Gå til innhold

Parallellimport av TVer.


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Samsung for litt over 1 år siden fra nettbutikken til elprice. Fikk senere vite av en kompis om at jeg kan ha gjort noe dumt hvis den var paralellimportert. Da lurer jeg på et par ting. Dette er norske butikker eller nett butikker. Har ikke de noen form for opplysningsplikt?

Er det vår jobb å finne ut om et produkt solgt på en norsk plass, er beregnet for det norske markedet?

Skjønner ikke logikken i dette.

 

Har noen hatt erfaringer med parallellimporterte varer, både gode og dårlige?

Hvilke rettigheter har vi?

 

Burde vært en sticky på forumet fra en som har peiling på dette temaet. For jeg tror mange ikke er klar over problemstillingen.

Endret av JULINGiKAKE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Dette har blitt diskutert veldig mange ganger frem og tilbake i forumet her. (Et lite søk?)

 

Noen butikker, blant annet Netshop er veldig flinke til å paralellimportere (De kjøper samsung tvene sine, utenom Samsung Nordic)

Det er godt mulig Elprice har gjort det med din å(?)

 

Det er både fordeler og ulemper med dette. Fordelen er at du kan spare et par tusenlapper, da de får den til en lavere innkjøps pris. Det er selvfølgelig garanti / reklamasjon etter norsk lov.

 

Ulempen er at det ikke er Samsung Nordic sine garantier, som blant annet dekker hvis det oppstår en pikselfeil eller det er noen døde piksler, hvis du har en nordisk versjon da, så ordner de opp i det. De har nulltolleranse for døde piksler.

 

Måten du sjekker om tven er paralellimportert er å sammenligne modellnavnet på tvene. Netshop feks, bruker noen tall annerledes i modellnavnet og har den nordiske versjonen i (parantes)

 

Jeg syns det er litt merkelig hvis du kjøpte den fysisk i butikk (elprice) og de ikke sa noe om det.

Lenke til kommentar

Det spiller jo absolutt ingen rolle om butikken gir samme garantier som Samsung Nordic gjør. Samsung bruker vel bare nissene på Infocare eller lignende regner jeg med? Om Elprice kjører samme avtale med Infocare, så er jo problemet løst, og du sparer penger.

 

Så, det letteste er vel bare å sjekke opp med butikken om de har noen slike garantier. Om du går gjennom Elprice eller Samsung er vel det samme - så lenge ikke Elprice blir borte da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...