Gå til innhold

død pc. cpu ødelagt?


Anbefalte innlegg

hei! jeg har en kompis som har en død pc og jeg prøver å hjelpe så godt jeg kan :) problemet er at det ikke skjer noe når vi prøver å starte den, bortsett fra at prosessor-vifta gir en antydning til bevegelse fra seg.. har ikke hatt muligheten til å teste andre deler ennå. hva kan være ødelagt da? prosessor kanskje? vet at mobo og gpu fungerer som de skal...

 

specs:

mobo: msi kt3-ultra

cpu: amd athlon xp et eller annet (husker ikke hastighet.. 1600 eller 1700)

ram: 256 ddr pc2100 et eller annet merke

gpu: msi g4mx440 (om jeg ikke husker feil..)

og masse annet dilldall

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har nå prøvd mine deler i hans, altså: cpu, ram , gpu og psu, men fortsatt det samme... betyr det da at det må være hovedkortet som ikke fungerer som det skal? dette syns jeg er merkelig, fordi hk'et er splitter nytt ettersom han fikk det igår. det var samme prob på det gamle hk'et og, sa han, derfor kjøpte han seg nytt... :shrug:

Lenke til kommentar

Hadde et tilfelle der alt virket ved testing men samlet ga samme feilmelding som ditt system. men....

 

Hovedkortet skulle ta VIA cpu (som virket i min mobo)

 

Det viste seg at moboen ikke ville ta VIA cpu selv om manualen viste det.

NB moboen virket med pentium III, 1000ghz men ikke med VIA 1000ghz

 

Leverte in hoved kortet, leverandøret testet med PIIIog sendte den tilbake som OK.

Vi sendte så hovedkortet tilbake med VIA CPU og ram, men har ikke hørt fra leveranøren siden.

Lenke til kommentar

pc'en er nybygd?

 

den er uansett bygd av en n00b :p

 

neida.. men det er hovedkortet feilen ligger i.. dessverre.. når en uerfaren kompis skulle bygge for meg (da jeg aldri hadde tatt inni en pc) herpa han den.. antistatisk elektrisitet eller kortslutning er feilen.. kan også være DOA, send det inn og få deg et nytt så fort som mulig!

 

 

--alexio

Lenke til kommentar

Hvis CPUen er testet i en annen maskin og den fungerte, kan det tyde på at hovedkortet ikke støtter den cpuen du har.. Les i manualen for hovedkortet om hvilken Cpu den støtter. Selv om det er en AMD.. Det kan være at hovedkortet er for gammelt til å støtte det!(prosessoren er for ny)

Hvis du ikke klarer å løse problemet så gå til leverandøren av utstyret og be dem om å teste hovedkortet med den prosessoren, og evt en annen prosessor. (hadde cpuen hatt knust kjærne, eller har blitt brennt opp så vil den ikke ha startet i den andre maskinen du testet.

Så her tyder på at du enten har ett hovedkort eller en cpu som ikke går i lag.. Eller så har du feil med ditt hovedkort. og da er det bare en ting å gjøre det er å sende det inn for testing og få nytt hovedkort, siden dette hovedkortet var helt nytt.. Men her er det noe ugler i mosen!

 

Mvh Knut B 8)

Lenke til kommentar
pc'en er nybygd?

 

den er uansett bygd av en n00b  :p  

 

neida.. men det er hovedkortet feilen ligger i.. dessverre.. når en uerfaren kompis skulle bygge for meg (da jeg aldri hadde tatt inni en pc) herpa han den.. antistatisk elektrisitet eller kortslutning er feilen.. kan også være DOA, send det inn og få deg et nytt så fort som mulig!

 

 

--alexio

 

pc'n er ikke nybygd.. den er et år gammel elns... han som bygde den den gangen presterte å sette på kjøleribba feil vei, så det har vært dårlig kjøling på den. pc'n funka fint i et halvt år, helt til cpu'en døde. han som bygde pc'n skulle fikse den, og ny cpu og kjøler ble kjøpt. da dette ble satt inn funka ikke pc'n heller. han som bygde den påsto at hk'et var ødelagt, så nå er det blitt kjøpt nytt hk og det kom igår... han som eier pc'n hadde sittet og tjone litt på egenhånd inni der og, så kanskje han har klart å ødelegge det nye hk'et allerede! han er virkelig n00b!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...