Gå til innhold

Skal jeg kjøpe nytt skjermkort eller ny PC?


Varyag

Anbefalte innlegg

Heisann. Litt usikker på hvor jeg skulle putte denne posten, men prøver her.

 

Jeg har for øyeblikket en Intel Quad Q6660 2,4ghz CPU. og 3gb med ram.

Kjører 32 bits windows vista Home Premium.

Skjermkort er et Nvidia 8600gt kort. Som jeg vil tro er ganske utdatert nå.

 

Spiller mye world of warcraft, og raider endel der.

Men sliter med veldig lav fps i 25 manns raid.

I 10 manns går det helt fint.

Vurderer å kjøpe et nytt skjermkort for å se om dette hjelper endel på problemet, men vet også at dette handler mye om prossessorkraft. Siden wow på mange måter krever mer av cpu enn av skjermkortet.

Likevel tenker jeg at det kanskje vil hjelpe endel å få et bedre skjermkort, siden dette kanskje har endel med frameraten min å gjøre, da kortet mitt er så gammelt.

 

Har sett litt på skjermkort, og kommet frem til at jeg antageligvis går for et 5870 kort.

Har planer om å sette sammen en ny pc senere om det viser seg at nytt skjermkort ikke hjelper.

 

Er 5870 et godt valg?

Og spiller det egentlig noen rolle om det er xfx, sapphire etc? Noen av de jeg bør unngå?

 

Noen tanker om hva jeg bør gjøre? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sabla rart at du sliter i WoW, jeg kjører en core 2 duo e6750 med 2 gig minne. Veldig bra yttelse i wow. Det er bare i Dalaran at det hakker nedi 25 nå om dagen.

 

Nå har jeg et bedre skjermkort, et 8800 gts. Men som du sier er WoW litt mer på prosessor fronten.

Sikker på at det er så ille? Bruker du en sabla høy oppløsning da eller?

 

Men for å svare på spørsmålet ditt: Jeg tenker selv på å gjøre en oppgradering. Etter å ha studert grafene på anandtech ser jeg at 5850 er noe bak storebror 5870. Typisk er 5870 7-10 fps høyere i flere av testene på akkurat samme rigg. Spørsmålet dermed er om det er verdt det å legge inn en ekstra 8-900 kroner. 5850 er noe mer kosteffektivt enn 5870, men ikke særlig mye.

 

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3650

 

Som du ser på testene så er xx70 en god dose sterkere. Prisforskjellen er som sagt bare 8-900 kroner. Men en ulempe med xx70 er at den ser ut til å suge en god dose mer strøm enn lillebror. Noe som betyr at du må kanskje bytte ut forsyninga di.

 

Jeg har egentlig ikke noe konkret svar. Anbefaler at du studerer grafene på anandtech nøye.

Lenke til kommentar

takker for svar folkens.

 

Jeg er nede i 5-10 fps i 25 manns raid som regel. Noe som gjør det ganske uspillbart.

Alle detaljer osv er på så godt som de laveste verdiene.

I dalaran ligger jeg rundt 18-22fps da det er mye folk der. Så det er ok.

Jeg har intrykk av at kortet mitt sliter veldig så fort det blir mye spells og effekter osv.

Derfor tror jeg at et nyere skjermkort vil takle dette bedre. (men det kan selvfølgelig være cpu som sliter)

Som sagt så har jeg spell effects og alt det der på minimum, så er ikke no mer å hente der.

Prøvd med og uten VSYNC og Tripple buffering også. Liten forskjell der. Triple buffering ser ut til å fungere minst dårlig :p

 

Kjører i 1440x900 oppløsning. Hadde sikkert hjulpet å kjøre ned oppløsningen, men av en eller annen grunn får jeg forferdelig dårlig bilde så fort jeg skifter vekk fra denne oppløsningen. Eneste oppløsningene som ser ut til å fungere greit er 1440x900 og 1680x1050.

Skjønner at bildet blir dårligere da man går ned i oppløsning. Men alt annet enn disse to ser ut til å får bildet til å se ut som dårligere oppløsning enn gode gamle 640x480.

Usikker på om dette er driver relatert, eller relatert til skjermen min. Har prøvd å skifte drivere, brukt driver cleaner programmer osv osv. Men fortsatt likedan.

 

Planen nå blir vel å kjøpe ny strømforsyning og et 5870 kort. (går fort såpass sterkt kort pga planene om å oppgradere alt i nær fremtid.)

Og så kjøpe alt nytt utenom de to tingene til sommeren. Håper at nytt skjermkort vil hjelpe litt i allefall. Ellers er d nok fare for at det blir helt ny pc ganske fort :p

Lenke til kommentar

Jeg tror nok dine fps problemer skyldes noe annet enn hardwaren din, du burde ha betraktelig bedre framerate med den riggen. Jeg kjører alt på max, 1600 * 1200 og har en fps oppi 50-80+ så å si hele tiden. Unntaket er når jeg flyr høyt eller er i dalaran selvfølgelig.

 

Har du prøvd å oppgradere driverne? Da tenker jeg også på chipset driverne, jeg har personlig aldri kjørt uten chipset drivere men siden de eksisterer så skulle man jo tror at det har en viss effekt på ytelsen.

Lenke til kommentar

Det som kan hjelpe endel på ytelsen er å rett og slett klokke din Q6600 noen hundre MHZ opp. å få den fra 2,4 til 2,8 eller 3,0 burde gi deg noe høyere FPS. Selv med min i7 merker eg veldig stor forskjell her i forhold til stock.

 

Se om det hjelper, hvis ikke, kan du vurdere nytt skjermkort.

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...