Gå til innhold

En liten stasjonær med gode spille egenskaper.


Anbefalte innlegg

Tja, la meg begynde med kabinettet.

Tengte jeg skulle bygge en PC som ikke var særla stor i størrelse men fortsatt et "Monster" av dra kraft.

Så jeg startet med et [Lian Li PC-A03B] kabinett som er 368 mm høy og 447 mm i dybde.

Edit:

Men vist jeg skal ta turen over til kvalitet så blir det [Antec Mini P180] jeg må satse på. Det er litt større, mer holdbar og du får mye igjen for pengene her.

Det koster 100kr mer og de pengene er verdt å invistere!

 

 

Her er listen over ting jeg har tweeket og endret over disse dager med hjelp fra forum gjengen som har svart meg.

 

Interne komponenter:

1 430,- [Hovedkort - ASUS MAXIMUS III]

2 992,- [GPU - Powercolor HD5870 1GB DDR5 256BIT]

1 588,- [CPU - Intel CORE i5-750]

1 740,- [sSD - INTEL 80GB X25M]

1 256,- [DDR3 - CORSAIR 4GB 1600MHz]

886,- [PSU - CORSAIR 650W]

 

Utseende:

757,- [Tower - Antec Mini P180]

0,- [Diverse utstyr - ]

 

 

Tilsammen blir alt dette : 10 649 kr

Med frakt så blir det rundt: 10 900 kr

 

 

Men om noen vil tilføye noe bedre/mer redusert pris uten at frakten blir delt opp for mye så er det bare å komme med forslag

Siden jeg har et ganske høyt budsjett så er det bare å komme med oppgraderinger :)

kan si jeg kan strekke meg til 14 000 kr med frakt.

Endret av Shelfen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Fin første post.

Som svar lurer jeg først og fremst hvorfor du skal ha et så lite kabinett, praktisk på en måte og upraktisk på en annen.

 

Ellers kan du nok spare litt penger på minne, vist du ikke skal overklokke noe så hinsides.

Og jeg ville ha byttet SSD til Intel X25-m til rundt samme pris.

Innenfor dette budsjettet til spilling spesielt er AMD vel så bra og helst hakket billigere, da tenker jeg i kombinasjon med Phenom 965/955 og et hovedkort med 790-chipset (ATX) eller 785g-chipset (m-ATX).

Lenke til kommentar

Må si jeg hålder meg fortsatt til intel sitt hovedkort.

Ene grunnen er jeg har et lite krav på lydkvalitet, siden jeg også bruker den til å se film på min 50" plasma med surround. samt at den skal være stillegående. og ikke noe extra pjatt :p

 

vil ikke kjøpe noe dall som vannkjøling eller annet styr. vil helst at når man ser en film så går det meste i Idle og du hører ikke en lyd fra PCn.

 

Samtidig så vil jeg at det skal være minimalistisk og vist jeg trenger en upgrade så blir det et extra ATI skjermkort, ikke noe mer.

 

Men må si meg enig at Intel sin SSD kan være hakket dyrere men du får 20GB mer plass, det kan ha stor betydning når du begynder å fylle opp PCn med program og slik.

Though jeg har et par vanlige hardisker som jeg skal flytte over fra min "gamle" PC

Endret av Shelfen
Lenke til kommentar
Corsair 650w, koster litt mere enn misten men så blir det extra i frakt på misten så det blir kostene ca det samme.

Og tipper Corsair er noe bedre enn misten.

 

Har hørt at Misten er mer stillegående, eller er dette bare en myte?

Vil ikke ha noe unødvendig støy vist den er bare et hakk "bedre"... en PSU har til dags dato ikke mye å si, bare den leverer effekten den skal til rett tid, og ingen unødvendige rippler i spenningen som (kan) ødelegge komponenter i PCn.

 

Jeg vil ikke være så negativ så jeg skal skjekke ut støynivået til Corsairen i tester vist jeg finner det.

 

Edit:

Den er ikke Modulærbar :p har et lite kabinett, så hvor skal jeg legge de unødvendige kablene? hehe, tror jeg hålder meg til MIST

Endret av Shelfen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Må si jeg hålder meg fortsatt til intel sitt hovedkort.

Ene grunnen er jeg har et lite krav på lydkvalitet, siden jeg også bruker den til å se film på min 50" plasma med surround. samt at den skal være stillegående. og ikke noe extra pjatt :p

 

vil ikke kjøpe noe dall som vannkjøling eller annet styr. vil helst at når man ser en film så går det meste i Idle og du hører ikke en lyd fra PCn.

 

Samtidig så vil jeg at det skal være minimalistisk og vist jeg trenger en upgrade så blir det et extra ATI skjermkort, ikke noe mer.

 

Men må si meg enig at Intel sin SSD kan være hakket dyrere men du får 20GB mer plass, det kan ha stor betydning når du begynder å fylle opp PCn med program og slik.

Though jeg har et par vanlige hardisker som jeg skal flytte over fra min "gamle" PC

I det kabinettet har du ikke rom for et til 5870 skjermkort sånn at det er sagt, dette minne er mer enn nok godt nok.

 

Det kabinettet du dessuten har valgt er ikke spesielt støydempet, slenger med noen alternativ til andre støydempende kabinett:

Coolermaster Sileo 500

NZXT HUSH

 

Mine favoritter:

Antec P183

Antec P193

 

Ok, en del av disse kabinettene er litt dyrere, men du vil fort spare penger med å kjøpe alt fra amentio, pluss du kunne strekke budsjettet ditt.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt jeg. når du sier at kabinettene er mer støyreduserende så er det på tanke at der er flere vifter og flere hull i kabinettet som gjør den veldig stillegående eller hva?

 

Ser ironien i det :p

Men vist du ikke har sett kabinettet så er hovedkortet snudd på hode og kortet går akkurat under 3,5" plassen vist den faktisk går så langt bak, kortet er tross alt 27-28cm langt (ingen gir ut de aktuelle målene) og hovedkortet er 24cm alle veier...

så vist du begynder å se visuelt på kabinettet så vil 5870 få plass :)

 

Men minnet kan du ha rett at jeg ikke trenger så utrulig mye MHz. men er kjekt å ha når du begynder å clocke litt. Desuten burde jeg fulle ut standard verdien på 1600MHz som er oppgit som ikke OC hos produsenten.

Siden det ikke skal ha noe negativ effekt på hovedkortet så må jeg si at "er det mulig er det lov" :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ja, de har mer luftehull o.l., men igjen så har de støyreduserende matter, samt høykvalitetsvifter(noe du forsåvidt har valgt til ditt kabinett og). Bare til å lese reviews av de kabinettene, og de fleste vil bli utalt som svært støyreduserende.

Er vel også verdt å nevne at ofte ikke støy fra kabinettvifter uansett, men gjerne fra typisk skjermkort og dårlig innstilt cpu vifter og dårlig PSU og da hjelper det mer med støydempende matter i veggene enn få luftehull.

 

For å illustrere plassproblemet i kabinettet så har jeg tegnet litt for deg.

Orginal bilde av innsiden.

36796_large.jpg

 

Her har jeg tegnet litt for illustrasjon, er ikke noe nøyaktig skala i lengden, men høyden på kortet er bortimot autentisk (2 slotter hver på backpanel).

55l7ye.png

Rosa blir kort nr 1. og vist du senere skal oppgradere så er orange kort nr 2., her ser det ut som du vil få et plass problem med vist 5870 viser seg å være noe lenger enn hva jeg har tegnet.

Lenke til kommentar

Ok jeg så ikke på alle kabinettene så veldig mye, jeg kom over et kabinett som var opp til 1900kr og 16.3 kg, da ble jeg litt uinterisert, men det andre var utrulig fristende for støydempingen "Antec P183".

 

Jeg har allerede fortalt i første posten at jeg vil ha kabinettet veldig lite som det Lian Li jeg har valgt ut fra før av.

Hadde lyst til å ha mindre men siden ATI sine skjermkort er veldig lange så kunne jeg ikke det. Vist jeg skal oppgradere PCn og jeg ikke ble fornøyd med kabinettet så kan jeg like gjerne kjøpe et nytt et. siden Lian Li kabinettet ikke koster noe sykt.

Thought et kabinett kommer som en sepperat frakt så det vil ikke koste meg noe mindre å bestille fra samme nettbutikk.

 

Men når du sier det så kan jeg også kjøpe meg noen gummi ringer til hovedkortet og noen matter som disse produsentene kaller "Sound proof" :p

 

PS. Tror en kompis av meg har kjøpt ett av de Antec kabinettene men vet ikke hvilken. Han kjøpte det for MANGE månder siden og har enda ikke kjøpt noen andre deler til den en en PSU og noen vifter xD.

En raring må jeg si deg.

Han brukte så mye penger på den PSUen... 1200W - 1 700 kr eller noe, hehe...

 

Kan sikkert kjøpe kabinettet fra fyren vist jeg har lyst til det, men det er sykt stort...

Endret av Shelfen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Forsåvidt greit at Lian Li kabinettet er billig, men vil heller foretrekke å legge litt ekstra penger i kabinett og vist jeg skulle oppgradere i senere tid så hadde jeg heller gjort på hardware.

 

Det som ofte er lurt å legge penger i er strømforsyning og kabinett, ettersom dette trenger ikke utbytte oftere enn hva resten av hardware gjør.

 

Tenkte kanskje du synes at de Antec kabinettete var litt dyre og store, derfor jeg la ved det NZXT og det Coolermaster, av disse 2 ville jeg nok valgt Sileo 500.

Men på veldig langsikt, ingen tvil om et av de Antec kabinettene.

Vist du står forsatt fast på veldig lite kabinett, så kom jeg på et alternativ fra Amentio, Antec Mini P180, fins i sort og hvit.

Ved å fjerne den harddisk buret som sitter i midten av kabinettet har du plass til 2 av hvilket som skjermkort på markedet per dags dato.

 

Les review her, hvor de skrøyter av dette til tap for storebror Antec P182, i kjøling, stillhet osv.

Lenke til kommentar
Corsair 650w, koster litt mere enn misten men så blir det extra i frakt på misten så det blir kostene ca det samme.

Og tipper Corsair er noe bedre enn misten.

 

Har hørt at Misten er mer stillegående, eller er dette bare en myte?

Vil ikke ha noe unødvendig støy vist den er bare et hakk "bedre"... en PSU har til dags dato ikke mye å si, bare den leverer effekten den skal til rett tid, og ingen unødvendige rippler i spenningen som (kan) ødelegge komponenter i PCn.

 

Jeg vil ikke være så negativ så jeg skal skjekke ut støynivået til Corsairen i tester vist jeg finner det.

 

Edit:

Den er ikke Modulærbar :p har et lite kabinett, så hvor skal jeg legge de unødvendige kablene? hehe, tror jeg hålder meg til MIST

 

Den ER modulær.

Lenke til kommentar
Forsåvidt greit at Lian Li kabinettet er billig, men vil heller foretrekke å legge litt ekstra penger i kabinett og vist jeg skulle oppgradere i senere tid så hadde jeg heller gjort på hardware.

 

Det som ofte er lurt å legge penger i er strømforsyning og kabinett, ettersom dette trenger ikke utbytte oftere enn hva resten av hardware gjør.

 

Tenkte kanskje du synes at de Antec kabinettete var litt dyre og store, derfor jeg la ved det NZXT og det Coolermaster, av disse 2 ville jeg nok valgt Sileo 500.

Men på veldig langsikt, ingen tvil om et av de Antec kabinettene.

Vist du står forsatt fast på veldig lite kabinett, så kom jeg på et alternativ fra Amentio, Antec Mini P180, fins i sort og hvit.

Ved å fjerne den harddisk buret som sitter i midten av kabinettet har du plass til 2 av hvilket som skjermkort på markedet per dags dato.

 

Les review her, hvor de skrøyter av dette til tap for storebror Antec P182, i kjøling, stillhet osv.

 

Der har du et kabinet som jeg ikke hadde kommet over på lang tid! ;D

Tror det gjorde susen for at jeg skifter til det, smeisende flott kabinett invendig og utvendig. ikke mye dilldall der ja =)

 

Den ER modulær.

 

Sorry såg sikkert på feil review, må ta å skjekke igjen siden jeg nå ser at det står modulær på texten...

Endret av Shelfen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...