Gå til innhold

Linux fra CD og skrive-rettigheter


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har 2 distroer med Linux Live CD'er jeg bruker for å hente ut data mm. etter systemkrasj i windows.

Knoppix (fulgte med DebianGNU/Linux 3.1) og Dam Small Linux versjon 2.3.

 

Det har gått greit å hente ut datafiler og lagre på eksterne disker, men alle forsøk på å lagre noe (legge tilbake filer) på intern HD har sålang misslyktes.

 

På DSL'en får jeg bare skrive til root katalog...

På Knoppix'en endrer jeg tilsynelatende rettigheter, men den nekter å skrive til egen HD.

På Knoppix'en finner jeg en filbehandler for "supernbruker", men blir avkrevd passord som jeg ikke har, og har heller ikke sett noe slikt i hjelpefiler.

 

Noen som kjenner til en av disse og kan gi meg et råd???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
operativsystemene har sikkert bare støtte for lesing av NTFS. NTFS-3G er en fri-programvaredriver for NTFS som kjører i FUSE. med den kan man også skrive til NTFS-systemer. du må med andre ord finne et eller annet live OS som har NTFS-3G.

 

Er som dere sikker skjønner ikke helt oppe og går på Linux, så spør liker godt først som sist; hva er FUSE da?

 

Har hatt Linuxen som sambaserver i nett med en annen XP maskin og det går som sagt greit til XP'en, men ikke mot Linux'en.

 

Kan kikke etter nyere versjoner av DSL og Knoppix om NTFS-3G er relativt nytt.

Lenke til kommentar

Hei igjen

 

Har googlet litt på FUSE og og fant ett annet forum hvor det også var problemer med å skrive til en NTFS partisjon.

I ett av svarene ble man frarådet å skrive til NTFS med Linux generelt, men anbefalt å prøve "BartPE"

 

Skjekker ut denne litt siden jeg ikke aner hvilke Live Linux CD som støtter dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...