Gå til innhold

Oppgradering av pcen


Anbefalte innlegg

Vurderer oppgradering av pcen, spiller litt COD:MW2 og det hakker litt innimellom, noe jeg synest er irriterende. Oppgraderer vanligvis hvert 1-1,5år (og det er da på tide nå), men kjøper aldri det dyreste og raskeste utstyret. Ønsker å bruke maks 6-8000kr på å holde den "oppegående" i en ny 1-2års periode.

 

Har idag er:

Skjerm: 24" som brukes på 1920x1200 (beholdes)

CPU: INTEL Core 2 Duo E6850 (oppgraderes?)

HK: Gigabyte GA-P35-DS4 (oppgraderes?)

Minne: 4x Corsair Dominator TWIN2X PC8500 1GB-brikker, totalt 4GB minne (oppgraderes ved nytt hk?)

OS: Win7 64bit Retail (beholdes)

GPU: Radeon 4850 512MB (oppgraderes?)

Disk: Raptor 10000rpm 150GB (men har Intel X25-M 80GB SSD i bestilling, beholdes)

 

Driver ikke med overklokking lengre, og har heller ikke tenkt å bynne igjen. Holder det å kjøpe nytt skjermkort dette året, f.eks Radeon 5870/50, eller vil det bli en stor flaskehals og hk, cpu og minne bør oppgraderes i samme slengen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
CPU: INTEL Core 2 Duo E6850 (oppgraderes?)

Gammelt ja E8400 / E8500 har vært billigste gode 45nm -Lenge nå.

 

Hvordan er PSU? Watt, Ampere på 12V-linjene totalt samt kontakter til pci-e ?

 

Skal du oppgradere på det du har nå eller kjøpe amd eller ic5 "mellomklasse" greiene?

Det eneste du kan gjøre på det du har nå er nyere cpu (hovedkort må støtte /bios) samt skjermkort. 5-6k maks.

 

Ellers må du ha helt ny pc, /hovedkort og ddr3 ram i tillegg.

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg er ikke i tvil om at jeg ville oppgradere CPUen. I prinsippet mener jeg at det står mellom E8500 og Q9550 til ca 14-1500,-. E8500 yter noen ganger bedre i enkelte spill, men også noen begynner å støtte flere kjerner. Jeg tror jeg hadde landet på Q9550. Av teste så ser jeg at min egen E8400 holder tritt (og vel så det) med de fleste prosessorer enda - og holder garantert 1-2 år til. E8500 drar fortsatt i teten i en del spill foran både i5 750 og i7 920. Q9550 er ikke alltid like bra pga den litt lavere klokkefrekvensen (som har litt mere å si på de eldre prosessorene). Men det er veldig enkelt å overklokke den 10-20% og da er den på topp.

 

Vedrørende skjermkort så støtter hovedkortet ditt CF - og et alternativ er å kjøpe et ekstra HD4850. HD4850 x 2 er et lite ytelsesmonster, men det er et stort men - 512 minne. Det koblet til din skjerm gjør meg litt skeptisk og jeg tror det fort kan være litt å kaste 900,- ut av vinduet. Derfor anbefaler jeg deg HD580 til ca 2K evt HD5870 til 3K hvis du trenger maks gaming-ytelse.

 

Total oppgradering blir ca 3500,- og jeg ser iikke noe problem med at du da er i mål i 1-2 år til.

 

Husk å oppgradere til nyeste BIOS før du skifter CPU.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Enig med de to over. Jeg tror den greieste ordningen er Q9550, (du klarer deg helt sikkert med) Radeon HD5850 og evt ny PSU dersom den gamle er utilstrekkelig. Det sparr deg for endel penger i forhold til hva du hadde budsjettert med, og er absolutt verdt det i forhold til å bytte ut hovedkort og dermed RAM i tillegg for å kunne få en litt bedre CPU.

Lenke til kommentar
CPU: INTEL Core 2 Duo E6850 (oppgraderes?)

Gammelt ja E8400 / E8500 har vært billigste gode 45nm -Lenge nå.

 

Hvordan er PSU? Watt, Ampere på 12V-linjene totalt samt kontakter til pci-e ?

 

Skal du oppgradere på det du har nå eller kjøpe amd eller ic5 "mellomklasse" greiene?

Det eneste du kan gjøre på det du har nå er nyere cpu (hovedkort må støtte /bios) samt skjermkort. 5-6k maks.

 

Ellers må du ha helt ny pc, /hovedkort og ddr3 ram i tillegg.

 

 

Når jeg skriver oppgraderes mener jeg selvfølgelig å bytte ut, og da kan både ny plattform (socket 1156) og kun ny cpu på det gamle hovedkortet inngå. Den PSUen jeg har (MIST 600W) bør være god nok for denne perioden også, og her har jeg alle kontakter som trengs til det meste.

 

Må ikke ha helt ny pc som du skriver, en pc består av mye mer enn hk, cpu, ram og gpu som er det som er aktuelt for oppgradering nå. Alt det andre mener jeg at overlever en periode til.

Endret av samen
Lenke til kommentar
Vurderer oppgradering av pcen
Holder det å kjøpe nytt skjermkort
og hk, cpu og minne bør oppgraderes i samme slengen?

 

Er det så rart at jeg spurte?

Det får være opp til deg, men som det er blitt skrevet over nå.

En ny 4 kjerne 45nm cpu + skjermkort på der du har nå.

Eller så kan du legge inn 2-3K mer og oppgradere hk og minne i samme slengen og da velge en annen cpu.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest side opp og ned av tester funnet på google, endte jeg på Q9550 og Sapphire 5870. Jeg endte på at forskjellen mellom 5850 og 5870 er stor nok til å forsvare prisforskjellen, iallefall på oppløsningen 1920x1200 som bruker.

 

Gjorde meg selv også oppmerksom på at jeg har et ledig P43(Asus P5Ql-E) hovedkort som ikke er i bruk liggende i en bod. Håper at dette vil gi meg en liten boost over mitt eldre p35 kort. Dette kortet har stådd i en server før som er erstattet, og det støtter fullt ut den samme rammen som jeg hadde på mitt p35 hovedkort, så var heldig der.

Endret av samen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...