TRL Skrevet 14. januar 2010 Skrevet 14. januar 2010 For noen dager siden satte jeg inn et CoolerMaster disk rack i en maskin jeg har som leke server. Den har plass til 4 disker, hvilket jeg satte inn. Diskene er brukt og med og uten data. De er også testet med eksternt USB interface før de ble satt inn. I serveren klarer jeg å åpne alle diskene og alt ser bra ut, men plutserlig dør maskinen og har startet på nytt. Dette er jo litt slitsom og jeg ønsker å finne ut hvilken disk(er) som har et problem. Diverse software finnes jo til å gjøre mye rart, så leg lurte på om det fantes noe som kunne hjelpe med å løse mitt problem. Har sjekket SMART data på de diskene som viser der (ikke alle) og også kjørt en grundig chkdsk på alle. Trond
PerB Skrevet 15. januar 2010 Skrevet 15. januar 2010 Du kan forsøke med diagnoseringsprogram fra de respektive produsenters hjemmesider, evt UltiMatebootCD (Google it). Men det kan like gjerne være andre årsaker. Sjekk BIOS instillinger m.m.
TRL Skrevet 15. januar 2010 Forfatter Skrevet 15. januar 2010 Du kan forsøke med diagnoseringsprogram fra de respektive produsenters hjemmesider, evt UltiMatebootCD (Google it). Men det kan like gjerne være andre årsaker. Sjekk BIOS instillinger m.m. Hovedkortet har 3 IDE porter i tillegg til sata. Det er vel en raid kontroller der, men i BIOS er den satt til å fungere som en vanlig IDE kontroller. Hadde satt på 32 bits på diskene i BIOS men det tok jeg vekk. En av diskene fikk en enormt lav lesehastighet når jeg testet den med et verktøy fra Hirens Boot CD som jeg fikk tak i. Programmet heter Roadkil's Disk Speed Version 1.0 Det er Linear Read som gir veldig dårlige resultater sammenlignet med de andre diskene. Den gir 0.28Mb/Sek mot neste disk som har 46.61Mb/sek. Kan dette være en av årsakene til problemet? Disken dette er snakk om er en 400Gb IDE disk som har stått i en maskin i ett eller to års tid, men har vært brukt lite. Merker også at Siw (System Information for Windows) sliter veldig når jeg klikker inn på det som heter Sensors, og Speedfan sliter også veldig med å komme i gang. Tidligere når jeg skrev innlegget frøs både Speedfan og Siw når jeg forsøkte de. 2 av diskene kommer også opp som SCSI disker, antageligvis pga de står på en raid kontroller? Den disken som har lav linear read står på SCSI sammen med en annen som har normalt høy verdi. Hovedkortet er av typen ASUS P5GD1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå