildet med en gang. Men når jeg fikk valg om å trykke TAB for postscreen eller DEL for setup, skjedde det ingenting da jeg trykka på DEL, og heller ingen ting da jeg trykket på TAB, jeg starta systemet på nytt for å prøve å trykke TAB før jeg gjorde noe annet. Og da kom postscreen, men der fikk jeg heller ikke gjort noe som helst:(

Etter at jeg hadde hatt bilde på 7900-kortet tenkte jeg at det kanskje kom bilde på 3450-kortet, men den gang ei.

Jeg testet også med 2 forskjellige tastatur men det ble det samme med begge.

 

Så i dag får jeg testet med 2 andre PSUer for å se om det er det, eller om jeg må ha meg et annet hovedkort.

Endret av mariusox2
Lenke til kommentar

Torsdags Update

Bilder av "ny" hovedkortet

 

Stock chipset kjøler

6DbN5VKR.jpeg

 

Tatt av chipset kjøleren og montert CPU

TYBQ1VPC.jpeg

 

Montert ny chipset kjøler

J97neYFt.jpeg

 

Her er CPU-kjøler også på plass

YY5EUxFw.jpeg

 

Og til slutt et bilde av skjermkortet montert i PCen.

AofVuYKZ.jpeg

 

 

Og til slutt en liten generell update:

Jeg skulle innstallere W7 på dette i går, men alt stopper bare under "Expanding files".

Første gang stoppet den på 89%, da kom en feilmelding. Jeg fyrte i gang igjen og da kom jeg bare til 85%, Uten feilmelding. så jeg prøvde en gang til, denne gangen kom jeg til 9%-.-

Jeg googlet feilmeldingen (0x8007045D). Men fant ingen relevant løsning:/

 

I tillegg til dette ser det ut til at jeg må anskaffe meg ny harddisk da den lager stykke lyder (click og death).

 

Edit: Har nå skaffet en smalere men lengre PSU enn den jeg opprinelig hadde tengt å bruke, så da blir det kanskje ikke noe modding av topp dekselet. Den er også 100W sterkere enn den jeg har fra før=) Også er jeg litt spent siden den nue mangler -5v (hvit på 20/24 pin) som noen prosessorer er avhengige av da de ikke kan hente - strøm fra jord.

 

Endret av mariusox2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Prosjektet lever enda:D

Onsdags Update

 

Slik blir "Scoopet" plassert.

 

xDc4TDX.jpeg

 

Ene siden er tatt ut.

 

orMVrAiG.jpeg

 

Begge sidene og fronten tatt ut.

 

ZMzLBVMJ.jpeg

 

Så nå skal biten i mitten heves, og så sveises det nye "vegger" på scoopet.

 

Når dette kommer til å skje vet jeg ikke, må finne materialer til veggene, noe jeg vet at jeg har et eller annet sted. Men det blir vel heller en annen sak når jeg ta mot til meg å lete di utallige rommene med skrot:S

 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

En sørgelig update

 

Det viser seg at detjeg sitter på av HW ikke klarer full HD og med nød og neppe takler 720p.

Dette her ikke vært et koselig prosjekt og skulle jeg ha fullført det hadde det blitt for dyrt. Jeg hadde måtte kjøpt hovedkort, skjermkort, ram, kanskje cpu osv. og det er jeg alstå ikke interisert i. så med dette kasserer jeg Media/HTPC prosjektet, kaster HW'en i et stygt gamelt kabinett og setter opp det opp som media server for hele huset jeg bor i:)

 

Og så benytter jeg anledningen til å fortelle om mitt nye prosjekt: The 60GB Thin Client som tar utgangs punkt i en HP Compaq t5510. Om jeg lager worklog på denne er jeg usikker på. Er fosåvidt begynt med prosjektet.

 

Kommentartråd

Endret av mariusox2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...