Gå til innhold

Valg av lydkort


lokeland

Anbefalte innlegg

Jeg er for tiden på jakt etter et eksternt lydkort. Om det er USB eller FireWire har ingen ting å si.

Lenge har jeg siklet på Focusrite Saffire 24 Pro til ca. 3000kr, men prøver å finne alternativer.

Et alternativ jeg har merket meg er T.C. Electronic Konnekt 6, som koster ca. 2200kr.

Formålet mitt er å produsere musikk med Ableton Live, og har bare behov for 1 mic preamp. MIDI trenger jeg ikke. Noe jeg er opptatt av er lav latency ettersom jeg sliter med prosjektene mine i Live.

Er det noen som har erfaring med disse, eller inspill, eller tips til andre lydkort?

Endret av lokeland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen kilder på dette men etter det eg har hørt, er Firewire og USB teoretisk sett

like raske men det viser seg at Firewire er raskere av praktiske grunner -> mindre latency

 

Så da er det vel egentlig et Firewire kort du er ute etter :thumbup:

 

Noe jeg er opptatt av er lav latency ettersom jeg sliter med prosjektene mine i Live.

 

Bruker du et amp program ? Som foreksempel Gearbox?

Kan fikse på instillingene der , noe buffering greier

har stor innvrikning, men det krever en del fra pc'n

Lenke til kommentar

Nope. Lager elektronisk musikk. =) Dvs. mest trance.

Det er bare så dumt å ikke ha muligheten til å teste lydkortene i praksis. Vil nødig gjøre et bomkjøp ettersom økonomien egentlig ikke tillater det.

Har faktisk hørt det motsatte av det du sier, men det skal jeg vel greie å lese meg opp på!

Lenke til kommentar

Hvordan kan du slite med latency når du lager elektronisk musikk?

 

Funker Live noe bra til elektronisk musikk da?

Bruker det selv til med gitar, der funker det fedt.

 

Hvordan spiller du inn ? Du bruker vel ikke tastene som keyboard?

 

 

Eitt enkelt søk på google :

Question: USB 2.0 is faster than FireWire...right?

Answer: No, actually FireWire is faster than USB 2.0.

 

Question: Hold on...USB 2.0 is a 480 Mbps interface and FireWire is a 400 Mbps interface, how can FireWire be faster?

Answer: Raw throughput rating numbers alone don't tell the whole story, as explained below.

 

The throughput numbers would lead you to believe that USB 2.0 provides better performance. But, differences in the architecture of the two interfaces have a huge impact on the actual sustained "real world" throughput. And for those seeking high-performance, sustained throughput is what it's all about (reading and writing files to an external hard drive for example).

 

link

Lenke til kommentar

Fordi jeg bruker ekstremte tunge instrumentplugins og effektplugins. Og med 20+ lydspor begynner det lett å dra på maskinkrafta, og jeg blir da nødt til å ha høy latency buffer for å slippe å høre hakk-hakk-hakk, og selv da kan det godt hende jeg ender opp med hakk-hakk-hakk.

Har vel latency bufferet på noen tusen ms.

Jeg bruker et eget MIDI-keyboard som input.

For øvrig så er Live i utgangspunktet utviklet ved tanke på produksjon av elektronisk musikk og DJing, så ja, det funker gull til elektronisk musikk =) Vært Live-idiot i over 1 et år nå ca.

Jeg opplever i tillegg til og med at det er kjappere å IKKE bruke ASIO. Da føler jeg at ting er ute på jorde, etter mine tidligere erfaringer.

Så derfor tenkte jeg at et dedikert, ekternt lydkort hadde vært en grei investering, i tillegg til at jeg da får spilt inn vokal med helst en god mic preamp.

Lenke til kommentar
Fordi jeg bruker ekstremte tunge instrumentplugins og effektplugins. Og med 20+ lydspor begynner det lett å dra på maskinkrafta.

 

Hei,

Et ekstern lydkort som du nevner er en god ting, men så vidt jeg kan forstå ikke for ditt bruk. Et eksternt lydkort som focusrite/tc connect er jo nesten bare et audio interface (AD/DA) og ikke så mye effekt hjelp. Selv om både tc og focusrite skryter av mye dsp kraft er dette for inspilling og avspilling ved gitt antall inn og ut.

Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for et kort som har DSP-kraft og egne plugger slik at du ikke trekker mye kraft av pc'n din.

Du triver egentlig mer med mastring/produksjon enn inspilling ;)

 

Selv har jeg et Echo AudioFire 12 (som regnes for å være et godt kort) samt to stk Sonic Core (Creamware kort).

 

Hvis jeg kjøre DAWn opp med Echo kortet hakker det fort, fordi dette er kun en audio-interface. Da blir pc'n din sittenes igjen alene for å driver hard tallknusing.

Til motsetning kan jeg kjøre Sonic-Core kortene mine, da har jeg 0 latency fra mikseren til lydkortet. Det som er morro er at DAWn blir rutet fra softwaret til sonic-core kortet og du sitter selv med all kontrol. 0 latency og massevis av effekter uten problem, fordi kortene har tilsammen 21 (et kort på 15 og et med 6) DSP prosessorer.

 

Hvis du har en helt ok audio interface ville jeg kjøpt et DSP kort som f.eks TC Power Core.

 

Hvis du trenger audiointerface og skal lage elektronica ville jeg invistert i et sonic core kort. Problemet med Sonic Core er at det bare blir testet på mac, men det fungerer bra på PC også. Det er et litt sært setup, men du har en ekstrem tilgang på gode synther. Det er en stor sonic core klubb på net som utvikler og gir ut synther gratis =) Møe gøy!

Electronicas first choice!

Endret av proaudio
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Har sett litt på DSP-versjonen av Focusrite Saffire 24 Pro, men denne sonic core blir nok alt, alt for dyr.

T.C. Powercore har jeg kikka på flere ganger, men jeg liker ikke låse meg til noe. Liker ikke å kun kunne bruke plugins til et system siden jeg bruker og er i glade så mange forskjellige, rare plugins.

Det eneste jeg kunne lagt penger på bordet for er UAD, selv om det også hadde blitt sabla dyrt.

Men slik jeg forstår deg har jeg to valg: Investere i DSP-kort, eller kraftigere PC.

Tror jeg isåfall prøver det siste først da! Nå bruker jeg en Dell M1710, og den holder på langt nær mål, desverre.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enig med Pro Audio her. Det er helt riktig at et lydkort ikke hjelper på selve prosesseringskraften til programmet, instrumentene og effektene. En PC med rask prosessor og gjerne litt ekstra ram kan hjelpe på akkurat denne regnekraften, men man kan fortsatt oppnå latency i prosessen hvor data blir til lyd - i lydkortet! Dette gjelder også DSP-regnekraft, dersom den leverer lyden via dette lydkortet. Standard lydkort i PCer er ofte av nedre kvalitet, og de trenger litt mere tid fra de mottar data, til denne dataen blir lyd.

 

Jeg selv har en meget staut PC, som sjelden melder pass for tunge operasjoner, men jeg oppnår fortsatt latency i lyden, hvis jeg bruker det integrerte lydkortet. Problemet er borte når jeg bruker Focusrite-interfacet.

 

Kjøp et bedre lydkort, det trenger du uansett hvor bra PCen din er! :yes:

Endret av Jnz
Lenke til kommentar
Kjøp et bedre lydkort, det trenger du uansett hvor bra PCen din er! :yes:

 

absolutt enig, var bare usikker på hvordan kort som stod i fra før. er det et lydkort til "vanlig" bruk så merker du helt klart forskjell! :thumbup:

 

Jeg tenkte mer utover hva man bør velge i av proffe lydkort, men nekter ikke for at har du et vanlig lydkort vil alle firewire ai gjøre jobben bedre. :)

 

T.C. Powercore har jeg kikka på flere ganger, men jeg liker ikke låse meg til noe. Liker ikke å kun kunne bruke plugins til et system siden jeg bruker og er i glade så mange forskjellige, rare plugins.

 

Det som er kjekt med et slikt kort er å ta i bruk plugins som reverb, gate og kompressor fra et eget DSP- kort, dermed har du frigjort mer kraft til andre plugins. blir jo ikke låsing i den forstand. Men et UAD kort hadde vært noe ja... heheh

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt et ordentlig lydkort, så da satser jeg på at jeg merker god forskjell! Jeg hadde et fra Terratec i min stasjonære for en god del år tilbake, og husker det hadde sin effekt, men var veldig usikker på hvordan ting var idag med laptoper og eksterne lydkort. Har rett og slett ikke noen erfaringer med det.

Men da tror jeg at jeg satser på Focusrite Saffire 24 Pro. Men er det noen som vet om DSP-versjonen bare gir DSP-kraft til den medfølgende programvaren, eller VST-effektene også?

Hvis DSP-kraften kan brukes av VST-innstikkene som følger med kan jo det være fordelaktig for meg å kjøpe DSP-versjonen?

 

Edit: Scratch that last. Dro til Procom og kom hjem med T.C. Electronics Impact Twin, og er kjempefornøyd, dog 4400kr fattigere =)

Endret av lokeland
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Jeg er for tiden på jakt etter et eksternt lydkort. Om det er USB eller FireWire har ingen ting å si.

Lenge har jeg siklet på Focusrite Saffire 24 Pro til ca. 3000kr, men prøver å finne alternativer.

Et alternativ jeg har merket meg er T.C. Electronic Konnekt 6, som koster ca. 2200kr.

Formålet mitt er å produsere musikk med Ableton Live, og har bare behov for 1 mic preamp. MIDI trenger jeg ikke. Noe jeg er opptatt av er lav latency ettersom jeg sliter med prosjektene mine i Live.

Er det noen som har erfaring med disse, eller inspill, eller tips til andre lydkort?

 

Hvorfor ikke gå for M-Audio Billig og bra sitter selv med den gamle typen M-Audio FW 1814 den er knall men di nye er sikkert enda bedre.

 

Ableton Live er et must vist du vill produsere med minimalt med skruing på innstillinger ect.

Selfølgelig kan det tunes så avansert du bare ønkses.. :)

 

Oi så ikke får nå at TS allerede har skaffet seg Kort :)

Endret av hubbix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...