Gå til innhold

CFD-trading gjennom CMCmarkets.no – erfaringer?


Muzungu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har også lust å prøve handel med CFD. Men det inneholder en stor risiko.

Man stiller bare med 5% sikkerhetskrav, dvs at man kan handle for mye mer en egenkapitalen. Dvs også at man kan tape mye mer en innsatt beløp.

 

Anbefaler deg å teste demoen først, der du får 100 000 virtuelle penger og der kan du trade i markede som på ekte. Men med virtuelle penger. Da får du treningen og erfaringen, helt gratis. Uten at det svir.

 

CFDer er instrumenter som er knyttet til underligende som feks: aksjer, valuta, råvarer, indekser, sektorer osv. Virker spennende.

Lenke til kommentar

CFDer er fantastisk hvis du vil få bedre avkastning.

Har konto der sjøl. Jeg har tilgang til alt mulig og kan shorte og gå long like enkelt. Jeg bestemmer hvor mye kapital jeg bruker på vært posisjon :p du trenger ikke å gire 10x hvis du ikke vil. Vanligvis så bruker jeg 2x eller 5x. Bare når det er kvartalsrapporter bruker jeg litt mer ;)

Lenke til kommentar

Takk for svar til dere begge.

 

Jeg ser ikke helt hvordan du kan påstå at det er ren gambling. Det er snakk om derivathandel. En ting er at man kan kjøpe med margin på ett prosent, en annen ting er at man ikke må. Slike advarsler er de lovpålagt til å skrive.

 

Jeg tror jeg skal registrere en demokonto, og prøve. :)

Lenke til kommentar

Kan absolutt ikke anbefale CFD som et profesjonelt valg.

Kostnadene er helt grusomme.

Siden de speiler kontrakter fra børsene har de mindre likviditet. Og for å tjene penger legger de på spreaden, noe som gjør at du må ha større svingning i underliggende for at du skal tjene penger på en CFD Olje vs NYMEX Olje futures. (mener å huske at olje hadde CMC 6 pips mer enn NEMEX kontrakten - Grusomt).

På valuta har de heller ikke mye å skryte av - samme opplegget med 2-4pips på majors, mens konkurrenter har 0-2 og mindre kurtasje (gjelder både futures og FX).

 

Fordelen er giring (men det finnes i valuta og futures) og short muligheten i aksjer, men det er ikke noe problem å få shorte OBX aksjer i noen større meglerhus uansett.

Så for min del koker det ned til at det er et dårlig produkt, du eier ikke aksjene ol. Så ingen stemmerett på generalforsamlingen osv. Det funker best intradag trading i de mest likvide aksjene med hvis man vil ha høy giring, ellers lite nyttig for min del.

Husk at de tar grov rente for å holde posisjoner over tid (over døgn).

 

Skal man handle råvarer, indekser eller valuta er det mye bedre alternativer å finne seg en megler som man kan handle via på de børsene CMC speiler og i de virkelige kontraktene.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt hvordan du kan påstå at det er ren gambling. Det er snakk om derivathandel.

 

Jepp. Og hva er derivathandel? Gambling!

 

Hvis man er proff - noe de aller fleste ikke er - så kan derivater være et fornuftige verktøy til å dempe risiko.

 

Jeg mistenker at trådstarter overhodet ikke har tenkt til å dempe risiko eller er proff. Da blir det ren gambling. Itillegg har dette produktet, i følge dagens DN, egenskaper som gjør at du kan øke giring med 200 ganger!

Riskoen øker tilsvarende. Fortsatt itvil om det er gambling? Dette er ren lotto.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Aksjer trader jeg hos Nordnet, så CMCmarkets ville blitt for å handle råvarederivater – ikke aksjer. Valuta har jeg ingen kunnskap om, så det holder jeg meg utenfor.

 

Jeg ønsker hovedsaklig å teste det, av nysgjerrighet. Jeg er ikke profesjonell, altså jeg lever ikke av investering.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt hvordan du kan påstå at det er ren gambling. Det er snakk om derivathandel.

 

Jepp. Og hva er derivathandel? Gambling!

 

Hvis man er proff - noe de aller fleste ikke er - så kan derivater være et fornuftige verktøy til å dempe risiko.

 

Jeg mistenker at trådstarter overhodet ikke har tenkt til å dempe risiko eller er proff. Da blir det ren gambling. Itillegg har dette produktet, i følge dagens DN, egenskaper som gjør at du kan øke giring med 200 ganger!

Riskoen øker tilsvarende. Fortsatt itvil om det er gambling? Dette er ren lotto.

 

Derivathandel er ikke gambling. Hvis du tror det, så forstår du ikke derivater.

Jeg handler OBXen og den ligger altid på samme nivå hos cmc markets, som det gjør på f.eks hegnar. Det gjør ikke Bull og Bear ETFen som bare faller og faller.

Alt drives om risikohåndtering og du må huske at hvis du kjøper 2000 aksjer og kursen går opp 1kr, så tjener du 2000 kr, og hvis kursen går ned, taper du 2000 kr. Det er rett og slett enkelt ville jeg tro?!

Jeg betaler heller ingen kurtasje på indeksen, så jeg vet ikke hvilken "stor kostnader" han andre snakker om......

Lenke til kommentar

tototita88: jaja siter gjerne kostandene hos CMC med linker... det er er helt jævlig dyr i forhold til å handle dirkete på børsene de speiler uansett... du må legge til spreaden...

alle som er litt oppegående er intressert i å skifte... er en grunn til at DNB og andre meglerhus som er litt mer seriøse er interessert i å skifte dem ut som partnere.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

tototita88: jaja siter gjerne kostandene hos CMC med linker... det er er helt jævlig dyr i forhold til å handle dirkete på børsene de speiler uansett... du må legge til spreaden...

alle som er litt oppegående er intressert i å skifte... er en grunn til at DNB og andre meglerhus som er litt mer seriøse er interessert i å skifte dem ut som partnere.

 

siter gjerne selv hvor du har lest at DNB og andre er interessert i å skifte dem ut.

 

kostnadene: http://www.cmcmarkets.no/apply-account/price-list

 

Jeg handler nemlig kurtasjefritt direkte i olje og indeksene. Spreaden er job 0.9 kroner på OBXen og 0.06 dollar på olje. Det er jammen rimelig!

Lenke til kommentar

Disagre.

Det er ikke rimelig å handle olje for 0.06 dyrere enn direkte på NYMEX.

CFD er et speilbilde av prisene, mindre likvid og et fordyrende mellomledd. Spreadene er dyrere for de aller fleste enn hva man får gjennom direkte eksponering.

 

Hvis du er en kunde med litt kapital dvs. 2 millioner og oppover så anbefaler jeg deg ta kontakt med derivat avdelingen i DnB eller andre banker for å få meget mye bedre vilkår enn det CMC kan tilby, på alt fra valuta til råvarer.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Disagre.

Det er ikke rimelig å handle olje for 0.06 dyrere enn direkte på NYMEX.

CFD er et speilbilde av prisene, mindre likvid og et fordyrende mellomledd. Spreadene er dyrere for de aller fleste enn hva man får gjennom direkte eksponering.

 

Hvis du er en kunde med litt kapital dvs. 2 millioner og oppover så anbefaler jeg deg ta kontakt med derivat avdelingen i DnB eller andre banker for å få meget mye bedre vilkår enn det CMC kan tilby, på alt fra valuta til råvarer.

 

Det er spread direkte på nymex også. 1 kontrakt i Nymex Light Sweet Crude oil tilsvarer 1000 fatt med olje... Dette blir uaktuelt for oss fleste.

 

I tillegg tar meglerne kurtasje når du utfører handel hos dem. Gjerne på 0.2% og høyere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...