Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Caravelle 2,4 GL 1995 blir ikke varm


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en Caravelle 2,4 GL (diesel) 1995 mod. og har problem med å få motoren varm.

 

- Skiftet termostat med en gang.

- Temp måler i instumentpanel kommer opp til den laveste streken (der hvor det står "C") ved tunge oppover bakker stiger den maks til neste strek.

- Har aldri sett at kjøleviftene har gått, selv like etter oppoverbakker.

- Slange til radiator og kjølevæsketank blir ikke varmere enn at de er gode å varme fingrene på, altså ingen problem med å holde på dem.

- Etter en stunds kjøring hender det at varsellampe for kjølevann begynner å blinke. Ifølge manual betyr dette enten for varmt vann eller for lite vann. Nivået er da like under maks merket og temp i beholder og radiatorslange er ikke varmere enn vanlig.

- Varme til kupéen fungerer, bare at det er lite varme å hente (altså vrir jeg på kaldt kommer det kaldt, på varmt kommer det lunkent)

 

 

Det virker på meg som at vannet sirkulerer bra, men kan det være at det er luft i systemet? I så fall hvordan lufter jeg?

Temperaturen ute for tiden ligger på -5 til -10, men jeg antar at denne motoren skulle klare å avgi varme for det om.

 

Ser at det går en egen vannsløyfe til oppvarming av kupéen. Denne drives av en elektropumpe og er koplet på foran termostaten. Denne vil jo da kjøle motoren før termostaten har åpnet, men det skulle etter mitt hode bare forsinke oppvarmingen.

 

Hva kan problemet være?

Hva skal jeg sjekke? Og hvordan?

Hvor er tempmåler plassert? Også hvor er tempkontakt for varsellyset plassert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter påfylling av kjølevæske lot jeg lokket stå åpent til nivået hadde sunket flere ganger og tempen var kommet opp til første strek ("C") på instrumentpanelet. Skal forsøke å åpne lufteventilen i morgen. Har sett den lufteskruen, men var ikke sikker på om det var den, har aldri hatt biler som trengtes lufting før.

Lenke til kommentar

ar i garasjen i kveld for å fikse noe annet, men før jeg begynte startet jeg bilen og så at kjølevæskenivået var midt mellom min og maks. Jeg åpnet lufteventilen og så at det kom vann ut her, ikke luft. Deretter fylte jeg på til maks merket og lot bilen svive uten lokket på, mens jeg drev på i døren (brudd på ledninger). Viften i kupevarmen slo jeg av eller på "1". Etter en god stund på tomgang så kom temperaturen opp, vi snakker her 1,5 til 2 timer på tomgang i garasjen (åpen port og åpen dør, ca -3°C ute). Når jeg hørte viftene starte slo jeg kupeviften på fullt, "4", da sank temperaturen fort. Nede ved nederste strek på ca 10 sek. Nivået på kjølevesken var nå steget og rant over.

 

Altså, motoren blir varm, radiatorslangen var også varm nå, men det skulle nesten ingenting til for å kjøle den ned igjen. Dette må jo tyde på at den får for mye kjøling før den er blitt varm. Dette får meg til å mistenke termostaten igjen, men den er ny.

 

Hvis vannpumpa er gått så ville vel motoren blitt for varm, eller?

Hvordan tester man enklest om vannpumpa fungerer?

 

Hvordan skal den elektriske pumpa gå? Skal den gå hele tiden mens bilen går, eller bare når kupeviften er på, eller når det temperatur nok?

 

Jeg så også at når radiatorviftene gikk så ble ikke spjeldet i bakkant åpnet, antar at dette kan bli størt og ikke vil åpne. Trenger vel litt smøring/rengjøring.

 

Mye info her, men det er bedre enn for lite.

Håper noen kan komme med smarte ideer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...