Gå til innhold

Kommunisme vs fascisme - likheter og ulikheter


Seppen

Anbefalte innlegg

Et emne som egentlig passer inn under de fleste underkategoriene på "Samfunn", men jeg velger å plassere den her siden det jeg ønsker mer informasjon om hører fortiden til. En tråd som like godt kunne vært plassert under "Politikk og samfunn" eller "Religion, filosofi og livssyn", men jeg har valgt å plassere den her.

 

Vet at det er mange opplyste norsktalende mennesker der ute. Håper dere er interesserte i å dele deres kunnskap med andre, blant annet meg. Har en skoleoppgave som skal leveres 19. februar der vi skal velge oss ut et tema fra mellomkrigstiden (tidsrommet mellom 1. og 2. verdenskrig).

 

Problemstilling er valgfritt, men jeg har funnet ut at jeg vil lære mer og kommunisme og fascisme. Ideologier er noe som interesserer meg, men det er bare det helt grunnleggende jeg har fått satt meg inn i til nå.

 

Share knowledge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror faktisk at dette bør gå i en av kategoriene om leksehjelp, siden det er skolerelatert.

 

For å si det enkelt, uten at jeg gjør skolearbeidet for deg, så bør du søke på nette om totalitære regimer, det er her likhetene ligger. Det andre momentet som kan hjelpe deg er at du setter deg inn i det som kalles for den politisk/ideologiske aksen, for her finner du ulikheter. Generelt sett finnes det enorme mengder info på nette i forbindelse med temaet, så du kommer til å klare deg fint.

Lenke til kommentar

Det naturlige vil være å trekke frem både Stalin, Mussolini og Hitler og deres regimer. Kommunisme vs fascisme er gjerne en litt vag sammenligning med tanke på at mange misforstår/forveksler begrepet rundt kommunismen og andre sosialistiske autoritære/totalitære retninger som maoisme og stalinisme.

 

e:

Nå vet jeg ikke om denne boken er så lett å få tak i på lokale bibliotek eller lignende. Men "the european dictators" av Allan Todd, presenterer akkurat det du er på jakt etter.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Uten at jeg husker nøyaktig hvor generalisert denne forklaringen er tror jeg den illustrerer en viktig forskjell;

Fascisme lar industrien i langt større grad gjøre profitt. En kommunistisk stat vil gjerne gjøre beslag på det meste av profitten industrien tjener. Kommunisme har vel også i større grad plan-økonomi i forhold til fascisme (korriger meg gjerne her). Generelt sett er de veldig like ved at de setter massen foran enkeltmennesket, har små skiller mellom privat og offentlig, og at de er nasjonalistiske. En av de største forskjellene ligger altså i den økonomiske styringen.

 

Håper dette hjalp litt.

Endret av Geijutsu
Lenke til kommentar
Det naturlige vil være å trekke frem både Stalin, Mussolini og Hitler og deres regimer. Kommunisme vs fascisme er gjerne en litt vag sammenligning med tanke på at mange misforstår/forveksler begrepet rundt kommunismen og andre sosialistiske autoritære/totalitære retninger som maoisme og stalinisme.

 

e:

Nå vet jeg ikke om denne boken er så lett å få tak i på lokale bibliotek eller lignende. Men "the european dictators" av Allan Todd, presenterer akkurat det du er på jakt etter.

Stalinisme og maoisme faller under kategorien kommunisme, det har aldri eksistert noen samfunn som har fulgt Karl Marx' ide 100%, da denne tok utgangspunkt i Vest-Europeiske land og kommunismen aldri slo gjennom her.

Lenke til kommentar
Det naturlige vil være å trekke frem både Stalin, Mussolini og Hitler og deres regimer. Kommunisme vs fascisme er gjerne en litt vag sammenligning med tanke på at mange misforstår/forveksler begrepet rundt kommunismen og andre sosialistiske autoritære/totalitære retninger som maoisme og stalinisme.

 

e:

Nå vet jeg ikke om denne boken er så lett å få tak i på lokale bibliotek eller lignende. Men "the european dictators" av Allan Todd, presenterer akkurat det du er på jakt etter.

Stalinisme og maoisme faller under kategorien kommunisme, det har aldri eksistert noen samfunn som har fulgt Karl Marx' ide 100%, da denne tok utgangspunkt i Vest-Europeiske land og kommunismen aldri slo gjennom her.

 

Disse retningene faller inn under sosialismen, kommunisme er noe betydelig annet. Kommunismen er det siste steget i marx sin historiske materialisme, og under kommunismen skal det ikke være noen stat. Men for all del, man kan godt se på kommunismen som bakenforliggende ideologi. Men det har lite med selve styresformene å gjøre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hadde nettopp den samme oppgaven på skolen å valgte å skrive om "Vinnerne skriver historien" sette litt fokus på at alle partene sto for mye jævelskap.

Fant noe ganske interessant i boken "The black book of communism" hvor forfatteren sier at Kommunismen har 100 millioner liv på samvittigheten mens Nazismen har 25 millioner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er inga tvil om at mange regime og politiske leiarar har liv på samvitet, men det er ikkje skulda ideologi. Verken hjå kommunistiske eller nazistiske regime. I Sovjetunionen og Nazi-Tyskland har andre verdskrig vore ein viktig grunn til store tap av menneskeliv. Svoltkatastrofar i Sovjetunionen og Kina har ingenting med ideologi å gjere (dvs. somme hevdar svoltkatastrofen i Ukraina på 1930-talet var ei medvite politisk avgjerd av Kreml) og ein finn katastrofar tilsvarande i omfang i hundreåret før.

 

At totalitære regime har liv på samvitet er ei sjølvfølgje, men kva ideologi som ligg bak har lite å seie. Inga statsapparat har noko å tene på å ta livet av folket sitt og freistar å halde dette til eit minimum ved å "berre" ta livet av politiske opposisjonelle o.l. for å oppretthalde ein stabil stat. Dette går att i alle totalitære regime som freistar å halde på makta.

 

Eit naturleg spørsmål å stille seg er: Kvifor skjer desse svoltakatastrofane hovudsakleg i sokalla kommunistiske regime? Det gjer det ikkje, svoltkatastrofar hender oftast i fattige, industrialiserte statar. Dette er også dei statane som vert kommunistiske, mykje pga. svolt og elende under dei pre-kommunistiske regima. Eit godt døme på dette er Sovjetunionen. Kor store svoltkatastrofar hende i Sovjetunionen etter andre verdskrig, då landet var industrialisert?

 

The Black Book of Communism er forresten ei grådig einsretta bok som medvite har vald høge estimat i alle situasjonar, fortel om naturkatastrofar som politiske medvite avgjersler. Den er skrive av høgrevende akademikarar og er meint for å provosere. Det finst mykje bøk av denne typen vend i båe politiske retningar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...