Gå til innhold

Trenger hjelp til kjøp av høyttaler og forsterker, noen som har greie på det?


Anbefalte innlegg

Hei, har tenkt å kjøpe meg høyttaler, men har lite greie på dette. Har kikka litt på en Fence Audio Stage-1212mk2 høyttaler, er den noe å ha? Åssen forsterker må jeg i så fall ha? Her er noen detaljer på høyttaleren.

Spesifikasjoner:

-Konstruksjon: 2 – veis med passivt filter

-Elementer: 4,5” titaniumsdriver, 2 stk 12” bassmembraner.

-Nom.impedans: 8ohm

-Effekt: 440Watt kontinuerlig, 1320W maks.

-Frekvensrespons: 45Hz – 18KHz

-Følsomhet: 98dB (1W/1m)

-Max SPL: 129dB/ 1m

-Tilkoblinger: SPK4 (Speak-On) inn/ ut, jack inn/ ut

-Mål (HxBxD): 1190mm x 470mm x 450mm

-Vekt: 38,0 KG/ stk

Har lest at fence bare er no drit, men veit ikke jeg..høres bra ut når de skriver om den på netthandelen.

Og hva er forskjellen på 8ohm og 6ohm og 4ohm og dett der?

Endret av prestestranda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs litt hva slags musikk du spiller.

 

Med 98dB/W så er de temmlig lettdrevne/følsomme og spiller høyt. Alt over 90dB/W regnes som lettdrevet.

 

8 ohm impedans tilsier også at de ikke er en tung last for forsterkeren. Jo lavere impedans jo mer strøm går det.

 

De vil som sagt spille høyt, og effekttallene tilsier at de tåler endel juling. Men, de vil nok ikke spille særlig vakkert. Nå gjetter jeg på at det uansett ikke er fiolin og klaverkonserter du skal høre på heller ;)

Lenke til kommentar
Hehe, nei er nok noe litt mer heavy ;)

 

Du sier de ikke vil spille særlig vakkert, vil det gi en dårlig lyd vis jeg bruker de på film og spill?

Og hva betyr PA-høyttaler?

 

Til film og spill funker det nok greit. Det var musikk jeg siktet til.

 

PA betyr Profesjonell Audio. Brukes ofte om utstyr til konserter o.l. som først og fremst skal lage mye, men ikke nødvendigvis pen lyd.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

PA betyr Public Adress - altså noe som brukes offentlig, som ofte blandes med Professional Audio.

 

Utover det - Fence låter jevnt over crap, men det spiller ganske moro. Netthandelen er ikke alltid kjent for å være de mest seriøse når det gjelder hva som er hva.. De solgte blant annet piratkopier av noen Patos høyttalere for en stund siden - ikke bra..

 

Hvor mye skal du gi for disse? Jeg vil anta du ikke trenger å lete lenge for å finne noe som vil fungere bedre til ditt bruk.

Lenke til kommentar

På veldig mange måter. PA er ofte lettdrevent, og tåler mye effekt, hvilket betyr at med en mindre kvalitetsforsterker kan det låte helt ok, men det gjelder virkelig ikke all PA. Altec Lansing har en del kurant PA som blant annet blir knallbra subwoofere med riktig forsterker. Ofte er dessverre PA-forsterkere viftekjølt, for å passe inn i rack, noe som ikke passer i hjemme-audio.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg har nettop bestillt de høyttalerne du ser på. jeg var heldig og fikk dem for 1200kr.

poenget er at det samme firmaet (fence audio) selger en tilpassa forsterker. den kommer til å koste kanskje rundt 1500kr.

jeg har enda ingen aning om hvordan dem spiller, men dem sies å være gode på bass, selv om jeg har bestillt en 18" bass for å spille på de laveste frekvensene.

 

det koster max 2000kr på netthandelen, du kan prøve dem, hvis du ikke liker dem så kan du jo selge dem til noen russ for samme eller høyere pris. russen er bare ute etter høyttalere som spiller høyt uansett :)

Lenke til kommentar
Det er et godt poeng, men det ville i så fall blitt en fest-høyttaler. Jeg er forsåvidt på jakt etter nye høyttalere, men i en litt annen budsjettklasse. Det blir vel sannsynligvis B&W 803 Diamond eller Dali Euphonia MS4..

 

803 Diamond ja... fy faen de er stilige. ser forsovet etter høytalere selv atm. aktelle medeller er : B&W CM5/CM1 XTZ 99.26/ vanskelig valg.

Lenke til kommentar

hvis han ikke skal bruke høyttalerne til noe annet enn spill, film eller høy musikk så funker vell disse høyttalerne greie nok. men hvis du skal i den klassen du snakker om så må han betale over 100.000kr for bare høyttalerne... hvis det var det du mente, var litt usikker om det var deg eller han vi snakka om.

Lenke til kommentar
hvis han ikke skal bruke høyttalerne til noe annet enn spill, film eller høy musikk så funker vell disse høyttalerne greie nok. men hvis du skal i den klassen du snakker om så må han betale over 100.000kr for bare høyttalerne... hvis det var det du mente, var litt usikker om det var deg eller han vi snakka om.

 

Til trådstarter:

 

Etter hva jeg har fått med meg ser det ut som om du er ute etter et par morsomme og dynamiske høytalere.Ettersom det ser ut som om du ikke er villig til og legge all verdens med penger i det noe som er ganske normalt.Gå for et par relativt lettdrevene høytalere gulvstående/stativ alt etter behov og hvor mye plass du har tilgjengelig.En annen ting som er vesentlig er hvordan rommet du skal ha høytalerne dine ser ut. Akkuratikken kan utgjøre en stor forskjell! :)

 

videre så er det bare å titte litt rundt og bruke ørene.Ta deg en tur på din nermeste forhandler og lytt på det som kan være av interesse.Aldri kjøp noe du ikke ha hørt på, det kan du komme til å angre på.

Lenke til kommentar
hvis han ikke skal bruke høyttalerne til noe annet enn spill, film eller høy musikk så funker vell disse høyttalerne greie nok. men hvis du skal i den klassen du snakker om så må han betale over 100.000kr for bare høyttalerne... hvis det var det du mente, var litt usikker om det var deg eller han vi snakka om.

 

Jeg er usikker på hvordan du får det til at jeg foreslår at trådstarter skal kjøpe høyttalere til 100k, når det klart refereres til at det er jeg som er på jakt etter høyttalere i den prisklassen.

 

Ha en flott dag!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

da har jeg motatt høyttalerne og de spiller absolutt ikke værst etter at jeg spillte dem inn. høyttaleren sliter litt med de laveste frekvensene, spiller ikke så bra hvis du skrur den veldig høyt, men fungerer veldig bra hvis du skal ha hjemmefest, se en action film, spille eller lignende.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Det er lenge siden du la ut tråden men tenkte jeg skulle kommentere :) Jeg har 1212mk2, de var nye i 2012 er absolutt ikke dårlig lyd i dem. Har hørt mye dritt anlegg for å si det mildt sagt. Har fått mye skrytt av folk for god og klar lyd. De er billige og bra i sin klasse, men selvfølgelig kommer det helt ann på hva du er ute etter. Anbefaler deg å få teste dem et sted. Det er stor forskjell på lydkvaliteten om man har et godt mixbord og forsterker (synes nå jeg da, har testet med div. forsterkere og mixbord).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Det er lenge siden du la ut tråden men tenkte jeg skulle kommentere :) Jeg har 1212mk2, de var nye i 2012 er absolutt ikke dårlig lyd i dem. Har hørt mye dritt anlegg for å si det mildt sagt. Har fått mye skrytt av folk for god og klar lyd. De er billige og bra i sin klasse, men selvfølgelig kommer det helt ann på hva du er ute etter. Anbefaler deg å få teste dem et sted. Det er stor forskjell på lydkvaliteten om man har et godt mixbord og forsterker (synes nå jeg da, har testet med div. forsterkere og mixbord).

God lyd i PA høyttalere :rofl:

Da tror jeg ikke de folka som har sagt det har hørt noe annet.

Tilogmed Cerwin Vega sin VE serie leverer en bedre og klarer lyd enn de Fence høyttalere der :p

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...