Gå til innhold

Hjelp til HW til server.


Anbefalte innlegg

Skal lage meg en server snart, men får ikke helt bestemt meg for hva slags hw jeg skal ha.. Har 4 nye 500gb harddisker jeg har tenkt å bruke. Hvis man bruker sw raid 5, er man da nødt til å ha en hd som systemdisk. Eller går det greit å ha alt på raidet??

Har tenkt til å bruke en eller anna Ubuntu til os.

 

 

MG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal lage meg en server snart, men får ikke helt bestemt meg for hva slags hw jeg skal ha.. Har 4 nye 500gb harddisker jeg har tenkt å bruke. Hvis man bruker sw raid 5, er man da nødt til å ha en hd som systemdisk. Eller går det greit å ha alt på raidet??

Har tenkt til å bruke en eller anna Ubuntu til os.

 

 

MG

 

Man er ikke nødt til å ha en dedikert systemdisk for operativsystemet, altså er det fullt mulig å ha alt i raidet. Selv har jeg en hjemmeserver, men har valgt å ha egen systemdisk.

Hvis systemdisken krasjer, setter jeg bare inn en ny og installerer Linux på nytt, samt at jeg enkelt mounter raidet - noe som er lettvint og greit. Krasjer en av diskene i RAID5-arrayet setter jeg bare inn en ny disk og kjører et par kommandoer og de andre bygger opp den ny disken. Personlig synes jeg denne løsningen er den beste.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvis man kjører Raid5 via Linux på egen disk, hvis den disken ryker, vil da nyinstallering av Linux finne/kunne bruke arrayet med Raid5 på?

 

Ja med såkalt software-RAID ved bruk av LVM (Logical Volume Manager) i Linux, vil dette gå fint. Hvis du hadde Ubuntu på systemdisken - og den krasjet, er det bare å installere Ubuntu på en ny, samt installere LVM og deretter montere RAID'et på nytt. Så lenge du holder deg til linux både før og etter vil dette gå fint.

 

Du kan også benytte hardware-RAID, da du har et dedikert RAID-kontroller-kort som tar seg av dette. Fordelen med dette er at ytelsen er noe bedre, men man har sjeldent behov for dette, med mindre man har eliminert alle andre flaskehalser i systemet/nettverket. Ulempen er at det ofte er dyrt - skal man ha et over middels bra RAID-kort, samt at man er avhengig av samme type RAID-kort om dette skulle bli defekt. Mange bedrifter kjøper ofte 2 RAID-kontroller-kort i slengen, og beholder det andre "på hylla" og på den måten forsikrer seg mot tap av data. Som vanlig privatbruker, ser jeg ikke helt denne nødvendighet - med mindre man har penger nok og mener at man har behovet for det.

 

Så ja, det nyinstallerte systemet (Ubuntu) vil kunne finne RAID'et som allerede eksisterer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...