Gå til innhold

[Løst]Hjelp til konfigurasjon av HDD i Linux.


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har akkuratt kjøpt meg ny stasjonær, den har 2 x 1TB disker.

 

Resten av datamaskinens deler er urelevante med tanke på at alt av drivere o.l. fungerer utmerket.

Jeg har kjørt xubuntu i 3 år, og er kjempefornøyd med oppsett, kjapphet.

 

Som sagt er diskene 2x1 TB, prøvde meg litt frem i går og partisjonerte 40GB mountet til "/"

 

40 gb holder for mitt behov på /, men hvordan setter jeg opp så diskene automagisk blir mounted bare til "vanlige" lagringsdisker? Skal jeg partisjonere de i installen, kan jeg gjøre det etterpå?

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av vane ordner jeg alt av de viktigste partisjonene under installasjonen (/, /home, etc) og så ordner jeg resten etter installasjon. Evt kan du sette opp resten av partisjonene og så sette dem som "ikke bruk" i partisjonsprogrammet.

 

For at dem skal bli automatisk mountet for hver oppstart må legge dem til i fstab filen.

Lenke til kommentar
Av vane ordner jeg alt av de viktigste partisjonene under installasjonen (/, /home, etc) og så ordner jeg resten etter installasjon. Evt kan du sette opp resten av partisjonene og så sette dem som "ikke bruk" i partisjonsprogrammet.

 

For at dem skal bli automatisk mountet for hver oppstart må legge dem til i fstab filen.

 

Jepps, har ingen problemer med og formatere igjen idag, bare testet litt i går. Men hvordan ville du montert systemet opp? 40 gb på / og mye på /home?

 

Har du en guide om hvordan man mounter opp i fstab? Aldri gjort det før, men kan sikkert på googlet det opp i kveld :)

Lenke til kommentar

Mitt oppsett.

 

/ = 10gb og 3,7gb brukt

swap = 2gb

/home = 260gb av en 320gb disk

to tomme partisjoner for distro testing

Winows 7 montert som /home/win7

Mine dokumenter montert som /home/7docs

Videodisken montert som /home/mediadisk

 

Dette setter jeg opp når jeg installerer Ubuntu i partisjoneringsdelen.

 

atlef.

Endret av atlef
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...