Gå til innhold

Kommentartråd: INVERTED by ToB1 | Meh.'s Mods


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er usikker på hvem det var som kom med forslaget, men jeg mener å huske at det var HansiFansi som kom med forslag om å gå for AMD-prosessor og AM3-sokkel i stedet for Intel i7 og 1366-sokkel. Jeg har nå tenkt litt mer på det, men er ikke helt sikker enda.

 

Her er forslagene mine:

- AMD/AM3

- Intel/1366

 

Jeg vil jo spare en del på å gå for AMD, men hva er det egentlig som gjør AMD-prosessorer og hovedkort med AM3-sokkel billigere enn tilsvarende Intel-produkter?

 

RAM-brikkene har jeg ikke tenkt så mye på. Jeg bare la til et par for "å ha den der" :p

 

Jeg regner med 6-8GB er passende, så det er bare å komme med det om dere har forslag :thumbup:

 

Dette kunne sikkert godt i en egen tråd et annet sted på forumet, men jeg synes det er litt unødvendig siden det tross alt er hardware til dette prosjektet det er snakk om.

 

Håper dere har litt bedre kunnskaper enn meg på dette feltet, og kan hjelpe meg til å gjøre det beste valget.

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

jag ber dig direkt se på denna review ..den visar tydligt varfør en highend amd cpu slår en highend intel cpu 24/7 i gaming sammanhang..! uansett hadde jag gått før en amd! amd løsning= runt 4500 kronor cpu/mobo, intel 10000-14000 kronor cpu/mobo!

 

jag brukar hellre 10000 på ett par 5970 æn en intel cpu/mobo, som verkar skalre verkligt dårligt, i førhållande till motsvarande amd cpu!

Lenke til kommentar

Jeg angrer sterk på at jeg ikke valgte AMD. For prisen av E8500 og Mobo kunne jeg fått X4 965 og et minst like bra mobo.

 

Ser den! :thumbup:

 

Har dere noen formeninger om Asus Rampage III Extreme oppmot Asus Crosshair IV Formula?

 

Sistnevnte koster jo halvparten av det førstnevnte gjør, om jeg går for AM3-sokkel er bare spørsmålet om jeg skal gå for 1090T eller 1055T?

 

Det er jo en merkbar prisforskjell, men hvor stor forskjell utgjør dette i praksis?

 

Det jeg er mest usikker på er vel RAM-brikker. Det er jo fire DDR3-spor på Crosshair IV Formula, derfor tenker jeg at 2GB per spor vil passe godt, men jeg er litt lost når det gjelder frekvenser o.l. rundt dette område så det hadde vært fint om noen av dere har noe info å komme med :thumbup:

 

EDIT: Der var du også, ja, HansiFansi :thumbup:

 

Vil tro det blir AMD sånn det ligger an nå, men jeg får nok vente med å si noe sikkert til hovedkort eller prosessor er bestilt :p

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Alle AM3 hovedkorta er 110% kompetable mad alle AM3 CPUene til AMD :-)

Det er det som er så nydelig med AMD.

 

 

Asus Crosshair serien er helt rå. Hadde selv Asus Crosshair I. Helt nydelig kort :-)

Fikk min X4 CPU opp til 4ghz stabilt på det kortet.

Du kan tenke deg at de to kortene du nevner er så og si like, bare at Intels kort er dyrere.

 

 

Ang. CPU så er det det samme hvilken X6 du velger. Den dyreste er akkurat samme chipen som 1055(?) bare med litt høyere frekvens og litt fler muligheter for OC.

 

 

Når det gjelder minne: kjøp et sett med fra en kvalitetsprodusent. Kjøp gjerne brikkene til 1200 isteden for de til 1000 (bare ett eksempel). Jeg kjøpte de billigeste brikkene i "high end" klassen og har litt småproblemer med volten til brikkene. Så lenge brikkene har fått gode omtaler, er det bare å kjøre på. Ikke gå under 1600mhz, da disse ikke er så mye billigere uansett.

 

:)

Endret av HansiFansi
Lenke til kommentar

Det var bedre! thumbup.gif

 

Det høres ut som det nesten lønner seg å gå for den 1055T med tanke på hva man får for pengene, men det er vel fordi jeg ikke vet så mye om forskjellene ellers whistle.gif

 

Noe sier meg at jeg kommer til å bli ganske fornøyd med ytelsen samme om jeg velger i7, 1090T eller 1055T, jeg har jo tross alt klart meg greit nok med E4500 lenge :p

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Forskjellen på 1055T og 1090T er:

 

1055T

2,8GHz

3,2GHz i turbo

Låst multiplier (må klokkes ved bruk av FSB)

 

 

1090T

3,2 GHz

3,6 GHZ i turbo

Åpen multiplier (gjør det enklere å klokke)

 

Begge er 6 kjerner hvor prosessoren klokker opp når 3 eller færre kjerner er i bruk.

 

1055T er i de fleste tester jevnbyrdig med i5 750 men husk at det er på programmer som klarer å kjøre mer enn 4 tråder at denne virkelig trekker i fra 4 kjerners prosessorer.

 

Jeg sitter på en Phenom II X6 1090T nå og er kjempefornøyd :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg hadde en Phenom II X4 940 så da var det en naturlig valg å gå for 1090T. Her kan du sjekke ut en rekke tester av 1055T ift din E4500.

 

Her er et sitat i fra TechPowerUp på forskjellen på formula og extreme.

 

While the Crosshair IV Formula targets high-end gaming builds, the Crosshair IV Extreme goes all out to woo overclockers.

 

Link

 

Dvs at extreme er et fysisk større kort, har bedre komponenter for hard overklokking, mer avanserte instillinger i bios og bedre plass til flere grafikk kort.

 

Men jeg har ennå ikke sett kortet i butikkene ennå. Jeg vurderte Crosshair IV Formula men gikk for en modell lavere da jeg ikke er like hard på overklokking. ( Asus M4A89TD PRO/USB3)

Lenke til kommentar

Takker! :)

 

Da burde Formula passe meg ganske greit sånn jeg ligger an i dag. Dvs. jeg har enda ikke fått klokket noe ved hjelp av BIOS siden Fujitsu Siemens sperret slike funksjoner. thumbdown.gif

 

Det går muligens an å låse opp disse funksjonene på en måte, men det får heller bare være sånn, for jeg vil ha nytt (ATX) hovedkort uansett! dribble.gif

 

Kabinettet jeg bygger skal jo være rødt og svart, så derfor vil jeg også ha et rødt og svart hovedkort, så lenge det yter like godt thumbup.gif

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Takker! smile.gif

 

Jeg likte Intel-oppsettet godt selv. Og ikke minst Corsair Dominator GT wub.gif

 

Men jeg tror AMD-oppsettet (i hvert fall med 1090T), vil være mer passende med tanke på pris i forhold til ytels, ja. Om jeg ikke måtte betalt selv ville jeg jo valgt Asus Rampage II Extreme, Intel i7 980 og Corsair Dominator GT, men dessverre klarer jeg ikke å overtale lommeboka på noe sånt rolleyes.gif

 

Men en 1055T eller 1090T burde da gjøre jobben godt nok for et par år e.l. cool.gif

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...