Gå til innhold

Utfordring: Hvem kan bygge den billigste PCen?


Anbefalte innlegg

Jeg satt nettopp opp en PC til ca 1500kr, men så forsvant den fra prisguide :(

 

Jeg kan sikkert sette opp lista på nytt etterpå...

 

Og her er den...

 

- Kabinett og Strømforsyning: ACE MIDTOWER STREAMER 4 ATX BLACK 500W - 359,-

- Hovedkort: Albatron KI690-AM2 - 208,-

- Prosessor: AMD Athlon LE-1620 - 295,-

- RAM: Apacer DDR2-667 512 MB - 41,-

- Harddisk: Samsung SpinPoint P80 80 GB NCQ - 195,-

- Lydkort og Nettverkskort: På hovedkortet - 0,-

- Skjermkort: På hovedkortet - 0,-

- Operativsystem: Ubuntu - 0,-

- Mus og Tastatur: X8 X8MON3312 og Labtec Standard keyboard plus - 10,- og 45,-

 

Totalt: 1159,-

 

Om minnepinner kan regnes som harddisker blir det jo litt billigere.

 

Bra forslag! :)

 

Jada, minnepinner kan brukes som harddisker :). Jeg bør kanskje endre det kravet til "Lagringsmedie" eller noe? :S

 

Men som nevnt av cruzader må alt være på lager, det er et av kravene :S.

 

men alt skulle være på lager også av varer :)

en minnepenn fungerer jo utmerket som harddisk så det må jo kunne telle, kravet er jo fungerende pc som du får med en usbpen.

 

Stemmer.

 

men alt skulle være på lager også av varer :)

en minnepenn fungerer jo utmerket som harddisk så det må jo kunne telle, kravet er jo fungerende pc som du får med en usbpen.

 

Akkurat det kravet prioriterte jeg dessverre ikke :whistle: Men jeg kan endre på det som ikke stemmer, om det er ønsket.

 

Trådstarter, hva er egentlig poenget med at varene må være på lager?

 

Om minnepinne teller som harddisk burde vel nesten CD-er også telle som det...

 

Det er to grunner til at varene må være på lager. Den ene er at dersom noen skulle finne inspirasjon fra et av forslagene, er det greit at alle komponentene er på lager. Dette er altså litt mer en 100% rent hypotetisk. Den andre grunnen, og den viktigste, er for å unngå at noen finner komponenter som gikk ut av produksjon for lenge siden og linke til dem. Jeg har funnet harddisker på 128MB til en hundrelapp, men produseres altså ikke lenger.

 

Jeg er usikker om jeg skal godta CDer. Som du sier går det selvsagt ann å bruke det som et alternativ til HDD eller USB Minnepinne. Men som også er blitt nevnt er det like brukervennlig. Dessuten må man da kjøpe CD brenner pluss CDer, som kanskje blir dyrere enn en minnepinne...

 

en minnepenn fungerer bra i praksis med lese/skrive, der kommer en cd litt til kort.

 

forøvrig mitt utkast som alt er på lager.

kabinett+strømforsyning:

COOLER MASTER PC-kabinett Elite 100 - sort - 453kr

Hovedkort+Prosessor+Lydkort og Nettverkskort+Skjermkort:

ASUS ITX-220 - Prosessor Celeron 220 - Chipset 945GC - Mini ITX - 484kr

ram:

APACER Memory Retail 512MB PC-667 SO-DIMM DDR2 PC5300 5.0 64x8 BOX (SOD-DII667-512M) - 42kr

harddisk:

DANE-ELEC USB minnepinne Zlight No Limit 2 Gb - 58kr

mus:

LABTEC STANDARD WHEEL MOUSE - 37kr

tastatur:

SWEEX KEYBOARD MULTIMEDIA PS/2 (EA100100) - 32kr

 

operativsystem xubuntu - gratis

totalt - 1106kr

 

Bra forslag! Billigste så langt :D.

 

 

Tørr jeg spørre om du skal ha en så billig som mulig, eller om det er bare konkuransnee?

 

Vel. Det er flere grunner til at jeg har startet denne tråden. En grunn er at jeg er interessert o hbor billig man faktisk kan få en funksjonell PC. En annen grunn er at det sikkert flere der ute som er på utikk etter en billig PC som skal erstatte skrivemaskinen og da håper jeg denne tråden kan være hjelpsom :)

 

 

Komponentene MÅ være på lager for at forslaget skal kunne være med å konkurrere.

Endret av EirikYeah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er usikker om jeg skal godta CDer. Som du sier går det selvsagt ann å bruke det som et alternativ til HDD eller USB Minnepinne. Men som også er blitt nevnt er det like brukervennlig. Dessuten må man da kjøpe CD brenner pluss CDer, som kanskje blir dyrere enn en minnepinne...

problemet med bruke cd er at du ikke får lagret det du gjør, da er vel pcn ikke akkurat så praktisk i bruk.

men få bootet opp på en livecd eller et image på en cd som booter opp på rammen funker greit i praksis, men uten lagring blir ikke det så praktisk til annet enn bare surfe etc

Lenke til kommentar
Jeg er usikker om jeg skal godta CDer. Som du sier går det selvsagt ann å bruke det som et alternativ til HDD eller USB Minnepinne. Men som også er blitt nevnt er det like brukervennlig. Dessuten må man da kjøpe CD brenner pluss CDer, som kanskje blir dyrere enn en minnepinne...

problemet med bruke cd er at du ikke får lagret det du gjør, da er vel pcn ikke akkurat så praktisk i bruk.

men få bootet opp på en livecd eller et image på en cd som booter opp på rammen funker greit i praksis, men uten lagring blir ikke det så praktisk til annet enn bare surfe etc

 

Jeg er enig. Denne type PC er ofte aktuell for folk som bruker PCen mest til å skrive mail og dokumenter. Om disse skal kunne lagres på en grei måte, blir det litt for tungvint å brenne alt til CDer hele tiden.

 

CDer kan ikke brukes som lagringsmedia.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
en minnepenn fungerer bra i praksis med lese/skrive, der kommer en cd litt til kort.

 

forøvrig mitt utkast som alt er på lager.

kabinett+strømforsyning:

COOLER MASTER PC-kabinett Elite 100 - sort - 453kr

Hovedkort+Prosessor+Lydkort og Nettverkskort+Skjermkort:

ASUS ITX-220 - Prosessor Celeron 220 - Chipset 945GC - Mini ITX - 484kr

ram:

APACER Memory Retail 512MB PC-667 SO-DIMM DDR2 PC5300 5.0 64x8 BOX (SOD-DII667-512M) - 42kr

harddisk:

DANE-ELEC USB minnepinne Zlight No Limit 2 Gb - 58kr

mus:

LABTEC STANDARD WHEEL MOUSE - 37kr

tastatur:

SWEEX KEYBOARD MULTIMEDIA PS/2 (EA100100) - 32kr

 

operativsystem xubuntu - gratis

totalt - 1106kr

 

Bra forslag! Billigste så langt :D.

 

 

 

Er bare ett par småting med det forslaget.

 

1. So-dimm brikker passer ikke på det hovedkortet, mao den vil ikke virke ;)

 

2. ett av kravene var at det skulle være norske butikker, såvidt meg bekjent er pixmania fransk.

Lenke til kommentar
Da kan jo i så fall ikke Dustin Home regnes som Norsk heller da?

 

Pixmania har en Norsk del som forholder seg til Norges lovverk osv. så vidt jeg har forstått ;)

 

Hvorvidt pixmania følger norsk forbrukerrett er vel åpent for diskusjon, men det hører ikke hjemme i denne tråden (det er nok tråder om det her inne);)

 

Strengt talt kan ikke Dustin sies å være norsk det heller, og trådstarter definerte det som ett kriterie. Dog med hensyn til forbrukerrett og service virker de (så langt jeg har fått med meg) fullt på høyde med de norske.

 

Edit: Og bare så det er sagt, det er nok av svin på skogen og useriøse aktører som har vært og er blant de norske webshoppene også.

Endret av Shepherd
Lenke til kommentar

pixmania har norsk side, norsk org nummer samt kontor i norge, hva mer skal til for og telle som norsk butikk?

at pixmania har noe bra service kan ikke jeg uttale meg om siden jeg ikke har testet de men de har ikke noe bra rykte, men bra rykte var heller ikke et krav.

 

at alle har svin på skogen og dårlige dager kan jeg også skrive under på, den nettbutikken jeg har opplevd konsekvent dårligst service på av de jeg har brukt i norge er komplett som jeg ikke kommer til kjøpe noe av igjen om jeg ikke vet jeg kan ta rma rett til levrandør.

 

men ser jeg har svimet litt på rammen der ja :(

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Si meg. Om man kjøper en slik maskin og skal bruke f.eks ubuntu. Hvordan får man installert dette på minnepennen/minnebrikken uten optisk drev på maskinen og uten tilgang til en annen pc for å legge det over?

 

Hvis man er avhengig av en annen pc for å få dette igang bør det ikke telle.

Lenke til kommentar
installerer det fra en annen eller samme minnepennen.

 

Så DANE-ELEC USB minnepinne Zlight No Limit 2 Gb - 58kr kommer ferdig med preinstallert Ubuntu?

 

Nei det gjør den ikke.

 

Eller så må man ha en annen minnepenn som allerede har vært innom en annen pc å fått ubuntu installert?

 

Ergo da kan det ikke telle da man er avhengig av en annen pc eller en annen person som kan låne deg en minnepenn med ubuntu.

 

Mannen i gata som har hatt kurs i linux og funnet ut at han vil ha en maskin kan ikke kjøpe dette forslaget da han står igjen med en maskin han ikke kan bruke, med annet han allerede har en maskin fra før.

 

Skal et forslag telle bør det være slik at maskinen har mulighet til å installere et kjøpt OS selv. Ikke være avhengig av en tredjepart. Mener nå jeg.

Lenke til kommentar

Kabinett og Strømforsyning: ACE MIDTOWER STREAMER 4 ATX BLACK 500W - 359,-

- Hovedkort: Intel 'Little Falls' D945GCLF - 450

- Prosessor: På hovedkortet - 0

- RAM: Apacer DDR2-667 512 MB - 41,-

- Harddisk: Samsung SpinPoint P80 80 GB NCQ - 195,-

- Lydkort og Nettverkskort: På hovedkortet - 0,-

- Skjermkort: På hovedkortet - 0,-

- Operativsystem: Ubuntu - 0,-

- Mus og Tastatur: X8 X8MON3312 og Labtec Standard keyboard plus - 10,- og 45,-

 

Gjorde et lite grep på et av de andre forslagene her ;) Integrert CPU er ikke så dumt :)

Endret av SkoMedHull
Lenke til kommentar
installerer det fra en annen eller samme minnepennen.

Så DANE-ELEC USB minnepinne Zlight No Limit 2 Gb - 58kr kommer ferdig med preinstallert Ubuntu?

 

Nei det gjør den ikke.

om du kan vise meg en harddisk eller minnepenn som kommer ferdig installert med operativsystem så er jeg åpen for det :)

 

om den overnevnte mann i gata ikke har en eneste venn i verden eller ikke kjenner noen med pc som han kan laste ned ubuntu isoen hos, så får han vel dra på biblioteket etc da...

Lenke til kommentar

Poenget er vel egentlig at maskinen bør ha en CD-stasjon slik at man kan gå til innkjøp av en Ubuntu CD eller en Windows CD og ikke måtte være avhengig av en tredjepart.

 

Blir som å levere en ny bil på døra til en kunde med tanken helt tom for bensin. Slik at kunden selv må enten dytte bilen til en bensinstasjon eller kjøpe seg en jerrykanne å gå dit.

Lenke til kommentar
installerer det fra en annen eller samme minnepennen.

 

Så DANE-ELEC USB minnepinne Zlight No Limit 2 Gb - 58kr kommer ferdig med preinstallert Ubuntu?

 

Nei det gjør den ikke.

 

Eller så må man ha en annen minnepenn som allerede har vært innom en annen pc å fått ubuntu installert?

 

Ergo da kan det ikke telle da man er avhengig av en annen pc eller en annen person som kan låne deg en minnepenn med ubuntu.

 

Dette argumentet blir på en måte litt feil. Hvis du laster Ubuntu ned fra nettet er du uansett avhengig av en annen maskin, dersom du ikke FØRST installerer windows, SÅ laster ned og brenner Ubuntu på cd, og SÅ installerer Ubuntu...

 

Eller kortere sagt, du får jo ikke lastet ned Ubuntu til en maskin uten OS...

Lenke til kommentar
installerer det fra en annen eller samme minnepennen.

 

Så DANE-ELEC USB minnepinne Zlight No Limit 2 Gb - 58kr kommer ferdig med preinstallert Ubuntu?

 

Nei det gjør den ikke.

 

Eller så må man ha en annen minnepenn som allerede har vært innom en annen pc å fått ubuntu installert?

 

Ergo da kan det ikke telle da man er avhengig av en annen pc eller en annen person som kan låne deg en minnepenn med ubuntu.

 

Dette argumentet blir på en måte litt feil. Hvis du laster Ubuntu ned fra nettet er du uansett avhengig av en annen maskin, dersom du ikke FØRST installerer windows, SÅ laster ned og brenner Ubuntu på cd, og SÅ installerer Ubuntu...

 

Eller kortere sagt, du får jo ikke lastet ned Ubuntu til en maskin uten OS...

På asus hket mitt er det mulig å gå på nett, skype og åpne filer ut OS!

Endret av XcZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...