Gå til innhold

Nikon d3000 vs. d5000. Eller noe 3dje?


Anbefalte innlegg

(Jeg er nybegynner når det kommer til speilrefleks, så vær overbærende for dumme spørsmål;))

 

Etter å ha lest tester opp og ned, sjekket priser osv., er jeg liitt forvirret over hva jeg skal velge.

Jeg har nå sirkelt meg inn på d3000 og d5000. Film-muligheten som d5000 har er egentlig ikke viktig for meg (ikke en avgjørende faktor), men utover film, er bildekvalitet, funksjoner etc. verdt de ekstra pengene?

Eller ville det være et bedre valg å kjøpe d3000, for å så bruke mellomlegget (+ litt mer sikkert) til å kjøpe et objektiv til?

 

Og et par spm. til:

Leste i en annen tråd her, hvor jeg forstod det sånn at Canon har bildestabilisering i kamerahuset. Jeg trodde både Canon og Nikon hadde dette i objektivene og ikke selve huset?

 

Om noen har et forslag til et helt annet kamera, så tar jeg gjerne i mot :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er to ting som gjør at jeg vil anbefale D5000 fremfor D3000. Det første er en bedre sensor som oppfører seg bedre når du skrur opp ISO (lysfølsomheten - fordi det er lite lys). Den andre er den utvippbare skjermen.

 

Du har rett i dine antagelse at Canon har kun stabilisering i objektivene. Hvis noen påstår noe annet; så tenker de ikke på speilrefleks. Eller så tenker de ikke i det hele tatt ;)

 

Skal du vurdere noe annet; så se på Canon 500D, Olympus E-620, Pentax K-x, eller Sony A-450.

Lenke til kommentar
japanphoto.no og scandinavianphoto.no.

 

D5000 er har en så mye bedre sensor enn D3000 at det alene lett rettferdiggjør prisforskjellen.

 

Super! Det første jeg falt for var den vippbare skjermen (er en sucker for detaljer:p), så fint å vite at prisen blir rettferdiggjort av andre ting.

Tror jeg bare hopper i det, og bestiller kamera i kveld, før jeg begynner å tvile og forvirre meg selv med lesing av tester :D

Lenke til kommentar
Tror jeg bare hopper i det, og bestiller kamera i kveld, før jeg begynner å tvile og forvirre meg selv med lesing av tester :D

Da er det enkelt. Surf og kjøp. Husk et minnekort (Vi anbefaler SanDisk og Lexar - 4GB holder i første omgang).

 

Pass på at du får med kit-objektivet med VR. Eller har du tenkt å kjøpe med noe annet enn 18-55mm objektiv?

Lenke til kommentar
Tror jeg bare hopper i det, og bestiller kamera i kveld, før jeg begynner å tvile og forvirre meg selv med lesing av tester :D

Da er det enkelt. Surf og kjøp. Husk et minnekort (Vi anbefaler SanDisk og Lexar - 4GB holder i første omgang).

 

Pass på at du får med kit-objektivet med VR. Eller har du tenkt å kjøpe med noe annet enn 18-55mm objektiv?

 

Jeg har et SanDisk minnekort fra mitt kompaktkamera, som jeg tenkte jeg skulle bruke. Har minnekortet noen innvirkning på bildene eller bildehastigheten?

 

Har funnet ét, med 18-55mm VR kit-objektiv. Renger med jeg lander på den. :)

Og så får jeg heller kjøpe flere når jeg har lært meg litt.

 

I samme slengen: Hva vil være et godt valg for objektiv nr. 2? (Om man har 18-55mm)

Og kan objektene kobles på hverandre? (Dette faller kanskje i kategorien "dumme spørsmål" :p)

Lenke til kommentar
I samme slengen: Hva vil være et godt valg for objektiv nr. 2? (Om man har 18-55mm)

Og kan objektene kobles på hverandre? (Dette faller kanskje i kategorien "dumme spørsmål" :p)

55-200mm VR er en passende makker til 18-55mm. Til sammen dekker de et godt område.

 

Når du har fått litt erfaring med kamera (og objektivene) så kan det hende at du føler for å utvide. F.eks. med makro eller en lyssterk normal. Men det kan vente.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte d5000 hos elprice for 5000 kroner inkl Blitz(SB-400)

 

Æsj da, det var jo det samme som jeg betalte, men uten blitz.

Er det lenge siden du kjøpte det? Ser ikke ut til at de har den pakkeløsningen fortsatt.

 

Igår. Opprinnelig har det vel vært at blitz skulle følge med når man kjøpte d5000 med standard kit. Ihvertfall frem til nyttår. Ble overrasket selv at det fulgte med. Så lenge blitzen var teipet til kamerapakken så sa de i butikken at blitz fulgte med. Så jeg følte jeg gjorde et godt kjøp når den fulgte med for 5000 kroner.

Lenke til kommentar
Igår. Opprinnelig har det vel vært at blitz skulle følge med når man kjøpte d5000 med standard kit. Ihvertfall frem til nyttår. Ble overrasket selv at det fulgte med. Så lenge blitzen var teipet til kamerapakken så sa de i butikken at blitz fulgte med. Så jeg følte jeg gjorde et godt kjøp når den fulgte med for 5000 kroner.

 

Ah, jeg kjøpte mitt på nettet.. Bur i ingenmannsland (eller bare en liten by da), uten elprice i nærheten.

 

Har du fått prøvd kameraet? Fornøyd så langt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...