Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

 

Har fått en fibaro micromodul installert i veggen. Der var det kun 1 ledning, og jeg (elektrikeren) måtte derfor bruke bypass mellom N og O. Er det slik dere har dette koblet, eller bruker man takpunktet der det bare er en ledning å bryte i veggen?

Så vidt jeg kan se ut fra din beskrivelse er det slik det ble koblet hos meg.

 

Takk for svar Moskus. Det fungerer utmerket hos meg nå, men jeg har forstått det sånn at om jeg f.eks hadde satt in en LED lampe i taket nå, ville ikke fibaromodulen fått strøm nok til at Sx/S1 ville fungert. Det betyr vel at de stedene jeg planlegger å sette inn LED på sikt, må modulen monteres med tre ledninger inn, og ingen bypass mellom N og O. Eller evt. en fibaro-bypass oppe i taket?

 

En løsning da kan kanskje være å montere den i takpunktet, og trekke noen tynnere kabler tilbake til bryteren der det er mulig. Prøver å unngå batteridrevne brytere så langt jeg kan..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spiller ingen rolle om du bruker "en leder" kobling eller ikke for de andre tingene.

 

Bypass skal alltid monteres i parallell med lampen i taket.

Om du fysisk setter bypass i taket eller nede ved bryteren spiller ingen rolle.

 

Det spiller heller ingen rolle for de andre tingene om du plasserer Fibaro modulen i taket eller i veggen.

 

Det er mest praktisk å ha den rett bak bryteren men noen ganger må den setter i taket på grunn av plassmangel.

 

Husk at om du skal bruke tynnere ledninger til bryter-styringen så må de ha godkjent ISOLASJON til 230V.

 

Når det gjelder LED problematikken (som er uavhengig av alt det andre) så er problemet 3 delt:

- LED pæren må være dimmbar og akseptere den måten Fibaroen dimmer på (Varierer fra pære type til pære type)

- Pæren(e) må trekke NOK strøm til at du ikke får blinking når du dimmer. (Dette problemet kan reduseres og/eller fjernes helt med bypass)

- Pærene må akseptere å bli dimmet helt ned før de slokner (Fibaroen kan justeres NOE med en parameter får å minske dette problemet)

 

I enkelte tilfeller (særlig om du nærmer deg høy effekt) vil Fibaroen "brumme" når du dimmer.

 

I verste fall kan du koble en vanlig pære sammen med mange andre LED pærer. Fibaroen vil da oppføre seg normalt (som uten LED) men dimmingen vil skje i forskjellig hastighet på LED pærene og den vanlige.

Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle om du bruker "en leder" kobling eller ikke for de andre tingene.

 

Bypass skal alltid monteres i parallell med lampen i taket.

Om du fysisk setter bypass i taket eller nede ved bryteren spiller ingen rolle.

 

Det spiller heller ingen rolle for de andre tingene om du plasserer Fibaro modulen i taket eller i veggen.

 

Det er mest praktisk å ha den rett bak bryteren men noen ganger må den setter i taket på grunn av plassmangel.

 

Husk at om du skal bruke tynnere ledninger til bryter-styringen så må de ha godkjent ISOLASJON til 230V.

 

Når det gjelder LED problematikken (som er uavhengig av alt det andre) så er problemet 3 delt:

- LED pæren må være dimmbar og akseptere den måten Fibaroen dimmer på (Varierer fra pære type til pære type)

- Pæren(e) må trekke NOK strøm til at du ikke får blinking når du dimmer. (Dette problemet kan reduseres og/eller fjernes helt med bypass)

- Pærene må akseptere å bli dimmet helt ned før de slokner (Fibaroen kan justeres NOE med en parameter får å minske dette problemet)

 

I enkelte tilfeller (særlig om du nærmer deg høy effekt) vil Fibaroen "brumme" når du dimmer.

 

I verste fall kan du koble en vanlig pære sammen med mange andre LED pærer. Fibaroen vil da oppføre seg normalt (som uten LED) men dimmingen vil skje i forskjellig hastighet på LED pærene og den vanlige.

Takker. Det er mulig det er en annen type bypass jeg snakker om, eller at jeg uttrykker meg uklart. Det jeg mener er at terminalene på dimmeren er "bridget" (bro) mellom N og O - siden det ikke er mer enn to ledninger som finnes i veggboksen.

 

Jeg har skjønt at det kan være utfordrende å finne gode LED lamper som er kompatible med dimmer, så det blir vel en del prøving og feiling tenker jeg. Har forsøkt en del forskjellige LED pærer til lampett som dimmes av Popp, men ikke funnet noen som både dimmer tilfredsstillende og samtidig gir et fint lys..

Lenke til kommentar

Jeg snakker om denne:

https://www.tronika.no/no/smarthus-tilbehor/11-ac-bypass-fgb-001.html?search_query=bypass&results=2

som belaster dimmeren på riktig tidspunkt i dimme fasen (den inneholder halvleder elektronikk, -jeg har åpnet en...)

Ja, den har jeg ikke installert hos meg. Dimmeren fungerer med den elektroniske trafoen, så jeg har nok ikke behov for den før evt. skifte til en LED lampe.

 

Har noen av dere for øvrig et tips til en god løsning for taklampe som styres av bryter i både første og annen etasje (trapp)? Bruker man to micromoduler her?

Lenke til kommentar

 

Har noen av dere for øvrig et tips til en god løsning for taklampe som styres av bryter i både første og annen etasje (trapp)? Bruker man to micromoduler her?

 

To mikromoduler. Så setter du opp bryteren koblet til S2 via Associations til å styre den andre mikromodulen. :)

Lenke til kommentar

 

 

Har noen av dere for øvrig et tips til en god løsning for taklampe som styres av bryter i både første og annen etasje (trapp)? Bruker man to micromoduler her?

 

To mikromoduler. Så setter du opp bryteren koblet til S2 via Associations til å styre den andre mikromodulen. :)

 

Skjønner...tror jeg :-D

Lenke til kommentar

 

 

 

Har noen av dere for øvrig et tips til en god løsning for taklampe som styres av bryter i både første og annen etasje (trapp)? Bruker man to micromoduler her?

 

To mikromoduler. Så setter du opp bryteren koblet til S2 via Associations til å styre den andre mikromodulen. :)

 

Skjønner...tror jeg :-D

 

Du kan også koble det opp i trapp slik du har det nå ved å bare bruke en mikromodul.

 

Se koblingsskjema i linkene under:

 

http://www.vesternet.com/resources/application-notes/apnt-2#.VL2bCy72RHA

http://www.vesternet.com/resources/application-notes/apnt-52#.VL2bCy72RHA

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Har noen av dere for øvrig et tips til en god løsning for taklampe som styres av bryter i både første og annen etasje (trapp)? Bruker man to micromoduler her?

 

To mikromoduler. Så setter du opp bryteren koblet til S2 via Associations til å styre den andre mikromodulen. :)

 

Skjønner...tror jeg :-D

 

Du kan også koble det opp i trapp slik du har det nå ved å bare bruke en mikromodul.

 

Se koblingsskjema i linkene under:

 

http://www.vesternet.com/resources/application-notes/apnt-2#.VL2bCy72RHA

http://www.vesternet.com/resources/application-notes/apnt-52#.VL2bCy72RHA

 

Glimrende, takk skal du ha :w00t:.

 

... og når du tror at du går tom for automasjonsidéer:

The Hackable Vibrator...

 

hackable-sex-toy-2015-01-19-01.jpg

 

Hvis ikke dette har høy WAF, så skjønner jeg nada :green: .

Lenke til kommentar

Moskus - jeg mener å ha lest i denne tråden en gang at du hadde laget et script for wakeup-light / ramp eller lignende, men jeg klarer ikke å finne det. Stemmer det? Har en micromodul i veggen hos min sønn som styrer en rekke spotter som jeg ønsker å bruke til dette.

 

Har dessverre ikke kommet dit at jeg er kapabel til å skrive noe kode ennå, men begynner å få taket på PLEG, som kan konstruere de fleste IF/AND/OR scenarioer jeg klarer å pønske ut..

 

Planen var å kunne sette en fast uketid og helgetid, men å sørge for at den ikke kjører når vi ikke er hjemme.

 

On a side note - har brukt Philips sin Wakeup lampe i flere år, og det er en helt genial oppfinnelse. Funker megabra for meg i alle fall!

Lenke til kommentar

Moskus - jeg mener å ha lest i denne tråden en gang at du hadde laget et script for wakeup-light / ramp eller lignende, men jeg klarer ikke å finne det. Stemmer det? Har en micromodul i veggen hos min sønn som styrer en rekke spotter som jeg ønsker å bruke til dette.

 

Har dessverre ikke kommet dit at jeg er kapabel til å skrive noe kode ennå, men begynner å få taket på PLEG, som kan konstruere de fleste IF/AND/OR scenarioer jeg klarer å pønske ut..

 

Planen var å kunne sette en fast uketid og helgetid, men å sørge for at den ikke kjører når vi ikke er hjemme.

 

On a side note - har brukt Philips sin Wakeup lampe i flere år, og det er en helt genial oppfinnelse. Funker megabra for meg i alle fall!

Se her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1191806&page=257&&do=findComment&comment=21965236

 

Jeg har imidlertid utbedret scriptet litt, fordi ramp on ikke er lineær.

Public Sub Main(ByVal _deviceRefAndCounter As Object)
        Dim deviceRef As Integer = Integer.Parse(_deviceRefAndCounter.ToString.Split("#")(0))
        Dim countervalue As Integer = hs.CounterValue(_deviceRefAndCounter.ToString.Split("#")(1))
        Dim modifier As Integer = 4

        Dim dimvalue As Integer = Math.Ceiling(countervalue ^ (modifier) / 100 ^ (modifier - 1))
        If dimvalue = 100 Then dimvalue = 99 'Z-wave hack

        'Exit if the device is already at maximum, i.e. "On"
        If hs.CAPIGetStatus(deviceRef).Status = "On" Then Exit Sub

        'Find the correct CAPI control to execute. I really miss Linq!!!
        For Each cc As HomeSeerAPI.CAPIControl In hs.CAPIGetControl(deviceRef)
            If cc.ControlValue = dimvalue Then

                'Set the correct dim levelQ
                hs.CAPIControlHandler(cc)

                'We're done, so let's exit!
                Exit Sub
            End If
        Next
    End Sub

Parametre for scriptet kaller da også en "Counter" som du må sette inn, så nå er parametre slik:

342#Soverom

... hvor "Soverom" er en teller du setter opp under Setup.

 

Hmm... mulig jeg må skrive dette på nytt, ja.

 

 

Hei,

 

Hva bruker dere for å lese av strømforbruk på feks vvb og varmepumpe via rfxtrx433E?

Ingenting fra spesifikke enheter, da trenger du Z-wave (med mindre det har skjedd noe i det siste jeg ikke vet om). Men jeg har en Owl CM119 i sikringsskapet (160 fungerer også) som leser av strømforbruket for hele huset. :)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

 

Moskus - jeg mener å ha lest i denne tråden en gang at du hadde laget et script for wakeup-light / ramp eller lignende, men jeg klarer ikke å finne det. Stemmer det? Har en micromodul i veggen hos min sønn som styrer en rekke spotter som jeg ønsker å bruke til dette.

 

Har dessverre ikke kommet dit at jeg er kapabel til å skrive noe kode ennå, men begynner å få taket på PLEG, som kan konstruere de fleste IF/AND/OR scenarioer jeg klarer å pønske ut..

 

Planen var å kunne sette en fast uketid og helgetid, men å sørge for at den ikke kjører når vi ikke er hjemme.

 

On a side note - har brukt Philips sin Wakeup lampe i flere år, og det er en helt genial oppfinnelse. Funker megabra for meg i alle fall!

Se her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1191806&page=257&&do=findComment&comment=21965236

 

Jeg har imidlertid utbedret scriptet litt, fordi ramp on ikke er lineær.

Public Sub Main(ByVal _deviceRefAndCounter As Object)
        Dim deviceRef As Integer = Integer.Parse(_deviceRefAndCounter.ToString.Split("#")(0))
        Dim countervalue As Integer = hs.CounterValue(_deviceRefAndCounter.ToString.Split("#")(1))
        Dim modifier As Integer = 4

        Dim dimvalue As Integer = Math.Ceiling(countervalue ^ (modifier) / 100 ^ (modifier - 1))
        If dimvalue = 100 Then dimvalue = 99 'Z-wave hack

        'Exit if the device is already at maximum, i.e. "On"
        If hs.CAPIGetStatus(deviceRef).Status = "On" Then Exit Sub

        'Find the correct CAPI control to execute. I really miss Linq!!!
        For Each cc As HomeSeerAPI.CAPIControl In hs.CAPIGetControl(deviceRef)
            If cc.ControlValue = dimvalue Then

                'Set the correct dim levelQ
                hs.CAPIControlHandler(cc)

                'We're done, so let's exit!
                Exit Sub
            End If
        Next
    End Sub

Parametre for scriptet kaller da også en "Counter" som du må sette inn, så nå er parametre slik:

342#Soverom

... hvor "Soverom" er en teller du setter opp under Setup.

 

Hmm... mulig jeg må skrive dette på nytt, ja.

 

Hei,

 

Hva bruker dere for å lese av strømforbruk på feks vvb og varmepumpe via rfxtrx433E?

Ingenting fra spesifikke enheter, da trenger du Z-wave (med mindre det har skjedd noe i det siste jeg ikke vet om). Men jeg har en Owl CM119 i sikringsskapet (160 fungerer også) som leser av strømforbruket for hele huset. :)

 

Takker og bukker! Jeg vet ikke om dette vil fungere i Vera, men det skal jeg finne ut. :dremel:

Lenke til kommentar

 

Takker og bukker! Jeg vet ikke om dette vil fungere i Vera, men det skal jeg finne ut. :dremel:

Jeg kan garantere deg at scriptet ikke fungerer i Vera, nei. Da må du lage ditt eget oppsett/script.

 

Tips: Undersøkt "Scenes".

 

 

Åh, greit. Da slapp jeg å stresse med det :-). Jeg får tråle micasaverde formuet etter svar.

 

Bruker du forresten Elko Plus brytere? Satte impulsfjærer på en dobbelbryter i går (ikke plus) - og resultatet ble litt shabby synes jeg. Bryterne kalver mot midten, og er verken smooth eller helt sentrert etter trykking.

Lenke til kommentar

Bruker du forresten Elko Plus brytere? Satte impulsfjærer på en dobbelbryter i går (ikke plus) - og resultatet ble litt shabby synes jeg. Bryterne kalver mot midten, og er verken smooth eller helt sentrert etter trykking.

 

Har Elko Plus i første og andre etasje, og vanlig Elko RS i kjelleren. Har ikke noe "shabby"-problemer med noen av dem.

Lenke til kommentar

Bruker du forresten Elko Plus brytere? Satte impulsfjærer på en dobbelbryter i går (ikke plus) - og resultatet ble litt shabby synes jeg. Bryterne kalver mot midten, og er verken smooth eller helt sentrert etter trykking.

 

 

Jeg er litt enig med deg at bryterne "vrenger" litt.

Jeg tror det er fordi impulsfjærene er litt for kraftige.

Men å klippe av dem litt vil vel bare gjøre dem stivere...

Lenke til kommentar

 

Bruker du forresten Elko Plus brytere? Satte impulsfjærer på en dobbelbryter i går (ikke plus) - og resultatet ble litt shabby synes jeg. Bryterne kalver mot midten, og er verken smooth eller helt sentrert etter trykking.

Jeg brukte Elko Plus brytere før og er også enig at de ser litt shabby ut med impulsfjær. Jeg tror det er fordi selve fjæra de bruker er så stor. Nå har jeg gått over til Schneider Exxact brytere og der er fjæra veldig liten. Disse virker for meg veldig mer robuste og ikke noe shabby følelse når jeg bruker de som impulsbrytere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...