Gå til innhold

ny ram til overklokking


Anbefalte innlegg

heisann, nå er det så lenge siden jeg har drevet med dette at jeg har glemt alt, jeg har et asus p5b-e plus hoved kort og en intel e6300 dual core prosessor, rammen husker jeg ikke, jeg har 2 gig i pcen nå, og ønsker og oppgradere til 4gb, så er spørsmålet hva skal jeg velge? jeg ønsker ram som funker bra til overklokking som ikke ruinerer meg, takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
heisann, nå er det så lenge siden jeg har drevet med dette at jeg har glemt alt, jeg har et asus p5b-e plus hoved kort og en intel e6300 dual core prosessor, rammen husker jeg ikke, jeg har 2 gig i pcen nå, og ønsker og oppgradere til 4gb, så er spørsmålet hva skal jeg velge? jeg ønsker ram som funker bra til overklokking som ikke ruinerer meg, takker for svar

 

 

Mer info trengs......

 

DVS: fullt navn på HK, samt link - fullt navn på DRAM, gjerne link. Ta gjerne prosessor med :)

Lenke til kommentar

Heisann

 

Overklokking av en E6300 går mye på fsb,den har kun x6 og x7 multiplier,så du vil fort finne begrensninger i hovedkortets fsb eller rammen din.

 

Skal man overklokke med en E6300 trenger man egentlig begge deler,fsb og høy ramhastighet.

Du har et godt gammalt P965 hovedkort i det asuskortet ditt, tror jaggu jeg fant en gammel tråd her hvor jeg deler mine erfaringer med Asus P5B-E plus og E6300. Link HER

 

Du har DDR2 minne på det hovedkortet,last ned cpuz og sjekk hva slags minne du har. Link til cpuz HER

 

Sjekk så hva som er "rødt" rundt her på minne og spd tabben for å sjekke hva slags minne du har,og hva for minnehastighet du kjører på.

Her på bilder ser du det er DDR3 minne og hastigheten viser 904mhz X2 = 1804mhz minnehastighet

 

post-42959-1263572450_thumb.jpg

 

Forslag til godt overklokkingsminne er ex. 1000mhz (500mhz X2) litt utvalg ser du HER

 

God kjøling på NB (nordbrygga) er også et must ved høy fsb (+500fsb)

 

Forøvrig et godt overklokkingskort som jeg tukta i et par måneder med vekslende hell... gode minner :)

 

EDIT:

Fant et lækkert screenshot av min gamle E6300 på hwbot... er vel den scoren jeg jobba hardest for å klare....

post-42959-1263573167_thumb.jpg

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar

+800mhz får du ved overklokking, hva som er støttet betyr ikke så mye, vi må ha standarer vet du, standarer var bla. 533mhz,667mhz og 800mhz for DDR2

 

Det som ofte er en brems ved minneoverklokking er bla: du vil anntaglig overklokke bedre/høyere med 2 minnebrikker i dualchannel, 4 brikker vil normalt ikke gi lik/høy overklokk som med 2 brikker i dualchannel. Ofte klokket 1GB moduler bedre enn 2GB moduler.

Micronbaserte minnebrikker krevde ofte høy vdimm for å prestere,med de ulempene høy volt fører med seg

 

Når det gjelder DDR2 minne var det micron sine chip som viste seg mest overklokkingsvillige. Mange forskjellige produsenter brukte micron sine D9XXX i sine minnebrikker. Selv om de siste 1.8v DDR2 brikkene(PC2 9200/PC2 9600) fra bla. OCZ var hakket vassere ved overklokking,ikke micronbasert, trolig elpidia-chip uten at jeg skal banne på det.

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...