Gå til innhold

Krev troskapsløfte av innvandrere


Anbefalte innlegg

Det bør stilles krav om lojalitet og troskap til norske verdier når nye landsmenn innvilges statsborgerskap, mener Aslam Ahsan, som leder Ressurssenteret for pakistanske barn.

 

Krev troskapsløfte av innvandrere

 

Noe slik de gjør i USA???

 

En annen tanke er å ha noe lignende som "farmen" for de som skal bli nye landsmenn. Plassere de ut på en øy i nordnorge for 6 måneder klarer de seg fint der så kan de komme inn på fastland. :lol:

 

Alle med sine tanker her tenker jeg meg. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990

Ja, god ide det da...

Når man skal være statsborger av et land, burde man vise sin respekt og troskap til norske verdier.

I USA tror jeg at man må ta en prøve for å få innvilget statsborgerskap. Den går bl.a. ut på amerikansk historie, og andre slike ting, og sikkert en språksprøve.

Men dette må bare være for innvandrere som har lyst å bli norsk statsborger.

Tror ikke de skulle måtte ta en tur ut på "farmen" for å bli... :lol:

Tror at mange av oss byfolk ikke hadde taklet det... :oops:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Å gi et troskapsløfte til norske verdier er rett og slett patetisk. Mine verdier er langt fra verdiene til hallelujamenneskene i Sarons Dal.

 

Det man eventuelt kan lage er et troskapsløfte til den Norske Grunnloven. Intet annet, for hva man har av verdier har ikke samfunnet noe som helst grunn til å legge seg opp i.

Lenke til kommentar
Joa, og man kunne krevd 10 års plettfri botid i Norge i tillegg, ettersom 3(?) år som det er nå, er aalt for lite.

 

Man må være bosatt i dette landet i 7 år før statsborgerskap innvilges hvis man ikke gifter seg med en norsk statsborger. Og vandelen skal ikke inneholde noe som kunne gi mer enn 3 måneder fengselsstraff.

Lenke til kommentar
(...)Det man eventuelt kan lage er et troskapsløfte til den Norske Grunnloven. Intet annet, for hva man har av verdier har ikke samfunnet noe som helst grunn til å legge seg opp i.

 

Det støtter jeg. Overformynderi av verdier er fånyttes, det som er viktig er at man har respekt for lover og regler i et samfunn. Og kardemommeloven, selvsagt.

Lenke til kommentar
Det man eventuelt kan lage er et troskapsløfte til den Norske Grunnloven. Intet annet, for hva man har av verdier har ikke samfunnet noe som helst grunn til å legge seg opp i.

Er det ikke nettopp det han foreslår? Det ser ut som om det er journalistene som presenterer det som "norske verdier". (Jeg antar at man kan se det slik at grunnloven representerer de mest grunnleggende norske verdier.) Det han har skrevet, er ifølge Nettavisen-artikkelen:

Dessuten bør det stilles krav til nye landsmenn om lojalitet og troskap til Norges Grunnlov, skriver han.

 

Det samme står i denne Aftenposten-artikkelen:

I et innlegg i dagens avis skriver Ahsan, som er leder for Ressurssenter for pakistanske barn, at en slik velkomstseremoni bør være obligatorisk. Manglende deltagelse bør resultere i at innvilget statsborgerskap faller bort. Dessuten bør det stilles krav til nye landsmenn om lojalitet og troskap til Norges Grunnlov.

 

Jeg kan ikke skjønne at forslaget hans er så dårlig. Hadde han foreslått noe løst og ullent som "norske verdier", hadde jeg ikke støttet ham. Men å sverge troskap til grunnloven synes jeg er en grei ordning.

Lenke til kommentar

Er det ikke nettopp det han foreslår? Det ser ut som om det er journalistene som presenterer det som "norske verdier". (Jeg antar at man kan se det slik at grunnloven representerer de mest grunnleggende norske verdier.) Det han har skrevet, er ifølge Nettavisen-artikkelen:

 


Det bør stilles krav om lojalitet og troskap til norske verdier når nye landsmenn innvilges statsborgerskap, mener Aslam Ahsan. Han får støtte av Fr.p.

 

Kan du definere hva som er en norsk verdi?

 

Men at de lirer av seg en setning om grunnloven er helt greit.

Selv er jeg mot deler av §1 §2 i særdeleshet.

På bakgrunn av disse alene ville jeg selv aldri ha avgitt noen ed på Norges grunnlov.

Lenke til kommentar

Er det ikke nettopp det han foreslår? Det ser ut som om det er journalistene som presenterer det som "norske verdier". (Jeg antar at man kan se det slik at grunnloven representerer de mest grunnleggende norske verdier.) Det han har skrevet, er ifølge Nettavisen-artikkelen:

 


Det bør stilles krav om lojalitet og troskap til norske verdier når nye landsmenn innvilges statsborgerskap, mener Aslam Ahsan. Han får støtte av Fr.p.

 

Kan du definere hva som er en norsk verdi?

 

Men at de lirer av seg en setning om grunnloven er helt greit.

Det eneste han er direkte sitert på å ha skrevet, er det om grunnloven. Hvordan journalisten velger å fremstille det, er en annen sak.

 

Hverken du eller jeg har tydeligvis lest den artikkelen Ahsan hadde på trykk i Aftenposten. Men inntil det motsatte er bevist, velger jeg å tro at han skrev "grunnloven", og ikke generelt "norske verdier", siden det er førstnevnte han er sitert på.

Lenke til kommentar

Vil bare si at noe må gjøres med invandrerene vi får inn.

Fleste parten går på sosial ol.

Er vel litt ekstra forbanna da jeg så min tredje cd-spiller (radioen i bilen) Forsvant i en helvetes fart ned over gaten i en neger sine hender. 3000kr vekk igjen. Selv om jeg sitter med front dekselet til den og vet at den er ubrukelig. Så er det litt vel ergelig.

 

Jeg har flere kompiser som er av utenlansk opprinelse så jeg er nok ikke rasist. Mener bare at de skal gjøre seg mer fortjent til å få lov til å bo her. F.eks hadde jeg ikke likt det bedre om det var en svenske som stjal radioen min. Eller dansker, polakker eller russere!!!

Men jeg sier ikke alle er forbrytere eller snyltere. Men vi burde får vekk de som ødelegger mer enn de gjør nytte for seg.

 

Mener bare at de blir litt for lett plassert i en blokk midt i by'n uten noen kontroll over hva de driver med. Ikke helt big brother opplegg, men en måte å kontollere at de ikke er her for andre ting en de påstår.

Leste for en stund siden om en tv dokumentar der et polakk par fikk avslag på søknaden sin. Deretter dro de fra der de bodde og levde i sus og dus på by'n. En eneste stor fest før politiet kunne få tak i de.

Det irriterer meg litt mye egentlig.

Lenke til kommentar
Vil bare si at noe må gjøres med invandrerene vi får inn.

Fleste parten går på sosial ol.

 

Jeg vet ikke hva flesteparten gjør, men la oss anta at ALLE gikk på sosialen og suget systemet etc.

 

Det gjør dem vel ikke til innvandrere for det? Jeg trodde det dreide seg om asylsøkere; mennesker som får opphold på humanitært grunnlag.

 

La oss huske litt på at noen av disse kan faktisk være mennesker som trenger litt hjelp. Spørsmålet om det "lønner seg" for oss å gi dem denne hjelpen blir en feilaktig problemstilling da utgangspunktet er humanitært.

 

Om vi kan begrense kostnadene knyttet til våre humanitære forpliktelser er ett annet spørsmål.

osv. etc. ad nausam.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...