Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Prøve-eksamen. Analysere en novelle av Rune Belsvik.


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg går i 10. klasse og skal ha prøve-eksamen om to dager. Jeg kom opp i muntlig norsk og skal analysere en novelle av Rune Belsvik som heter ''Kjøt og flesk''.

 

Siden dette er første gang jeg skal ha muntlig eksamen, ville jeg blitt takknemlig for noen råd og tips. Skal jeg bare gå inn og begynne med en gang på ''Kjøt og flesk er en novelle av Rune Belsvik som handler om en gutt som heter Henrik som har veldig lite selvtillit...'', eller skal jeg presentere hva jeg har om og slikt?

 

Dette er også første gangen jeg skal analysere en tekst. Vi har gjort det høyt i klassen noen ganger, men ikke noe mer.

 

Jeg har prøvd å søke litt rundt på nettet om info om denne novellen, men finner ikke et eneste sted hvor teksten er nevnt.

 

I oppgaven jeg har fått står det:

 

''Kjøt og flesk''

''Eit halvt minutt pause''. Forfatter Rune Belsvik

 

Ta utgangspunkt i de to tekstene og trekk inn sider av norskfaget du syntes er naturlig.

Du kan selv bestemme hvilke av de to tekstene du vil legge hovedvekt på.

 

Du kan for eksempel komme inn på:

Sjanger, handling, tema, virkemidler, forfatter, språkhistorie - eller annet du syntes passer å ta med.

 

 

Jeg spurte læreren litt om forskjellige ting om oppgaven og fikk vite at jeg skulle velge enten ''kjøt og flesk'' eller ''Eit minutt pause'' selv om det står i oppgaven at jeg skal ta utgangspunkt i begge tekstene. Var iallefall slik jeg forstod det.

Også måtte jeg ta med noe om språkutviklingen i landet, siden teksten er på nynorsk.

 

Alt av råd og tips mottas med stor takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...