Gå til innhold

Hjelp til OC av E5200


Anbefalte innlegg

Jeg skal få testet 3,75 med SuperPi ja ;)

 

Lot prime stå på mens jeg var og trente i dag (fortsatt på 3,5GHz). Kjørte ca 2,5 timer. Kjernene lå på 47 og 48 grader da jeg kom hjem med max på 50 og 51. Jeg har en Noctua NH-U12P kjøler og antec P-183 kabinett. Kjører både Noctua- og kabinettviftene på laveste hastighet for å unngå støy. Funker fett!

 

Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg, men ser ikke helt vitsen med å teste i 8-10 timer annet enn for moro skyld. Er med mitt bruk helt urealistisk å bruke prosessoren på 100% så lenge i strekk. Kanskje hvis jeg hadde drevet med videoregigering eller noe...

 

(Jeg prøvde forresten RealTemp som du anbefalte. Kjørte det parallelt med CoreTemp, og for meg ga de akkurat samme temperaturer . Eneste jeg la merke til var at RealTemp oppdaterte litt oftere. Liker allikevel bedre designet på CoreTemp :yes: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra temperaturer. Jeg får ikke lave på mine CPU-er, men de sitter i et lite kabinett med en 132cm høy Zigmatek s963 med 92mm vifte. Har puttet quad-en i et Antec P180 med en litt større Zigmatek HDT-S1283 som er en veldig bra kjøler, men får ikke noe lavere temperaturer her utrolig nok. Men så får jeg ikke viften til å kjøre på høyere hastighet enn 1200rpm. Hadde jeg fått den opp i 2200rpm som den skal så hadde det vel blitt bedre temperaturer (den lille kjøleren går helt opp i 2800 under load). Har lurt på om noe skyldes kjølepastaen. Jeg bruker en Noctua kjølepasta, og jeg ser at alle Noctuakjølerne har helt planslipte, glatte kjøleflater, mens Zigmatek-ene har varmerørene integrert i kjøleflaten. Da blir det litt ujevnt. Kanskje jeg skulle prøvd kjølepastaen som fulgte med eller Arctic Cooling 5.

Lenke til kommentar

Nå har jeg egentlig ikke peiling på slikt, men jeg har brukt Noctua-pastaen som fulgte meg kjøleren. Den har ganske høy viskositet, men tror allikevel den burde kunne dekke ujevne overflater uten problem. Kanskje du hadde for lite på? Jeg antar det er viktig å ha på nok kjølepasta til at det ikke blir noe isolerende luftrom mellom kjøleflate og prosessor (det er vel egentlig hele hensikten med kjølepasta).

Lenke til kommentar

Jeg hadde ganske lite på. Noctua skriver at du bare skal legge en liten klump i midten og så skal den spre seg av seg selv. Tenkte at det gjør den ikke så lett når det er sprekker mellom kjølerørene. Derfor prøvde jeg å gni det utover med litt Glad pack på fingeren. Men jeg tok ganske tynt på. Skal prøve med litt mer.

 

Forøvrig så testet jeg SuperPi med Q9450-en som kjører på 3,4ghz. Den brukte 13,3 sek.

 

Nå skal du få litt data så du blir fornøyd med klokken din. Her er noen resultater for E5200 på HWBot.org:

 

Det er to stk som har overklokket sin E5200 til 3,5ghz:

 

1. SuperPi: 15,260 sek på et Asus P5Q hovedkort (P45 chipset, har kostet ca. 1000,-)

 

2. SuperPi: 16,8 sek på et MSI P7N SLI Platinum som har kostet litt mer en Asuskortet. Det var også Editors Choice og Value Award i Overclock3D sin test. "Awesome overclocking", skrev de i oppsummeringen, he he. Begge disse er full ATX-kort som generelt sett klokker MYE bedre enn Micro-ATX kort.

 

Er du fornøyd med hva det lille "drittkortet" ditt til 350,- har klart??

 

Her er to resultater til:

 

5280mhz - SuperPi 10,22 sek

4500mhz - SuperPi 13,50 sek

 

Som du ser er det ikke alltid en høy klokk får så mye å si, ihvertfall ikke for SuperPi. Spesielt når du tenker på at den beste her har kjørt på tørriskjøling og 1,912 vcore.

 

Man finner mye morsomt på HWBot når man blir kjent med stedet.

Lenke til kommentar

Det beste av alt: Vil du gjette hvorfor jeg kjøpte akkurat dette hovedkortet? Jeg gikk inn på dustinhome og kjøpte det billigste kortet de hadde med 775 socket uten å sjekke noe som helst annet :p Noen ganger kan man ha flaks.

 

Var mye morsom lesing på HWBot ja. Jeg tror allikevel ikke jeg skal prøve meg på topp 100 listen. Er storfornøyd med maskinen som den er nå. Tilnærmet lydløs på 3,5GHz. Kjører Modern Warfare 2 lett i 1920x1080 med et passivt kjølt HD4550 til 350 kr.

 

Prosessoren kjøpte jeg forresten brukt på qxl for 300.

 

HK: 350

CPU: 300

GPU: 350

Minne: 400

tot: 1400 kr

 

Ble et drittbillig system hvis du ser vekk fra alle pengene jeg har brukt på kjøling og kabinett da... :grin:

Endret av HertugRolf
Lenke til kommentar

Ha ha, veldig bra :thumbup:

 

 

Jeg har også kjørt ultragnukking på min:

- HK for 319,- på Netonnet.

- E8500 E0-stepping som demovare for 900,-.

- 2 * 4gb 1150mhz minne 595,-

- Xigmatek HDT-S963 kr. 195,-

 

Fikk et 8800gtx av en kompis, hadde et gammelt Dell Vostro-kabinett og psu liggende. Kommer til å installere Leopard på den og gi den i julegave til nevøen min.

 

Har som mål å finne et tilsvarende billig og overklokkevennlig hovedkort for 1156-sokkelen i løpet av året. Det bør helst støtte Ubuntu ut av boksen og hackingtosh med minimal hacking. Så skal jeg overklokke dritten av den mest prisgunstige prosessoren som er tilgjengelig da. Får litt Reodor Felgen-feeling av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...