Gå til innhold

[Løst]Lightroom eksport/import feil datoer


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har Lightroom 2.6 installert på min maskin med en masse bilder, noen av disse bildene ønsker jeg å overføre til min fars laptop da han fikk Lightroom til jul.

 

Jeg eksporterer bilder hele tiden men aldri før har jeg importert dem igjen en annen plass.

Når jeg skal importere bildene igjen på fars laptop så mener lightroom at bildene er tatt idag og ikke for to uker siden da bildene faktisk ble tatt, slik at det kun blir opprettet en 2010/January/05 uavhengig av når bildene ble tatt. EXIF oppgir korrekte datoer. Disse bildene er forøvrig jpeg.

 

Under dialogboksen eksport har jeg prøvd å eksportere orginaler og kopier, via minnepinne og minnebrikke. Det eneste som gir meg korrekte datoer er ved å eksportere RAW filer som RAW.

 

Er det faktisk slik det skal være? Må bruke RAW for korrekte datoer? Virker på meg som om Lightroom bruker sist endret eller opprettelses datoen til de faktiske filene, og ikke EXIF når Lightroom oppretter mappestrukturen sin. Kan da ikke være sånn vel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke helt klart for meg hva du gjør. Bruker du eksportfunksjonen på filmenyen så lager du jo et sett nye filer med nye timestamps. Pass på at du ikke har valgt "Minimize metadata".

 

Eller bruker du Export to catalog?

 

Uansett, hvis filene skal importeres inn i en annen LR så kan du vel bare sørge for at alle endringer du har gjort skrives til XMP-filer (hvis du ikke bruker DNG), kopiere alle filene manuelt og importere dem på nytt i LR, da er alle endringer med og JPG-filer kan eksporteres ved behov.

Lenke til kommentar

Du bør eksportere som en catalog, og ikke enkeltfiler. Det er lightrooms måte å gjøre det på.

 

File -> Export as catalog. Da kan du eksportere alle bildene er kun de som er selected.

 

Alternativt lager du en ny collection, legge ønskede bilder der, også høyreklikker du collectionen og velger "Export this collection as catalog".

 

På denne måten sikrer du å beholde alt av metadata og annet du måtte ha gjort med bildene i lighroom.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...