Gå til innhold

Kjøpe ny PC. Hvilken processor bør jeg gå for?


Anbefalte innlegg

Heisann :)

 

 

Jeg har planer om å kjøpe en ny, stasjonær PC. Har ikke "bygd" PC siden 2005 så på dette feltet trenger jeg gode råd ;)

Velger ut deler sjøl fra Komplett.no eller lignende sider. Vil ikke bruke mer enn 10-12 000 på PCen totalt.

 

Bruker gjerne en 1000-lapp ekstra for å få noe som er litt bedre (blir nok leeeeenge til jeg kjøper meg ny PC igjen, så vil ha en PC hvor ytelsen i forhold til markedet varer).

 

Først og fremst; hvilken processor(kanskje skrivefeil) bør jeg gå for? Jeg vil bruke PCen hovedsaklig til spill med god grafikk.

 

 

Kan denne være aktuell for meg?

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-860

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492768

 

 

Eller burde jeg heller gå for en AMD-processor? Har hørt at Intel er sterkere, selvom de er dyrere, kan dette stemme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for kjapt svar :)

 

Men i7-860 er vel raskere enn i5-750? For prisen er ikke noe problem her altså. Velger mye heller i7-860 om den er raskere (nesten uansett hvor lite ekstra det er snakk om).

 

Overklokking kan jeg ikke, men dette er jeg villig til å lære meg (noen venner av meg driver også med det). Så da blir vel i7-860 et enda bedre valg? Eller er i7-860'en tregere enn i5-750'en?

Lenke til kommentar

Her har du test av i7 vs phenom ii , nettop med radeon 5970

 

5 marginale seiere til phenom

1 uavgjort

3 marginale tap.

 

Dette burde tilsi at rimeligste alternativ er det beste alternativet, nemlig phii 965-125 w , revisjon c3.

 

Gode hovedkort her er

 

Gigabyte 770-TA, ca kr 750, ikke crossfiresupport, usb 3.0 og sata6

Gigabyte 790x-TA, ca kr 950, 8x8 crossfiresupport, usb 3.0 og sata6

Gigabyte 790fx-TA- ca kr 1300, 16x18 crossfiresupport, usb 3.0 og sata 6

Lenke til kommentar

ikke at jeg har sett noe på overklokkings potensialet for noen av de nevnte prosessorene, men de vanlige core i7 (920) og core i5 (660) er ekstremt overklokk venlige og da mener jeg extremt (4ghz). Det kommer seff ann på hovedkortet også, og de er ikke spesielt billige :/

 

 

core i5 er mainstream og core i7 er high-end.

 

Om penger ikke er et problem, gå for en Core i7, du får hyper threading og tripple channel minne som gir endel extra performance :) + muligheten til å switche til de nye 6core cpu'ene som Intel skal release (LGA1366) om man så ønsker en gang i framtiden.

 

 

editz:

Men seff, AMD sine prossesorer er gode de også, og om kun spilling er tingen så er det nok som skrevet over her marginale forskjeller her, men målet må være å komme seg til 3-3,5ghz på CPU'en imo.

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar
Her har du test av i7 vs phenom ii , nettop med radeon 5970

 

5 marginale seiere til phenom

1 uavgjort

3 marginale tap.

 

Dette burde tilsi at rimeligste alternativ er det beste alternativet, nemlig phii 965-125 w , revisjon c3.

 

Denne testen sa vel at AMD er bedre når overklokket, men Intel er bedre uten overklokk?

Personlig skal jeg ikke overklokka så virker som i7 860\i5 er det beste valget for meg?

Endret av Donald1
Lenke til kommentar

Vanskelig å bestemme seg altså :/

 

Hvilken av disse to ville dere valgt? PCen skal brukes til spilling.

 

 

AMD Phenom II X4 965

Quad Core, 3,4Ghz, AM3, 8MB, 125W, Boxed

(Komplett.no) 1.499,-

Vifte ca 500,-

SUM: 2000,-

 

 

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920

Quad Core, 2.66Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w/fan

(Komplett.no) 2.350,-'

Må sannsynligvis kjøpe ny vifte uansett (500 kr), da jeg vil lære meg å overklokke

SUM: 2350,- (+500 kr for vifte, sannsynligvis)

Lenke til kommentar

@Donald1:

Nei, det sier den ikke.

 

Testen sier følgende:

1. På høye oppløsninger og settings skalerer spillytelse minimalt - dvs i realiteten ikke i det hele med klokkefrekvens på CPU. Unntaket er AMD Phenom II X4 på lav klokk (dvs betydelig underklokking). Hva dette forteller er at man har et minimum i CPU-ytelse som trengs for å mate en så kraftig GPU.

 

2. i7 920 (2,66 Ghz) og X4 965 BE (3,4 Ghz) yter på standard klokk mer eller mindre identisk.

 

3. Klokking av CPU for spilling er bortkastet tid.

 

I og med at HT ikke har synlig effekt i spill bør mangelen på skalering også gjelder for 1156, dvs at forskjellen i klokkefrekvens mellom i5 750 og i7 860 ikke gir en eneste fps ekstra. Noe heller ikke klokking gir. På andre områder er det målbare forskjeller i benchmark, men i realiteten er det kun i 3D rendering den vil være merkbar. Innen vanlig applikasjonsbruk snakker vi om en forskjell på 1 til 4 %. Jevnt over kan man si at alle forskjeller i ytelse på under 5 - 10 % ikke er merkbare i daglig arbeid/reell brukssituasjon. Ved forskjeller på dette nivå og lavere, bør pris være hovedkriterie for valg. Dette ikke minst fordi det åpner muligheten for andre komponenter, som gir reelt opplevd ytelsesøkning. Eks. er SSD.

 

 

@gromit190:

+- noen tusenlapper på dette maskinvarenivået har ingen betydning for levetid. I og med at ytelseforskjellene er så små, vil rimeligste valg ha samme relative ytelse over tid, dvs om 2 år vil i7 860, i5 750 og X4 965 BE også oppfattes som like bra maskiner, men uansett dårlige i forhold til det som er på markedet da.

 

Du gjør ellers en litt for begrenset sammenligning, samt at du forutsetter ekstra vifte på den ene og ikke den andre.

 

Skal du sammneligne pris må du sammenligne plattform, dvs CPU, HK og minne. For å sammenligne det må man også bestemme seg om man vil/må ha mulighet for CF.

 

Uten CF blir realitetene som følger (jeg bruker ca rimeligste pris på akseptable deler - og min 4 GiB)

i7 920 oppsett: HK 1 400, CPU 2 000 kr, minne 1 100 kr, dvs 4 500 kr.

X4 965 BE oppsett: HK 750 kr, CPU 1 400 kr, minne 800 kr, dvs 2 950 kr.

i5 750 oppsett: HK 1 000 kr, CPU 1 500 kr, minne 800 kr, dvs 3 300 kr.

 

For X4 har jeg forutsatt USB 3.0, for begge finnes rimeligere hovedkort om dette droppes. Hva prisen på X58 hovedkort med USB 3.0 er aner jeg ikke, trolig må man legge på en 5 - 600 kr.

 

Med CF endres forholdene noe, for x8 CF kan man legge på ca 200 kr på i5 og X4, og samme pris på i7 920. x16 CF finnes i realiteten ikke for 1156 (i5 750) til akseptabel pris men gir ca 550 kr tillegg på X4 965 BE (3 500 kr). Samme pris på i7 920 (i og med at den har x16 CF som standard)

 

Og 2 GiB ekstra minne på i7 920 har ingen reell betydning for ytelse.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
...

 

2. i7 920 (2,66 Ghz) og X4 965 BE (3,4 Ghz) yter på standard klokk mer eller mindre identisk.

 

...

 

Hva mener du her? Hvis jeg ikke klokker noen av disse to vil de yte like bra?

Mener du da at i7-920 er et bedre valg fordi den er ikke klokket fra før av? At denne vil ha bedre ytelse på spill?

Lenke til kommentar

At de på standard klokk, dvs slik de kommer fra fabrikken yter "identisk" i den testen. Ingen CPU kommer overklokket fra "fabrikken". Videre at klokking ikke hadde effekt på ytelsen for noen av CPU-ene, altså overklokking har ingen effekt.

 

Når da et oppsett med i7 920 koster fra 1 600 - 1 000 kr mer for CPU, HK og minne (dvs fra 30 - 50 % mer), så er det soleklart for meg at i7 920 er noe man ikke kjøper til en spill-PC. Jeg anbefaler ikke folk å kaste bort penger til fånyttes.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Ok tusen takk for utfyllende svar :) Går for AMD-prosessoren, jeg da :)

AMD Phenom II X4 965 Black Edition Quad Core, 3,4Ghz, AM3, 8MB, 125W, Boxed

 

Da er det i boks :)

Kjøling til processoren tar jeg til slutt :)

 

 

Neste: Hovedkort

Har lest om andre som har kjøpt dette hovedkortet da de har valgt Phenom II. Fornøyde kunder, sådan ;)

 

ASUS M4A79T Deluxe, Socket-AM3AMD 790FX+SB750, DDR3, Firewire, GbLAN, ATX, 4xPCI-Ex(2.0)x16

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=437488

 

 

Er dette noe å satse på, tror dere?

 

 

MERK: Jeg bestiller ikke nødvendigvis fra Komplett.no, men jeg finner produktene der fordi det er en lett og oversiktelig side :)

Har laget et utkast til bestilling her:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...ngListId=770346

Lenke til kommentar

Access denied på handlista, sjekk at du har delt den og brukt rett link.

 

Angående hovedkort er det et meget bra kort, men jeg ville heller ha valgt Gigabyte GA-790FXTA-UD5 pga av USB 3.0. Begge kortene gir mulighet for CF (faktisk 3 (Gigabyte) og 4 (Asus) kort i CF), så uansett er det meget gode spilløsninger.

 

Men du velger det av disse to som gir deg den rimligste handlevognen når du sjekker flere butikker, samt tilgjengelighet.

Lenke til kommentar

CF (CrossFire) er muligheten til å kjøre mer en et skjermkort (2,3 eller 4) på en slik måte at skjermkortene arbeider sammen for å gi høyere ytelse f.eks i spill. Det gir ikke dobbel ytelse. Om du ikke har tenkt på å bruke CF, noe du neppe har når du må spørre om det, vil et hovedkort til 750 eller 950 kr fungere like bra. Se Osse sine anbefalinger over, særlig kortet til kr 950, Gigabyte GA-790XTA-UD4. Det har USB 3.0, og mulighet til CF med noe ytelsestap (0 - 15 %), avhengig av skjermkort.

 

Hvilket skjermkort har du ellers tenkt deg. Personlig ville jeg si at HD 5850 eller HD 5870 ville være det rette for denne riggen.

 

Og så kjøper du ikke en Velociraptor, du bruker heller 600 kr ekstra på å kjøpe en Intel® X25-M SSD 80GB 2,5". Det er plass nok til OS, programmer og de fleste spill. Og ytelsen er noe helt annet enn Velociraptor.

 

Det er heller ikke nødvendig å bruke over 600 kr på en CPU-kjøler, faktisk har det bare hensikt om du skal overklokke relativt mye. For normal bruk og moderat klokking så er Cooler Master Hyper 212 Plus og Xigmatek Achilles S1284 til langt lavere priser gode valg. Begge kommer faktisk ut nesten like bra som V8 på stock og moderat klokk. De siste har jeg to stk av og den fungerer meget bra.

 

Du mangler også minne, her finnes det mye bra til 800 - 1 000 kr for 4 GiB.

Lenke til kommentar

Jeg har blitt rådet til å kjøre CF før, men kjente ikke igjen forkortelsen :)

 

CF er vel best for meg som vil bruke PCen til "tunge" spill... ?

 

 

ASUS Radeon HD 5870 1GB GDDR5

PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort

 

Kunne dette vært et bra valg? Skjermkortene er jo svindyre :O :p

Om jeg skal ha to slike må jeg jo ut med 5-6 000 bare for skjermkortene

Lenke til kommentar

I utgangspunktet vil et stk HD 5850 eller HD 5870 gi god nok spillopplevelse for de fleste. Særlig i og med at de fleste av oss spiller på 1920 x 1080 oppløsning (eller 1920 x 1200). Det er først når vi rigger oss opp med 3 skjermer i Eyefinity eller enn 30'' til 10 000+ at 5 - 6 000 kr i skjermkort har noen hensikt.

 

Det er også først når vi snakker om dette x16 CF er en nødvendighet.

 

Ellers er skjermkort den delen av hardwaresida som har utviklet seg fortest de siste årene. Det er her ytelsesøkningen i spill har kommet. Derfor kan det være helt greitt å kjøpe et skjermkort til ca 2 000 kr i dag, og heller oppgradere til 50 - 70 % høyere ytelse om 1 1/2 år for 2 000 kr, enn å kjøpe CF i dag. Du kan også f.eks kjøpe to stk HD 5770 og sette de i CF. Prisen blir ca 2 400 - 2 600 kr, og ytelsen er klart på høyde med (tildels bedre) enn et HD 5870 kort til 2 800 kr. Klart CF av HD 5850 gir bedre ytelse, men det er bare i noen få spill du vil oppleve forskjell/se forskjell (Notoriske Crysis)

 

Så for å prøve å summere opp - og risikere å gi feil råd.

- I og med at du sitter på en tydeligvis gammel rigg i dag, vil alt fra HD 5770 og oppover gi deg en spillopplevelse av en annen verden. Når vi ser pris/ytelse ville jeg da anbefale de rimeligste HD 5770 kortene i CF, da disse gir bedre ytelse enn HD 5850 til omtrent samme pris. I dette tilfellet er x8 CF på Gigabyte GA-790XTA-UD4 kortet bra nok. Men HD 5850 er også helt OK, men her er neppe CF nødvendig.

 

Sjekket handlelista di igjen, for spill har mer enn 4 GiB liten effekt, og når du har valgt SSD så er i alle fall 8 GiB av mindre hensikt. Du finner også like bra og rimeligere minne. Har du ikke tenkt på hard klokking holder også 1333 Mhz minne. Minnehastighet påvirker nemlig knapt ytelsen.

Lenke til kommentar

@Bolson:

Må igjen få si tusen takk for veldig utfyllende svar :)

Jeg tenker at det beste må vel være å kjøpe en HD 5850 nå, slik at om et år eller to (hvis jeg begynner å slite med å kjøre høy grafikk på nye spill) kan jeg kjøpe et HD 5850 til og kjøre de to i CF?

 

Kjøper jeg to like HD 5770 idag og kjører CF på de, må jeg kvitte meg med begge to når jeg vil ha ett eller flere nye skjermkort..

 

Enig?

 

Ang. rammen; roger that :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...