Gå til innhold

LotR - Hva gjør de så bra?


L4ffen

Anbefalte innlegg

The Lord of the Rings-triologien;

 

Jeg tror ikke jeg er alene om at det er blant de beste filmene som er laget noensinne, og de har ikke vunnet mindre en fire, to og ELLEVE Oscar-statuetter.

 

Men jeg vil gjerne høre folks meninger om hva det er som gjør at du syns denne triologien er så bra? Hva gjør Peter Jackson riktig som fanger din oppmerksomhet? Hva gjør at du kan se den om og om igjen uten å gå lei?

Prøv å beskriv hva som gjør at du elsker LotR-filmene, og kanskje har vi like meninger. De som har sett den som et maraton (alle på rad) kan prøve å beskrive hvordan det var kontra å se dem hver for seg. Du kan også sette de forkjellige filmene opp mot hverandre

Endret av BEFGHIJKLMNPQSTUVXYZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Lord of the Rings-triologien;

 

Jeg tror ikke jeg er alene om at det er blant de beste filmene som er laget noensinne, og de har ikke vunnet mindre en fire, to og ELLEVE Oscar-statuetter.

 

Men jeg vil gjerne høre folks meninger om hva det er som gjør at du syns denne triologien er så bra? Hva gjør Peter Jackson riktig som fanger din oppmerksomhet? Hva gjør at du kan se den om og om igjen uten å gå lei?

Prøv å beskriv hva som gjør at du elsker LotR-filmene, og kanskje har vi like meninger. De som har sett den som et maraton (alle på rad) kan prøve å beskrive hvordan det var kontra å se dem hver for seg. Du kan også sette de forkjellige filmene opp mot hverandre

 

Det er kvalitet i alle ledd, det synes jeg er det viktigste. Alt er bra: det visuelle, historien, skuspillerene, musikken. For meg er stemnnga det grunnleggende. Det er magisk, virkelig magisk. Jeg liker kanskje spesielt det visuelle og msikken som er hovedstemningsskaperne. Det er de flotteste skoger og rareste miljøer. Ah... Hvor mange ganger har jeg ikke ønsket å kunne ta del i alt sammen? Og det at filmen er god på alle møter gir meg en følelse at jeg faktisk er der. Tilstedeverelse.

 

jeg har sett filmene hver for seg og hatt maraton to ganger (men med 5minutters pauser). Jeg likte begge deler godt. Når jeg så alle tre ble jeg om mulig sugd enda mer inn. Blei ikke sliten, siden filmene er så gode ;) Men for folk som ikke liker filmene så godt vil jeg anbefale å se dem hver for seg. Aller best er å se dem på kino da. Da griper filmen om deg på en helt annen måte og alt blir ti ganger så kraftfullt.

 

Jeg liker best nr 1 og 2. Jeg synes alle var flotte, men 3eren ble litt vel pompøs. Syntes også at Aragorn blei litt teit ;P og den følger ikke boka så mye som jeg skulle ønske. Mine yndlingspartier er Rohan og veien mellom Hobbitun og Bri (heter den første byen det?)

Lenke til kommentar

Som trådstarter sier: Trilogien er en perfeksjonering av filmkunsten. Den har alt - bla.a en fantastisk historie fortalt på en glimrende måte, karakterer man blir glad i, utrolig god scenografi og kostymer samt et av filmhistoriens herligste soundtrack. En magisk og episk reise. Kanskje de vanskeligste filmene å beskrive hvorfor jeg liker - en totalpakke som ikke kan sammenlignes.

 

1'ern er helt klart min favoritt. Elsker oppbyggingen og det faktumet at gruppa holder seg mer eller mindre sammen. At trilogiens herligste temaer spilles kontinuerlig er heller ingen ulempe. Deretter følger 3'ern og 2'ern.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Personlig finner jeg LOTR veldig kjedelig. Greie eventyrfilmer, men ingenting mer. Jeg har sett dem en gang, og det får holde. Folk flest bare måper når de hører det.

Da skjønner du kanskje at dette ikke er plassen å skrive for deg ;). Spørsmålet var faktisk ikke OM de er bra, men hva som GJØR dem bra...

Endret av BEFGHIJKLMNPQSTUVXYZ
Lenke til kommentar
Ja, mulig det, men det er interessant å høre hva andre mener er så bra med LOTR. De er jo ekstremt populære uten at jeg skjønner hvorfor.

 

Og interessant for oss å høre at du ikke liker dem. Hvorfor ikke? Hva føler du at mangler? Eller er den for "perfekt" og "glatt"? Har du lest bøkene?

Lenke til kommentar

Jeg finner den bare ikke interessant. "Oi, barbente dverger. Oi, han bruker sverd. Oi, der er det en levende skog". Jeg er generelt ikke veldig begeistret for eventyrfilmer. Filmene er også veldig forutsigbare. Det er ingen skuespillere jeg finner interessant med heller. Den er vel en grei film innen sin sjanger, men drager, alver og sverd er vel ikke min greie.

Lenke til kommentar

Når jeg først hørte snakk om dem, virket som noe helt fantastisk uta denne verden. Noe helt spekatulært bra man aldri hadde hørt make om på film.

 

Nå jeg så dem var det totalt teppefall.

Syns ikke de var noenting egentlig. Bare noe sammensauset tåpelig vrøl fra ende til annen. Ja det var nå min oppfatning. :roll:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Bare lurte på en liten ting ang. begynnelsen av filmen. Når Isildur kutter fingerne til Sauron, kunne ikke Sauron bare ta å sette ringen i den andre hånda?

 

Han var ikke rask nok?

Eller kanskje han mista så mye krefter ved å miste ringen at han "gikk i oppløsning" på en måte?

Han ble jo halvdød i hvertfall, og fikk ikke nok krefter til å prøve å få ringen tilbake før sånn ca 3000 (?) år senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...