Gå til innhold

[Løst]Tekninsk overlast på bil m/henger


Svirre91

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva som skjer hvis du blir tatt med henger som overstiger det du egentlig har lov til å ta.

 

F.eks på min bil, hvis bilens totalvekt er på 3050kg, da har jeg bare lov til å ta med meg MAKS 750kg henger. Hvis det blir oversteget, blir boten på 5-6000kr hvis en blir tatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okay.

 

Kjørte med pappa sin henger etter gamlebilen min, og det var greit. Nå har jeg kassevogn, og glømte helt av det sist, så jeg koblet på hengeren igjen og dura avgårde. Da var totalvekta på 4300kg. Og jeg har ikke BE i førerkortet xD

 

Ønsker meg BE i førerkortet, men det er jo sjukt dyrt å bare få påført den skarve lille "E"-en i førerkortet at jeg nesten pisser på meg.

Lenke til kommentar

Alle de som ligger strødd rundt på veiene iløpet av sommeren hvor det ligger et vrak på taket på veien (bilen de hadde på hengeren) 100 meter lengre frem samt en henger og en bil sammenvraket i grøfta er vel bevis nok på at det egentlig burde vært totalforbudt å dra noe som helst før man hadde skikkelig opplæring (noe som man kanskje får noe av med BE.. det er mer enn en bokstav).

Lenke til kommentar

Jeg betalte knappe 4.000 kr for BE i 2006. er nok ikke dyrere enn 5.000 nå i allefall...altså billigere enn noen bøter du eventuelt vil få.

 

Å angående overlasta, så var det u-klart hva du mente. "teknisk overlast" er et begrep brukes når kjører med større last enn kjøretøyet er konstruert for. Har man en henger som er registrert som 750 kg totalvekt i vognkorte, å man laster den opp til 1750, så har man ei teknisk overlast på 1.000 kg. Andre typen overlast er hvis veien ikke er konstruert for vekta på bilen din (eks BK6-vei med akseltrykk 6 tonn, å du kjører med 8 tonn på en aksel, så har du 2 tonn overlast sjøl om bilen/lastebilen er konstruert for kansje 12 tonn). Men med slike vekter er det naturligvis bare mulig med lastebil/buss/traktor.

 

Men virka som spørsmålet sikta tel detta med BE, og om du har en henger på 1500 kg etter en bil med totalvekt 3.000 kg hvis du bare har B-sertfikat, så kjører du ikke med overlast. Du kjører kort å godt uten førerkort.

Lenke til kommentar
Jeg betalte knappe 4.000 kr for BE i 2006. er nok ikke dyrere enn 5.000 nå i allefall...altså billigere enn noen bøter du eventuelt vil få.

 

Å angående overlasta, så var det u-klart hva du mente. "teknisk overlast" er et begrep brukes når kjører med større last enn kjøretøyet er konstruert for. Har man en henger som er registrert som 750 kg totalvekt i vognkorte, å man laster den opp til 1750, så har man ei teknisk overlast på 1.000 kg. Andre typen overlast er hvis veien ikke er konstruert for vekta på bilen din (eks BK6-vei med akseltrykk 6 tonn, å du kjører med 8 tonn på en aksel, så har du 2 tonn overlast sjøl om bilen/lastebilen er konstruert for kansje 12 tonn). Men med slike vekter er det naturligvis bare mulig med lastebil/buss/traktor.

 

Men virka som spørsmålet sikta tel detta med BE, og om du har en henger på 1500 kg etter en bil med totalvekt 3.000 kg hvis du bare har B-sertfikat, så kjører du ikke med overlast. Du kjører kort å godt uten førerkort.

Forklarte meg kanskje litt dårlig der :p

 

Men som gxi forklarer om at man egentlig skulle hatt opplæring av sikring med henger er jeg ganske enig i. Selv har jeg klart å kjøre 2 flyttelass i bil med henger så føler at det har gått bra. (fått høre det av fattern noen ganger xD) så kunne det godt vært bra med et kurs. Selv skal jeg ta BE når jeg får dratt i sammen noen cash etterhvert, får jeg får pr. dags dato omdrent ikke dra noe med den bilen jeg har i dag.

 

Med gamlebilen min (volvo 760 med 1550kg totalvekt på tilatt hengervekt) så kunne jeg dra faren min sin henger. Den har en totalvekt på 1200kg og jeg kunne lovlig dra den etter volvoen. Lovlig var det, men ikke fullt så trygt som om jeg skulle dratt den med den nye.

 

Kan jo legge ved bilde så skjønner du hver jeg mener ;) Det var ikke plass til VG i hverken hengeren, bilen eller takboksen under den turen!

 

post-179153-1264195498_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...