Gå til innhold

Router til medium stort LAN-party


Anbefalte innlegg

Fram til nå har vi leid inn en Riverstone RS8000 til core på lanparty med 150 - 200 stykker, men vurderer å kjøpe inn en egen router. Har lusket litt rundt og sett på noen brukte Cisco routere, av serien 2600 og 3800 (mener jeg å huske).

Men før jeg kjøper inn routeren lurer jeg på om det er noen som har noen anbefalinger på routere til lanparties, og evt. om det vil være mulig (uten å få en meget stor flaskehals) å bruke en Windows 2003 Server med to stykk 10/100 ethernet adaptere og RRAS?

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor gode er dere på programmering av Cisco routere/switcher? - For et godt gjennomført lan med over 250 mennesker, så betyr det at man må ha et godt strategisk nettverk inneholdene av arkitektur og halldesign slik at det ikke oppstår flaskehalser.

 

Siden du foreslår 2600 og 3800 serien fra cisco, vil jeg tro at dere "parallell" kobler switchene sammen? - Slik at dem på de nederste bordene er lavest prioritert i nettverket og kommer etter alle de andre. - noe som er en dårlig løsning, alt av switcher burde kobles direkte til Core.

Lenke til kommentar
Hvor gode er dere på programmering av Cisco routere/switcher? - For et godt gjennomført lan med over 250 mennesker, så betyr det at man må ha et godt strategisk nettverk inneholdene av arkitektur og halldesign slik at det ikke oppstår flaskehalser.

 

Siden du foreslår 2600 og 3800 serien fra cisco, vil jeg tro at dere "parallell" kobler switchene sammen? - Slik at dem på de nederste bordene er lavest prioritert i nettverket og kommer etter alle de andre. - noe som er en dårlig løsning, alt av switcher burde kobles direkte til Core.

 

Vi kommer til å kjøre en enkelt fireparkabel til en distribusjonsswitch, der hvor switchene får hver sin individuelle kabel ut på LAN-et. Slik som vi har gjort det i alle år. I og med at vi ikke har mer enn 100mb linje inn, pluss at det er 10/100mb interfaces på routeren, er det ikke vits i å hverken trunke eller kjøre fiber fra router til distribusjon. Trunking fra gigabit distribusjon til hver enkel switch kjøres gjennom dobbel fireparskabel (cat5e/cat6), slik at vi får lik prioritet og 2gb uplink på hver switch.

Lenke til kommentar
Hvilken switch bruker dere til distrubisjon av nettverk til bordswitchene?

 

Bruker en tilsvarende switch som er plassert ute på bordrekkene, D-Link DGS1224T.

De har funket meget godt uten problemer, ihvertfall til nå. Vurderer å gå til innkjøp av en HP ProCurve managed Gigabitswitch, men hittil har ikke økonomien vært på vår side =p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...