Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor lenge har det vært nødvendig å ha følge-mc ved øvelseskjøring?


Anbefalte innlegg

Jeg har en diskusjon med en nabo. Han mente at det er lov å følge etter i bil når noen øvelseskjører på moped. Det stemmer jo ikke, jeg har funnet ut at iallfall siden 2006 har det vært nødvendig å kjøre motorsykkel for å være følgekjøretøy. Men er de reglene enda eldre? Vet noen hvor lenge det har vært nødvendig at ledsager kjører mc, helst med henvisninger? Selv er jeg så gammel at jeg ikke trengte førerkort, jeg kunne bare hoppe på mopeden da jeg var 16. Det var et under at jeg ikke havnet under en trailer! ;) Dagens ordning er helt klart mer trafikksikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ser det ikke er rare responsen her, men kan med 99 % sikkerhet si det har vært påbudt med motorsykkel som følgekjøretøy tel moped siden 2000. De som er født i 1984 skal være de siste som kunnne kjøre moped uten noen som helst form for bevis. De som er født fra 1985 og framover har tatt moped-kurs gjerne via ungdomsskolen uten at det har gitt noen form for sertfikat, annet enn et moped-bevis (som altså IKKE er et førerkort). Etter 1.1.2005 var det vel, så ble moped innført som egen førerkortklasse, å krever blandt annet teoriprøve på biltilsynet og øvelseskjøring med motorsykkel som følgekjøretøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...