Gå til innhold

Mus/tastatur sett til HTPC: blåtann eller infrarødt? (ca. 2 meter distanse)


Anbefalte innlegg

Jeg skal bestille HTPC innen neste uke, men har ikke bestemt meg for mus og tastatur. Jeg har hatt infrarødt mus og tastatur mange år tilbake og husker hvor mye trøbbel det var da. Men nå som jeg skal ha HTPC i stuen har jeg lyst på noe som er trådløst, men jeg synes blåtann mus/tastatur settene er for dyre. Jeg vil helst kjøpe infrarødt hvis det lar seg gjøre uten komplikasjoner. Stuebordet (der jeg skal ha mus og tastatur) står 2 meter ifra TV-bordet (der jeg skal ha HTPC'en). Det er ingen hindere i veien hvis senderen har kabel slik at jeg kan sette den over HTPC-en på TV-bordet.

 

For å oppsummere mine behov:

  1. Windows kompatibilitet (Windows 7)
  2. Skal være et sett. Ikke mus og tastatur individuelt. Bare en signalsender.
  3. Et godt tastatur med num-pad (ikke noe trendy mini-tastatur som forandrer plassene på knappene for å spare plass).
  4. Norsk tastatur-setup
  5. Ikke mini-mus.
  6. En signalsender som gjerne har USB-kabel (slik at jeg kan plassere den hvor jeg vil) - med mindre du har personlig erfaring som tilsier at det ikke er nødvendig
  7. Billig (400-800 kr)
  8. Helt stabilt. Ingen signalstopp, lagg osv.

Hvis senderen bare er en USB-stikk ender den sannsynligvis opp bak HTPC'en. Vil da signalene nå frem? Se bildet av senderen på dette mus/tastatur settet

 

Jeg lurer generelt på om det er noen her som har infrarødt mus/tastatur i stuen sin som har opplevd at dette fungerer helt fint med tanke på signalene, og referanser til modeller.

 

*si ifra hvis det er mangler i forklaringen min!

 

Takk for din oppmerksomhet :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på du mener infrarødt, og ikke radio-sender (rf)? Tror rf er veldig mye vanligere ihvertfall, og med infrarødt må du vel nesten ha klar sikt til mottakeren (basert på erfaringer med tv-fjernkontroll). Et potensielt problem med rf er at de ofte bruker samme frekvens som trådløst nett (2,4GHz om jeg husker rett). Dette har jeg fått erfare i mitt oppsett. Jeg har bluetooth (bt) tastatur og rf mus, og har måttet plassere senderne til begge (usb-dongler) rett ved mitt trådløse aksesspunkt. bt-tastaturet (og dets innebygde touchpad-mus) har ingen problemer med dette, men rf-musa er fullstendig ubrukelig ved stor wlan-traffikk. Merk at dette er et noe spesielt oppsett, og at det slett ikke trenger være noe problem ved normal avstand mellom trådløst-punkt og rf-dongle. Musa er forøvrig en logitech revolutioin mx, mens tastaturet er logitech dinovo edge. Tastaturet er jeg forøvrig fantastisk fornøyd med - kjempegodt å skrive på og uslåelig batteritid, så jeg ville tenkt nøye gjennom om jeg faktisk trengte numpad, og gått for dette hvis svaret ble nei.. Men det koster da...

 

Edit: Fujitsu keyboardet du linker til er rf, ikke infrarødt, og i det problematiske 2,4GHz båndet, så regner med du egentlig mente rf. Tastaturet så fint ut ellers da, og 2 batterier til musa er gull verdt.

Endret av wonko
Lenke til kommentar

Jeg er vel ikke nødt til å ha num-pad. Det viktigste er at settet er stabilt. Jeg har vurdert Dinovo Edge. Prisen er jo overkommelig, men jeg er ikke sikker på om jeg kan leve med den innebygde musen. Jeg klarer ikke å bruke laptop mus. Jeg vet ikke om denne er annerledes....? Men hvis jeg skal kjøpe mus ved siden synes jeg det blir for dyrt. Den er stilig da :dribble:

 

Jeg har sett litt på Microsoft Wireless Entertainment Desktop 7000. Etter jeg leste nøye gjennom testen tror jeg den kan være tingen, og ekstra-knappene ser greie ut også.

 

 

Hva tenker du?

 

Jeg tror nok jeg har tatt feil angående infrarødt. Det var sikkert radio. Når det kommer til det, så bruker jeg egentlig ikke trådløst internett noe særlig. Det er skrudd av på routeren min. Men det er litt kjedelig hvis jeg en dag skal begynne å bruke det.

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke å bruke laptop mus. Jeg vet ikke om denne er annerledes....?
Den likner veldig på en laptop mus bortsett fra at du gjerne vil bruke tommelen på denne når du sitter i sofaen (med museknapp på motsatt side av tastaturet). Jeg synes den fungerer veldig bra til typisk htpc-bruk, men bruker du mus mye kan det nok lønne seg med en vanlig separat mus. Til spilling er selvfølgelig touchpad helt ubrukelig...

 

Jeg har sett litt på Microsoft Wireless Entertainment Desktop 7000. Etter jeg leste nøye gjennom testen tror jeg den kan være tingen, og ekstra-knappene ser greie ut også.
Det tastaturet så egentlig veldig bra ut, og der får du jo både mus på tastaturet og ved siden av. Likte også godt at tastaturet er bøyd, siden det fort blir slitsomt for håndleddene å skrive mye på dinovo edge når du har det i fanget hvis du bruker touch (normal bruk ved skrivebord funker fint). Litt rart tastaturet ikke hadde oppladbare batterier, men dette går vel an å kjøpe ved siden av. Ekstraknapper har forøvrig også dinovo edge flusst av.

 

Når det kommer til det, så bruker jeg egentlig ikke trådløst internett noe særlig. Det er skrudd av på routeren min. Men det er litt kjedelig hvis jeg en dag skal begynne å bruke det.
Tror allikevel ikke du skal legge for mye vekt på mine erfaringer på dette området - som sagt vil det sikkert fungere fint med rf hvis du har litt mer plass enn meg og kan plassere trådløst-punktet litt unna rf-sendere. Jeg har under én meter avstand mellom disse - mindre avstand enn jeg har mellom rf-sender og mus...

 

Sånn jeg ser det er fordelene MS har over logitech at du får årntli mus til samme pris, og at det kanskje er bedre å skrive på fra sofaen hvis du bruker touch-metoden.

 

Fordelene jeg ser med logitech er det innebygde (og vanvittig gode) oppladbare batteriet, og at det er stiligere(?). Tror kanskje også den innebygde musa er bedre enn den på MS tastaturet, men det blir rein gjetting siden jeg ikke har prøvd den.

 

En liten ting som kan være verdt å nevne til slutt er at dinovo edge henger seg iblant. Dvs. at siste knappen du trykker på repeteres i noen sekunder uten at du får gjort noe. Jeg opplever dette så sjelden at jeg ikke ser det som noe problem, men ser på anmeldelsene her på hardware at andre ikke opplever det på samme måten. Jeg har også en liten mistanke om at det kun skjer når batteriet er dårlig...

Endret av wonko
Lenke til kommentar
Den likner veldig på en laptop mus bortsett fra

at du gjerne vil bruke tommelen på denne når du sitter i sofaen (med

museknapp på motsatt side av tastaturet).

Morsom utforming. Men når strømforsyningen min crashet, og jeg bare hadde min lille "skole-bærbare" i noen uker, forstod jeg hvor avhengig jeg er av mus (lol).

Litt rart tastaturet ikke hadde oppladbare batterier, men dette går vel an å kjøpe ved siden av.

Jeg har massevis av oppladbare batterier som jeg bruker til Xbox, så det blir ikke noe problem.

Fordelene jeg ser med logitech er det innebygde (og vanvittig gode) oppladbare batteriet, og at det er stiligere(?).

Jo :thumbup: Det er stiligere. Sjekk ut 8000-versjonen av Microsoft tastaturet. Det er stilig det, men dyrt og.

Tror kanskje også den innebygde musa er bedre enn den på MS tastaturet, men det blir rein gjetting siden jeg ikke har prøvd den.

Mulig det. Men jeg er en fan av Microsoft musene. Liker utformingen.

En liten ting som kan være verdt å nevne til slutt er at dinovo edge henger seg iblant.

Ja leste det samme tidligere. Det virker også som at folk har problemer med andre Logitech blåtann enheter, at det ikke starter opp med maskinen og mangel på kontakt.

 

Jeg går for en Microsoft. Den er ikke like stilig, men den har det jeg trenger, og virker som folk generelt sett er fornøyd med den. Tror jeg ville fått grått hår uten mus, og da blir Edge for dyrt. Takker for hjelpen wonko :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...