Gå til innhold

Hvilken Jerven Fjellduk skal jeg kjøpe?


f(x)

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har planer om å kjøpe meg en Jerven Fjellduk, men er usikker på hvilken jeg skal kjøpe.

 

Duken vil bli mest brukt til å sitte i ro (jaktpost), den vil ikke bli særlig mye brukt til å gå i (men det kan vel forekomme). Jeg har allerede prøvd en Original Fjellduk, men jeg merket godt problemene den har med kondens (blir våt på innsiden). Jeg har derfor sett på Thermo-, (Thermo) Hunter-, og (Thermo) Extremeutgaven. Disse har ikke kondensproblem.

 

Thermo og (Thermo) Hunter er like men med ulik størrelse, mens Extreme er like stor som Hunter men med mer vattering (200g/m2 vs. 80g/m2). Det jeg er usikker på da er om Extremeutgaven rett og slett blir for varm, siden den (i følge Jerven) skal være så og si umulig å få kaldere enn 20 grader invendig. Det høres ut som det vil bli som å sitte fullt påkledd med ytterklær inne i vanlig romtemperatur (som blir ganske varmt), og det blir veldig klamt. Skal likevel nevnes at jeg hater å fryse.

 

Noen som har erfaring eller tips?

 

Edit: oversikt over utgavene.

Endret av Martin_PS3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg har planer om å kjøpe meg en Jerven Fjellduk, men er usikker på hvilken jeg skal kjøpe.

 

Duken vil bli mest brukt til å sitte i ro, den vil ikke bli særlig mye brukt til å gå i (men det kan vel forekomme). Jeg har allerede prøvd en Original Fjellduk, men jeg merket godt problemene den har med kondens (blir våt på innsiden). Jeg har derfor sett på Thermo-, (Thermo) Hunter-, og (Thermo) Extremeutgaven. Disse har ikke kondensproblem.

 

Thermo og (Thermo) Hunter er like men med ulik størrelse, mens Extreme er like stor som Hunter men med mer vattering (200g/m2 vs. 80g/m2). Det jeg er usikker på da er om Extremeutgaven rett og slett blir for varm, siden den (i følge Jerven) skal være så og si umulig å få kaldere enn 20 grader invendig. Det høres ut som det vil bli som å sitte fullt påkledd med ytterklær inne i vanlig romtemperatur (som blir ganske varmt).

 

Noen som har erfaring eller tips?

 

Hei, jeg har ikke kjøpt meg en Fjellduk selv, men har vurdert det og har tenkt å gjøre det. Etter det jeg har sjekket og prøvd ekstremduken til en kamerat av meg, så ville jeg helt klart valgt ekstremutgaven når du skal sitte mye i ro.

 

Kommer selvfølgelig også ann på hvilken del av året du skal bruke den.

Lenke til kommentar

Blir vel mest aktuelt å bruke den på den delen av året der jeg begynner å fryse (slutten av høsten - vinteren - begynnelsen på våren) hvis jeg skal sitte stille i kanskje et par timer (eller mer). Å sitte på jaktpost er det den vil bli brukt mest til.

Endret av Martin_PS3
Lenke til kommentar

Har thermo hunter selv og kan ikke klage på den. Brukt den 2 sesonger på jakt(postering) og den fungerer meget bra. Tilogmed sittet ute i -10 og hatt grei varme. Om sommeren bruker du den som sovepose bare.

 

Har reddet meg fra noen regnfulle fisketurer også. Åpne den helt og en snor i noen hjørner. Simsalabim så har du en fin gapahauk...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fjellduken Orginal har vert fast følgesvenn på mine fjell og jaktturer og har fungert utmerket både som regnponcho og til beskyttelse for vær og vind under postering og pauser.

En stor fordel med denne duken er at den tar liten plass og veier nesten 1/3 av f.eks. Thermo Hunter. Kjenner at når det lir mot vinter så isolerer denne litt for dårlig, så kommer nok til å investere i en Thermo Hunter til neste jaktsesong:)

Lenke til kommentar

Jeg skal ta meg en tur på Friluftsmagasinet og på XXL på Tiller for å se på fjellduker om et par dager. Er fremdeles usikker på hvilken jeg skal kjøpe, men jeg vurderer Helsport X-Trem, Jerven Extreme og Jerven Hunter.

 

Jeg har lett og lest en del på nettet og finner tråder på andre forum, men de fleste innleggene der er "jeg har bare erfaring med den ene og ikke den andre", og det hjelper ikke meg særlig siden jeg prøver å komme til en konklusjon.

 

Noen argumenter for

Jerven:

- Enkelheten

- Temperaturfordel ved valg av Extreme

 

Helsport:

- Pris (sparer 1000kr i forhold til Jerven, og de kan brukes til annet utstyr)

- Mange muligheter med armer, hette og kan gjøres om til soveposetrekk (som jeg vil bruke fjellduken mye til).

 

Likevel vet jeg ikke hvilken som er mest vanntett i glidelåsene og det kan være litt viktig ute på jaktpost.

 

Jeg får se om jeg bestemmer meg når jeg har vært og sett litt, men alt ansatte i butikkene sier skal tas med en klype salt.

 

 

Martin

Endret av Martin_PS3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei,

Jeg skal gå alene på ski i høyfjellet i påsken.

Jeg vurderer en fjellduk i tilfelle det er for lite snø til å grave seg ned.

Lurer på om en uisolert fjellduk sammen med en lett sommersovepose er tilstrekkelig

hvis jeg må ta en ufrivillig overnatting ute.

Eller burde jeg satse på en jerven thermo hunter og evt. droppe soveposen?.

Evt. helsport sin fjellduk extreme.

Tenker også på sommer og høstbruk uten telt.

Det blir for mange valg og momenter rett og slett som gjør det komplisert å bestemme seg :)

Lenke til kommentar

I følge heftet som følger med Jervendukene står det at den uisolerte duken kommer til å gjøre soveposen fuktig/våt pga. kondens hvis du har soveposen i duken (Originalduken skal brukes som gapahuk i stedet). Jeg ville derfor (som jeg allerede har gjort) ha valgt en isolert duk. Om du bør ha en lett sovepose tillegg vet jeg ikke helt, men det kommer vel litt an på temperaturen. Det skal sies at jeg aldri har overnattet ute i bare fjellduken.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har jeg kjøpt en Jerven Thermo Hunter på Magasinet på Tiller. Extreme ble valgt bort pga. stor fysisk størrelse (nesten som en sovepose).

 

Testet den noe?

 

Var på messa i Lillestrøm og handla en Hunter jeg også. Pakka den opp da jeg kom hjem i natt, men var for trøtt til at jeg klarte å finne ut av hvordan jeg skal ta den på. For et puslespill. Prøver igjen nå :!:

Lenke til kommentar

Har brukt den på jakt i vinter og som soveposeforsterkning i lavvo på samme tur (var -15 grader). Den fungerer fint, men (som Jerven selv anbefaler) det lønner seg å sette seg i den når man fremdeles er varm, og ikke når man begynner å bli kald. :) Jeg er fornøyd ;)

 

Puslespill? :!: Har du ikke lest i heftet som fulgte med? (Side 7 her) Der er det vist hvordan glidelåsene skal være når pakkes. Jeg synes den er enkel å få på, men det er enklest når jeg pakker den riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...