Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er feil: Bilen stopper nesten.


Abnorm

Anbefalte innlegg

Har noen problemer med bilen: Bilen har en tendens til å nesten stoppe.

 

Jeg merker de første symptomene når gassen "slutter" å virke og farten blir redusert ned til rundt 5-60km/t.

Om jeg da trykker kassen i bånd, kveler motoren seg og stopper, men om jeg ikke gjør noe holde den en maks fart på 5-60km/t.

 

Det finnes imidlertid en mulighet å få opp farten igjen. Da må jeg trykke utrolig forsiktig på gassen, får så å kunne opparbeide litt fart over tid (50km/t til 100km/t på 1min. kanskje).

 

Har bilen stått rolig en stund virker den fin, men problemene kommer igjen etter en kort stund kjøring.

 

Om jeg stopper bilen uten å skru av tenningen driver den å fusker, det vil si at turtelleren driver å hopper opp og ned.

 

Det har hent et par ganger at bilen har stoppet helt under kjøring, men for det meste mister den farten som nevnt over.

 

Bilen er en 97modell Mercedes-Benz C200 m/automat girkasse om det skulle hjelpe.

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemene har oppstått på lang kjøring (fra 30min) men nå har også probleme oppstått på korte turer (5min).

 

Hva er lambda og LMM?

 

Når du nevner det med bensin, kan jeg jeg fortelle at jeg synes den har brukt mer i det siste enn den har gjørt før.

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar

Ja, det er nok ganske normalt. Når det er kaldt i været tar det lengre tid før bilen blir skikkelig varm og da bruker den også mer bensin.

men det kan være feil i lambda eller LMM som nevnes her, som da gir bilen feil instrukser om hvor mye bensin den skal ha i forhold til luft.

 

LMM er luftmassemåler, det vil si den som måler hvor mye luft motoren får.

 

Lambdasonden eller O2-sensor som den også kalles er en sensor som måler oksygeninnholdet i eksosen, det vil si overskuddet av oksygen i forbrenningen, signalet dens sendes til innsprøytningens styreenhet og brukes av den til å korrigere innsprøytningstiden med tanke på idèelt blandingsforhold.

Lenke til kommentar

Lambdasonden er den som måler om blandingsforholdet er riktig. Den sitter i eksosrøret rett etter grenrøret.

LMM, luftmassemåler, sitter mellom luftfilteret og innsuget og målet hvor mye luft motoren får. Sammen med lambdasonden regner da motoren ut blandingsforholdet så motoren skal gå så rent som mulig.

 

Typiske kjennetegn ved feil på en av dem er at motoren går generelt dårlig særlig ved gasspådrag. Ved lambdafeil er det også vanlig at turtallet svinger mellom 500 og 1500rpm på tomgang.

Det er svært forskjellig fra bil til bil. Jeg merket ikke at LMM'n min hadde gått før jeg diagnotiserte bilen siden den hangte igjen litt når jeg trykket på gassen når den stod på tomgang.

 

ECU'n skal igrunn gå i nødmodus, men det er ikke altid det skjer. Da gir den bare en ca. blanding hele tiden og bilen går enkelte ganger bare såvidt.

 

En typisk LMM kan koste alt fra 2000-8000kr, originaldel, og kanskje enda dyrere. Min kostet ca. 3000kr (MB C180 96mod.), men jeg var heldig og fikk rabatter så jeg betalte 2300kr. :)

 

Lambda ligger gjerne på rundt 2000-3000kr original.

 

 

Edit* Litt sent ute gitt.

Endret av W202
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen.

Har hatt bilen på verksted for andre gang og skal hente den igjen i morgen.

 

Førstegang fant dem ingen feil, men byttet ett eller annet, men problemet vedvarte fremdeles.

Nå har dem byttet koil, da de trodde dette var feilen.

 

Jeg får se i morgen når jeg får bilen.

 

Har ikke selv peiling på bil, så jeg håper dem ikke utnytter seg av dette.

Ville derfor spøre her.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei!

 

Bumper denne, da det ligner veldig på problemet jeg fikk i dag.

 

På vei til jobb i dag, rett før jeg var fremme (kjørt ca 30 min) så begynte bilen å streike. Dvs at gassen ikke ville gi på mer enn at jeg kunne holde 30-60 km/t, men den døde ikke helt. Kunne fint stoppe opp i lyskryss, for så å løse bilen igjen. Men på et visst punkt når jeg trykker inn gasspedalen så bare fusker den, og akselererer ikke mer. Bilen er en Audi 80 -92 modell.

 

Har fint lite peiling på bil. Er dette noe som kan fikses på stedet? Eller er det kanskje problemer med LMM eller Lambda som tidligere har blitt nevnt i tråden?? Har hatt dette vraket på verksted et par ganger nå, håpte å unngå mer utgifter.... :(

Lenke til kommentar

Det er med stor sannsynlighet bensinfilteret som er i ferd med å gå tett. Etter hvert som bensingjennomstrømningen blir dårligere vil motoren tåle mindre og mindre gasspådrag før den til slutt nekter helt å samarbeide.

 

En generell oppfordring: Det er alltid billigere å oppsøke et merkeverksted/generelt verksted som har diagnoseutsyr for din bil for å få bekreftet/utelukket feil med elektroniske komponenter enn å bytte ut halve bilen del for del på måfå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...