Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

deriver denne funksjonen? test imorgen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

her er funksjonen. deriver f(x)=X/(2x+3)^2 fasitten er -2x+3/(2x+3)^3

jerg bruker skjerne regelen og bråkrelgelen : f'(x)= 1*(2x+3)^2-4x(2x+3)/(2x+3)^4 = (2x+3)^2-(4x+2x+3)

= (2x+3)-2x+3/(2x+3)^3 her sitter jeg fast hvet ikke hva jeg skal gjøre videre!!!!!

testen er i morgen så det haster med svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
jerg bruker skjerne regelen og bråkrelgelen : f'(x)= 1*(2x+3)^2-4x(2x+3)/(2x+3)^4

Det er ikkje so mykje bråk med brøkregelen at du treng gje den eit nytt namn. Heller ikkje veldig nødvendig med stor skrift, me klarer fint å lese teksten med normal storleik. Men til saka:

Som du ser har eg ikkje sitert heile reknestykket ditt, og grunnen til det er at du gjorde noko feil i neste steg. Den delen eg har sitert over er korrekt – eg skriv den opp på ny:

mimetex.cgi?f^\prime(x)=\frac{1\times(2x+3)^2-4x(2x+3)}{(2x+3)^4}.

Du ser at teljaren består av to ledd – mimetex.cgi?-4x(2x+3) – og at desse ledda har ein felles faktor – mimetex.cgi?(2x+3). Du kan då faktorisere ut denne felles faktoren:

chart?cht=tx&chl=(2x+3)^2-4x(2x+3) = (2x-3)\left[(2x+3) +4x\right].

Skriv opp brøken på ny:

chart?cht=tx&chl=f^\prime(x)=\frac{(2x+3)\left[(2x+3) +4x\right]}{(2x+3)^4}.

Du ser at du kan stryke (2x+3) frå teljaren:

chart?cht=tx&chl=f^\prime(x)=\frac{\cancel{(2x-3)}\left[(2x+3) +4x\right]}{\cancel{(2x+3)}(2x+3)^3}=\frac{(2x+3)-4x}{(2x+3)^3}=\frac{-2x+3}{(2x+3)^3}.

Er klar over at det er for seint i høve til prøven din, men det var kanskje til hjelp for å forstå kor løysinga kjem frå.

Skrevet

takk for svaret. men prøven ble utsatt til imorgen så dette hjelper ganske stort. når ser eg probleme altså siden felles faktoren er (2x-3) så stryker du det bort fra begge leddene i telleren og da har du igjen (2x-3)-4x/(2x-3)^3 så trekker du sammen og ferdig. du reddet meg der. trenger hjelp med andre ting også men orker ikke å skrive akkurat nå, får vel gjøre det i morra.

men jeg si du forklarte det veldig forståelig og tusentakk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...