Gå til innhold

Beats by Dr Dre (Studio) vs AKG K701


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har valgt deg to SVÆRT forskjellige hodetelefoner å vurdere.

 

Beats: Ekstremt basstunge og har grei lyddemping. Artige hodetelefoner for rytmisk musikk. De er helt avhengig av batteri, og de vil slutte å fungere når batteriet er tomt. På den positive siden driver batteriet en forsterkerdel i hodetelefonene som gjør at det går an å spille usedvanlig høyt med dem når de er tilkoblet en portabel kilde. Dette er fryktelig morsomme hodetelefoner, men strengt tatt ikke "audiofile" hodetelefoner, dersom det er det du er på jakt etter...

 

K701: ... det er derimot K701. K701 er fryktelig lyse. Om det ikke er mye bass i låten du hører på vil du heller ikke høre det i K701. Den er dessuten en svært krevende hodetelefon som ikke egner seg for portabelt bruk. Du kan muligens benytte en portabel forsterker i tillegg for å få lyd i akseptabel kvalitet ut av den. Rett fra Ipoden vil resultatet bli rett ut skuffende. K701 vil jeg på det sterkeste fraråde til denne typen bruk. Dessuten er K701s spesialområde klassisk og jazz, blant annet på grunn av den fabelaktige diskantgjengivelsen. De er av de beste i sin prisklasse til hjemmebruk, men de er sannsynligvis noe av det verste du kan velge til bærbart bruk. De er også åpne, slik at naboen hører det du hører på på bussen. Det er ikke alle som bryr seg så mye om akkurat dette, iom at åpne hodetelefoner gir bedre stereoperspektiv, men noen gjør det. Ulempen er dog at man hører støyen utenfra langt bedre med et åpent sett.

 

Om det ikke er noen hindring at hodetelefonene er åpne kan du ta en titt på f.eks. Grado om du vil ha noe litt mindre bassig enn Beats. SR60 og SR80 er gode, men i en helt annen prisklasse enn det du ser på. Mange av hodetelefonene fra BeyerDynamic lar seg drive godt med bærbare kilder. Går du ned i serier et par hakk hos AKG vil du også finne ipod-vennlige saker hos dem. Min anbefaling er strengt tatt å bruke mindre penger på et portabelt sett, og heller legge pengene i hjemmeutstyr. Lydkvaliteten du får fra portable kilder vil i langt de fleste tilfeller være for dårlig til å yte hodetelefoner rundt 3000-kronersmerket noen som helst rettferdighet, selv med portabel forsterker.

 

Skal du vurdere Beats er det også verdt å se på Quiet Comfort-serien til Bose. Strengt tatt ikke audiofile headset det heller, men Bose går for å ha noe av det bedre man kan kjøpe med aktiv støydemping.

 

For ordens skyld - når jeg nevner "audiofilt" snakker jeg om at hodetelefonene er relativt godt balanserte og nøytrale. At det ikke fins fokus på et bestemt område av lyden slik Beats f.eks. har når det kommer til bass. Det er et fryktelig morsomt headset, men med de kvalitetene det har blir det først og fremst egnet for rytmisk musikk, etter min mening.

 

(edit)

Med såpass lav motstand som Denon AH-D2000 har er det kanskje også verdt en titt. Denon skal være litt basstunge, men ikke noe i nærheten av Beats. De er lukkede og den lave motstanden burde tilsi at en bærbar dings kan drive dem greit, selv om lyden nok vil heve seg en hel del hakk med egen hodetelefonforsterker. Det er også positivt at man i mange tilfeller kan ta med seg Ipoden til hifiklubben for en prøvelytting, iom at de har mange forhandlere rundtom i landet.

 

http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbeh...lefon_svart.htm

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

Takker for svarene

 

Rett fra Ipoden vil resultatet bli rett ut skuffende. K701 vil jeg på det sterkeste fraråde til denne typen bruk.

Ja, etter å ha lest litt rundt inkl her, så ser jeg K701 ikke passer godt med bærbar spiller (i mitt tilfelle - iPhone)

En liten rettelse:

"eats: Ekstremt basstunge og har grei lyddemping. Artige hodetelefoner for rytmisk musikk. De er helt avhengig av batteri, og de vil slutte å fungere når batteriet er tomt. På den positive siden driver batteriet en forsterkerdel i hodetelefonene som gjør at det går an å spille usedvanlig høyt med dem når de er tilkoblet en portabel kilde. Dette er fryktelig morsomme hodetelefoner, men strengt tatt ikke "audiofile" hodetelefoner, dersom det er det du er på jakt etter..." "Skal du vurdere Beats bla bla.."

Jeg har de allerede :p Quote førstepost "Har ett par Beats by dr dre og har lyst å prøve noe annet." ;)

 

Men uansett,

"Min anbefaling er strengt tatt å bruke mindre penger på et portabelt sett, og heller legge pengene i hjemmeutstyr."

Vel, se det på denne måten da, jeg er ute etter de "beste" mest "audiofile" hodetelefonene som skal brukes på en mobil (iPhone)

Jeg er da ute etter hodetelefoner som er mer "audiofile" / rett og slett låter bedre enn Beats by Dre. (rundt samme prisklasse)

Men hvis du mener

Lydkvaliteten du får fra portable kilder vil i langt de fleste tilfeller være for dårlig til å yte hodetelefoner rundt 3000-kronersmerket noen som helst rettferdighet, selv med portabel forsterker.
så gjør ikke det noe, blir bare billigere for meg da.
Om det ikke er noen hindring at hodetelefonene er åpne kan du ta en titt på f.eks. Grado om du vil ha noe litt mindre bassig enn Beats. SR60 og SR80 er gode, men i en helt annen prisklasse enn det du ser på.

Hvilken modell bør jeg se på da, siden jeg er ute etter å bruke den til mobil hovedsaklig? SR60?, SR80?, SR-125i blir kanskje for mye?

For ordens skyld - når jeg nevner "audiofilt"...
Såpass med kunnskaper har jeg da ;)
Med såpass lav motstand som Denon AH-D2000 har er det kanskje også verdt en titt.

Har sett litt på disse, ser greie ut de. Jeg får stikke til en hifi butikk og teste litt, jeg vil gjerne høre før jeg kjøper ;)

Endret av Kenichi-san
Lenke til kommentar
En liten rettelse:
"eats: Ekstremt basstunge og har grei lyddemping. Artige hodetelefoner for rytmisk musikk. De er helt avhengig av batteri, og de vil slutte å fungere når batteriet er tomt. På den positive siden driver batteriet en forsterkerdel i hodetelefonene som gjør at det går an å spille usedvanlig høyt med dem når de er tilkoblet en portabel kilde. Dette er fryktelig morsomme hodetelefoner, men strengt tatt ikke "audiofile" hodetelefoner, dersom det er det du er på jakt etter..." "Skal du vurdere Beats bla bla.."

Jeg har de allerede :p Quote førstepost "Har ett par Beats by dr dre og har lyst å prøve noe annet." ;)

 

Aaah... beklager. Kjapt ute der, gitt :)

 

Jeg har SR80 selv og de spiller veldig godt på Iphone. Samtlige i prestige-serien til Grado er lettdrevne, og såvidt jeg forstår er hvert hakk lenger opp på stammen kun mer av det samme, så om du er villig til å flenge ut for SR125i er sikkert ikke det noe dårlig headset. Vær klar over at Grado er usannsynlig dyrt her på berget. Ljudia selger Grado billigst i Norge, men fører ingenting over SR80. Grado nekter sine forhandlere å sende over landegrenser, så med mindre du skal utenlands eller er villig til å betale dobbel pris for noe høyere opp enn SR80 kan Alessandro være et alternativ. Såvidt jeg forstår er det modifiserte Grado-klokker som selges til en forholdsvis behagelig pris kontra det Stereofil tar for grado her på berget. SR80 koster vel rett i underkant av tusenlappen i statene. Hos ljudia koster den rundt 1200 og hos Stereofil var "kampanjeprisen" sist jeg sjekket 1799... :|

 

DT770 i 32ohms utgave spiller også veldig godt på Iphone. Med grado må man være forberedt på at de er ganske lyse. Svært mye lysere enn AKGene, men de har såpass fast og fin bass i bånn at de fungerer utmerket til rytmiske saker også. Jeg har ikke nok erfaring med hodetelefoner i prisklassen over 2000 kroner til å si hvilke som er de beste for bærbart bruk. Det du dog kan regne med er at ting som har noe særlig over 200 ohms motstand som regel vil være for tungdrevne. Noen unntak fins visstnok, men det pleier å være konsensus i de fora jeg har lest... :)

 

Lavere motstand gir ofte høyere lyd men dårligere basskontroll, påstås det. Selv om jeg har sett mange som har hevdet det motsatte er det vel den forklaringen jeg har fått oftest.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

Kjedelig det med Grado, koster jo halve prisen på ljudia :hrm:

Mulig jeg tar ett SR-125i par derifra til mobilbruk også kjøper jeg noe annet i tillegg som jeg kan bruke hjemme.

Nå går tråden forholdvis veldig skeivt, men hvis vi begynner å snakke Denon D5000 klassen.

(hjemmebruk) hvem er "motstanderne" her? eller holder D2000?

Frister/Tenkte jeg også skulle ta med en slik Argon HA1 boks :p

 

edit: bytta SR80 med SR-125i - fant de hos ljudia! 1610,-! la til link

Endret av Kenichi-san
Lenke til kommentar

Tja, om du tenker prisklasse inntil 7 lapper ville jeg egentlig brukt litt mindre på headset og litt mer på forsterking om jeg var deg.

 

Rundt 7000 kroner begynner man å kunne snakke om ganske mye eksotisk. HD800 koster 10 lapper. De nest heftigste gradoene ligger vel på rundt 6-7 i utlandet. Du burde få et sett elektrostater (Stax og Koss) i den prisklassen, osv. osv.

 

Jeg kjøpte nettopp Sennheiser HD650 + Creek OBH21SE + OBH2 (større strømforsyning) + Cambridge Audio DacMagic. Totalprisen kom på 9100, og det spiller rimelig fantastisk. Som med med vanlig hifi er ikke alt et spørsmål om størst mulig høyttalere. Det skal drives ordentlig også, og har man ikke en kilde som matcher kvaliteten til resten blir det nedtur likevel. Om du skal ha til hjemmebruk ville jeg vurdert litt tyngre hva jeg valgte. Jeg ville kanskje startet med Gradoene for å finne ut om det er en lyd som passer deg. Liker du Gradoene kan det hende Denon-klokkene blir litt for mørke i tonen. K701 og HD650 kan oppfattes som litt grado-ish i at de har den klare og fint definerte diskanten, men HD650 er den klart bassigste av de to, og nok den som er mest rockevennlig.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar
Vær obs på at SR-125i har stor plugg, så den passer ikke i vanlige mp3-spillere uten adapter.

Det har jeg fått med meg ;) Bestillte Grado`ene igår hos ljudia for 1610,- så nå gleder jeg meg til de kommer :D.

Uten å skli helt ut, kan jeg nevne at jeg har hatt det utrolig morro med en Vincent KHV 111 MK Hodetelefonforsterker som jeg kjøpte meg.

Bruker Beats settet nå foreløpig til det (hjalp litt, men ikke sånn veldig) =P Kanskje ikke de mest ideele hodetelefonene å prøve på den. Men det skal bli spennende å prøve Grado :cool: .

Lenke til kommentar

All den stund Beats har egen innebygget forsterker vil jeg tro at forskjellen vil bli ganske voldsom når du hører hva den Vincenten faktisk er i stand til. Grado-klokkene spiller nok supert fra bærbart utstyr, slik mine gjør - men det blir enda bedre om du setter litt muskler bak dem, og min forsterker er nok noen gode hakk ned på rangstigen i forhold til Vincent :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...