Gå til innhold

Nytt skjermkort og prosessor


Anbefalte innlegg

Tenke litt på å piffe opp noen av delene i dataen min, siden den begynner få problemer med en del spill.

Tenkte jeg skulle bruke noen lapper på ny prosessor og skjermkort.

 

Oppsettet mitt nå er:

Skjermkort: GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3

Prosessor: Intel Pentium D 945 3.4GHz Socket

Hovedkort: Asus P5LD2/C, I945P, Socket-775, ATX

Minne: 4gig DDR2-minne

 

Har XP atm, men skal skaffe meg win7 ganske snart.

Tenkte jeg kunne kjøpte Sapphire Radeon HD 5850 1GB (tenkte litt på 5870, men vet ikke om det er verd det for meg å bruke så mye mer penger på det) og en INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.83GHZ 12MB 1333MHZ S-775 (var på salg til 1500kr).

Noen innspill om dette er lurt eller dumt? og om det er noen lurere alternativer =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde heller vurdert 5770 istedet for 5850, god pris og bra ytelse.

Spørsmålet blir hvor lenge du har tenkt å bruke det systemet og hva du skal bruke det til.

Det vil være en markant ytelsesforbedring det du foreslår, kan eventuelt gå for en E8400 prosessor for å spare litt til uten at det går nevneverdig ut over ytelse.

Men du må huske på at med den utviklingen såm skjer nå vil du på litt sikt måtte bytte hovedkort for å kunne oppgradere videre, da vil du ikke kunne bruke prosessoren på det ny hk.

 

Anbefaler uansett å gå for fullversjon av 64 bit win7, så du kan ta det med deg videre.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

@Martingutten:

 

Det er svært lite sannsynlig at hovedkortet ditt støtter 45 nm CPU-er. Kort sjekk på Asus sine supportsider bekrefter dette. i945 brikkesettet er for gammelt. Så du må i realiteten oppgradere mer eller mindre alt.

 

Du har da "tre/fire/fem" alternativer.

 

Det rimeligste er bare å oppgrader skjermkort. Da har neppe noe mer en HD 5770 hensikt, til og med da blir CPU flaskehals.

 

Alternativ 2 er å gå for et i5 oppsett. Det vil koste ca 4 600 kr med et HD 5770 skjermkort. CPU, HK og minne må da byttes.

 

Alternativ 3 er å gå for et nytt 775 oppsett. Da kan du spare 900 kr på å beholde minne, samt kjøpe et rimelig hovedkort til 6 - 700 kr. Med CPU som du har listet opp og HD 5770 vil det koste ca 3 400 kr. Men 775 er på vei ut.

 

Alternativ 4 er å gå for et AM2+ oppsett som takler AM3 CPU-er. Jeg må bruke tid for å finne det optimale hovedkortet, men du burde klare deg unna med en 2 400 - 2 600 kr for et akseptabelt system.

 

Alternativ 5 er et AM3 oppsett. Her må du ha nytt minne, men ved valg av rimelig men bra CPU og hovedkort vil kostnaden med et HD 5770 skjermkort være ca 3 200 - 3 400 kr.

 

Hvilket av disse vil yte best i spill. Personlig, basert på min kunnskap fra tester, vil det ikke være særlig store forskjeller, med unntak av alternativ 1.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Tusen Bolson! Tror jeg går for i5, koster jo ikke mer enn 1500kr for prosessoren.

Noe stor forskjell (for en gamer uten stor innsikt i hvordan en data funker) mellom ett HK på 1000 og et for 1500? så litt på dette LINK

Tenker at jeg tar å kjøper prosessor, HK og 4-8gig DDR3-minne først, og så kan jeg vente til neste lønning med å kjøpe meg et skjermkort (5770 eller 5850, eller 5870 om lønninga blir stor ^^)

 

EDIT: Btw, vil jeg merke noe særlig forskjell på nye spill om jeg har 5770 eller 5850? Tenker da på spill som f.eks Empire: Total War, som er ganske krevende.

Endret av Martingutten
Lenke til kommentar

Har kommet opp med en ny idé. Tror jeg kommer til å bytte ut det meste i dataen, når jeg uansett må ha nytt HK, CPU, skjermkort og minne. Strømboksen i dataen begynner også å bli ganske dårlig, samt at kabinettet er i minste laget (bare plass til 2 HDD).

 

Hvodan ser dette oppsettet ut?

Hovedkort: GIGABYTE GA-MA790FXT-UD5P AM3 ATX?

CPU: AMD PHENOM II X4 965 BE 3.4GHZ 8MB SOCKET AM3 BOX ?

Skjermkort: SAPPHIRE RADEON HD5850 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP?

Vifte: ikke bestemt ennå, må finne ut hvor bra den må være

Kabinett: ikke bestemt meg ennå, men vil ha noe som ikke er ALT for stort og det må være stilrent i svart.

Minne: 4gig DDR3

 

Har gått over fra i5 til AMD sin CPU i samme klasse. Har lest at den yter bedre for high end gaming, spesielt når man bruker 58XX-serien til grafikkkort.

Må kanskje vente en liten stund til jeg får råd til dette (marsish), men da er det jo forhåpentligvis billigere :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...