Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Finans og Økonomistyring [BI]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er saken å finne hva innbetalingene fra kundene er budsjettert til :-) hehe

 

Du har søkt jobb som finansanalytiker hos Gårdon Getto, og du har blitt innkalt til jobbintervju. Nå er du på intervjuet, og Gårdon Getto forteller deg at han vurderer å legge inn bud på samtlige aksjer i Vannskiutstyr AS. I den forbindelse har han satt opp et resultat- og balansebudsjett for de neste 8 årene, og ut fra resultat- og balansebudsjettene har han satt opp likviditetsbudsjetter, beregnet selskapets kontantstrøm og regnet på nåverdien. Han ønsker å teste om du har basiskunnskapene på plass, og viser deg følgende utdrag fra resultat- og balansebudsjettet:

 

 

 

 

Resultatbudsjett 2015

Salg 980

Vareforbruk 440

Lønnskostnader 140

Avskrivninger 100

Andre driftskostnader 200

Driftsresultat 100

Betalbar skatt 30

Årsoverskudd 70

 

Utdrag fra balansebudsjett 31.12. 2014 2015

Avskrivbare driftsmidler 380 500

Kundefordringer 100 140

Varelager 80 110

Leverandørgjeld 50 90

 

Gårdon sier som følger: "Anta at alt varekjøp og varesalg skjer på kreditt og at du kan se bort fra merverdiavgift. Hvor store er de budsjetterte innbetalingene fra kundene, hvor mye er det budsjettert med i varekjøp og hvor mye er ubetalt til leverandørene i 2015?" Gårdon ser spørrende på deg og venter på svar. Han tapper fingertuppene utålmodig mot bordflaten. Hvor lenge må han vente? Trenger du blyant og papir for å regne det ut, eller tar du det i hodet?

Lenke til kommentar

Her er mine svar på oppgave 1 og 2:

 

1:(0,83 av 1,00)

øke

109282

522014

732166

øke

19

 

2: (0,80 av 1,00)

940

470

430

100

720

 

Noen som kan luke ut noen feil hos meg? og kanskje være så vennlig og gi meg noen svar på oppgave 3 og 4 :)

 

nr fire skal være 180 ;)

 

Takk. Noen andre svar som kan deles? har totalsum på 1,83 nå og skulle gjerne fått inn et spørsmål til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...