Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hva har skjedd med PCen? Bruker utrolig mye minne


Anbefalte innlegg

Skjønner skjønner , takk for svar :)

 

Datafeilen; Jeg har lastet ned ccleaner og funnet ut at jeg kan tilbakestille systemet. Dette med svchost.exe som virkelig tar mye minne er jeg nesten sikker på at skjedde i går. Og det står innpå ccleaner at jeg innstallerte noe fra windows update i går tidlig. Kan dette ha vært "inne" i denne updaten i såfall, er det dumt av meg og tilbakestille denne? Legger ved et SS.

 

http://bildr.no/view/557693

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tusen takk , skal prøve programmet med engang. Men som du ser av bildet mitt litt overfor her så er det endel program som starter ved oppstart. Noen mening om hvem som bør "deaktiveres"

 

mvh

 

Ta bort:

 

sidebar

msmsgr

swg

WNM....windows mediaplayer

Steam

Win welcome center

NVCPLDaemon

NCmediasenter

Adobe reader...

Energi settings

BDRRegion

Languageshortcut

fussi

Quick time

Skytel

remote control

SunJavaupdate

Onenote

 

Kan sikkert deaktivere mer men dette er ting som du ihvertfall ikke trenger i oppstarten. Resten av oppstartsfilene kan du sjekke her: http://www.file.net/process/

 

 

 

'

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig :) Regner med at det ikke er farlig å ikke starte X programmer ved oppstart ? Regner vel også med at de lett kan startes igjen også?

 

 

 

 

 

Jeg har lastet ned ccleaner og funnet ut at jeg kan tilbakestille systemet. Dette med svchost.exe som virkelig tar mye minne er jeg nesten sikker på at skjedde i går. Og det står innpå ccleaner at jeg innstallerte noe fra windows update i går tidlig. Kan dette ha vært "inne" i denne updaten i såfall, er det dumt av meg og tilbakestille denne? Legger ved et SS.

 

http://bildr.no/view/557693

 

Noen ?

Lenke til kommentar
Er ikke helt med nå ? :tease:

 

Sjekk bildet du har lagt link til i post 3. Der vil du se ikonet til blant annet Windows update. Det ikonet betyr at det er oppdateringer til maskinen din som ikke er installert.

Hallo!

 

Hvis man går til kontrollpanel og velger system, så kan man der finne et panel som heter automatiske oppdateringer. Her kan du sette dette til automatisk.

 

Og det er jo en fordel, slik at maskinen til enhver tid får de nøvendige oppdateringer fra windows update.

 

 

Vennligst

 

BmOnline

Lenke til kommentar
Men er det ikke nettopp windows update som har "forårsaket" at denne svchost.exe greien er her? Den bruker jo 80 000 KB.

 

Ingen som kan forklare meg hvordan dette er mulig?

Hallo!

 

Hvis du ønsker å installere pagedefrag for vista, her er hvordan det gjøres:

 

 

Joined: 26 August 2007

Online Status: Offline

Posts: 1 Quote bigbmarketing Quote Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 August 2007 at 10:35pm

 

Installing PageDefrag on Vista.

I have PageDefrag installed on my Windows Vista computer. It was a challenge to figure out what to do to get it to install but here is what worked.

1) Put the 3 PageDefrag install files in your root Directory aka c:\

2) Turn off the Account Control --- yes, I know that is probably not the best suggestion but you have to do it to install.

3) reboot your computer and log into your administrator account.

4) Install PageDefrag

5) Remember to turn your Accout Control back on

6) Reboot your computer and log back into your normal windows account

 

When you reboot the page defrag will run at the start up.

If you want to make any changes to PageDefrag or to uninstall you have to log back into your administrator account but you do not have to turn off your account control.

 

 

 

Newbie

 

Joined: 10 June 2009

Location: Alaska

Online Status: Offline

Posts: 1 Quote Pooponstuff Quote Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 June 2009 at 3:29pm

 

Actually I was able to move the file to the root drive, uncheck read-only on all including the folder(s), then run as administrator. Worked very well.

 

 

Så det er fullt mulig å kjøre pagedefrag på Vista.

 

 

Vennligst

 

BmOnline

Lenke til kommentar

Det siste innlegget skjønte jeg ikke mye av? Hva er pagedefrag ? :S

 

Vurderer nesten å reinnstallere hele PC/vista pragrammet n¨å ettersom jeg vet det er noe feil siden det er flere svchost.exe filer som kjører og 2-3 av dem bruker 80 000kb og det er ikke riktig !

 

mvh

Endret av LFCstar
Lenke til kommentar
Men er det ikke nettopp windows update som har "forårsaket" at denne svchost.exe greien er her? Den bruker jo 80 000 KB.

 

Ingen som kan forklare meg hvordan dette er mulig?

Hallo!

 

Hvis du ønsker å installere pagedefrag for vista, her er hvordan det gjøres:

 

 

Joined: 26 August 2007

Online Status: Offline

Posts: 1 Quote bigbmarketing Quote Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 August 2007 at 10:35pm

 

Installing PageDefrag on Vista.

I have PageDefrag installed on my Windows Vista computer. It was a challenge to figure out what to do to get it to install but here is what worked.

1) Put the 3 PageDefrag install files in your root Directory aka c:\

2) Turn off the Account Control --- yes, I know that is probably not the best suggestion but you have to do it to install.

3) reboot your computer and log into your administrator account.

4) Install PageDefrag

5) Remember to turn your Accout Control back on

6) Reboot your computer and log back into your normal windows account

 

When you reboot the page defrag will run at the start up.

If you want to make any changes to PageDefrag or to uninstall you have to log back into your administrator account but you do not have to turn off your account control.

 

 

 

Newbie

 

Joined: 10 June 2009

Location: Alaska

Online Status: Offline

Posts: 1 Quote Pooponstuff Quote Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 June 2009 at 3:29pm

 

Actually I was able to move the file to the root drive, uncheck read-only on all including the folder(s), then run as administrator. Worked very well.

 

 

Så det er fullt mulig å kjøre pagedefrag på Vista.

 

 

Vennligst

 

BmOnline

Hallo Lfcstar!

 

Jo, nå skal du høre. Pagedefrag.exe er et program som fjerner gammelt grums og defragmenter i filer i operasjons, systemfiler. Disse filene som blir fjernet gjør at prosessoren "tukler med de" derved går mye tid til dette, og minnet blir også brukt i denne unødvendige prosessen. Denne memory-prosessen er spesielt styrt via pagesys.exe, som ligger i rota på windows sytemdisken. Da vi ikke har tilgang til denne filen mens windows kjører, er der laget et meget smart program som gjør denne jobben innen windows booter, kommer det opp en blå skjerm. Her får du da beskjed om 9 plasser som blir defragmentert. Er alt ok, så står det et en tall (1) på hvert sted som er det normale.

 

Men hvis der ved første gangs defragmentering blir listet opp, så er jeg sikker på at der kan listes opp noen som har 4, 13, 36, og en eller to av 9 grupper har bare 1. Så det kan du da se på din pc like før windows pålogging kommer opp, da kommer denne beskjeden-. Du kan stoppe denne fragmenteringen ved å trykke en hvilken som helst tast, men hvis du ikke gjør det, så blir fragmenteringen utført. Det tar ca 3-4 sekunder.

 

Så kommer denne listen opp i 1-3 sekunder og så forsvinner den og påloggings skjermen dukker fram som vanlig. Her er litt infor om pagedefrag:

 

http://www.hardware.no/artikler/programtips_pagedefrag/13916

 

Du laster det ned og du installerer det i en egen mappe i rota på systemdisken, C: der som pagesys.exe befinner seg. Mappen kaller du for pagedef. Så starter du programmet og lar det pakke seg ut i den mappen. Du får så spørsmål om du vil at pagedef skal kjøre hver boot eller bare en gang. Velg hver boot. Fordi du selv kan stoppe pagedef programmet ved å trykke en tast før windows starter i boot øyeblikket. Men det går jo så fort at det bare kan kjøre, synes nå jeg. Det er et meget flott program. Det er en lekse over her om hvordan du skal installere det i vista. Følg den anvisningen, du vil ikke angre.

 

 

Vennligst

 

BmOnline

Lenke til kommentar

Bare for å gjøre en ting klart: Du har ikke feil med svchost.exe!!

Kjør en runde med malwarebytes for å se om du har noe virus-lignende på maskinen. Velg full scan.

Installer oppdateringene til windows som ligger på vent.

Når du har gjort dette, kan du stoppe alle programmene som nevnt ovenfor.

 

PS. Du slår vel av maskinen med jevne mellomrom? Ikke bare hvilemodus?

Lenke til kommentar

Hjertelig takk for alle svar folkens,hjelper meg mye. BMonline; Detvirket ganske så komplisert for en fyr som virkelig ikke har mye peilling på PC. Men takk uansett.

Så de siste spørsmålene mine for denne tråden.

 

Jeg har fått en CD med nortonantivius, dette skal holde?

Og det dere sier er at 13 svchost.exe ikke er et resultat av virus? Og dette å oppdatere med alle disse oppdateringene java og spesielt windows updatefår, er det trygt? Leste her ett sted at det var dette som første til litt tull, blant annet med svchost.exeSøkte med Norton antivurs og den fant ingenting, er denne sikker? Søker den opp etter alt? Alle former for virus? Eller trenger man forskjellige virusprogrammer for forskjellige typer viruser.

 

mvh

Endret av LFCstar
Lenke til kommentar
Hjertelig takk for alle svar folkens,hjelper meg mye. BMonline; Detvirket ganske så komplisert for en fyr som virkelig ikke har mye peilling på PC. Men takk uansett.

Så de siste spørsmålene mine for denne tråden.

 

Jeg har fått en CD med nortonantivius, dette skal holde?

Og det dere sier er at 13 svchost.exe ikke er et resultat av virus? Og dette å oppdatere med alle disse oppdateringene java og spesielt windows updatefår, er det trygt? Leste her ett sted at det var dette som første til litt tull, blant annet med svchost.exeSøkte med Norton antivurs og den fant ingenting, er denne sikker? Søker den opp etter alt? Alle former for virus? Eller trenger man forskjellige virusprogrammer for forskjellige typer viruser.

 

mvh

 

 

Norton er utrolig tung og krever mye systemressurser og minne. Har du fått en prøveversjon, tremnd. versjon eller lignende ville jeg droppet det. Det finnes bedre gratisprogrammer. Prøv AVG free, Avast eller Microsoft sitt nye gratisprogram, Microsoft security essentials. Har selv AVG men vurderer å gå over til Microsoft. Den kan f.eks lastes ned herfra da den ikke finnes på norsk og du derfor får feilmelding på Microsoft sine nedlastningssider.

http://filehippo.com/search?q=security+essentials

 

Du ikke bare trenger kun ett, men kan også bare ha ett antivirusprogram på PC'n. De vil ellers ødelegge for hverandre. Du trenger i tillegg, f.eks Spyboot og adaware. Disse finner og fjerner spionprogrammer og reklame.

 

Du kan også vurdere et program som finner rootkit. Disse legger seg dypere inn i systemet og finnes ikke alltid av antivirusprogrammer. Les mer på den engelske Wikipedia siden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rootkit

 

Og ja... oppdater Windows, det er ikke bare trygt men også fornuftig sikkerhetsmessig. Oppdateringene fjerner som oftest sikkerhetshull som gir andre mulighet til å ta over maskinen din mm. Oppdater Java også.

 

Når det gjelder svchost så gir denne artikkelen en bra forklaring på hva den gjør.

http://itpro.no/art/12409.html

Lenke til kommentar
Dette ville jeg holdt meg unna med mindre du har rimelig peiling.

 

Voopss, Neida- et er ikke binladen vi snakker om.

 

Så det skal du ikke være redd for. Det er såre enkelt og det ødelegger ingen verdens ting.

 

Du laster ned pagedef til skriverbordet. Så vil du se at det er lastet ned når det er ferdig. Så går du til min datamaskin og velger disk C. Klikk på åpne, C. Så vil du få se treet under C. Ved rota til C nederst vil du finne WINDOWS katalogen. Den skal du bare se at er der, ikke mer.

 

Så klikker du på filmenyen oppe til venstre og velger ny mappe. Ny mappe kommer opp og du klikker i navnet på den og skriver inn pagedef i stedet for ny mappe.

 

Så starter du pagedef på skrivebordet ved å klikke på logoen. Da starter programmet og vil at du skal vise hvor det skal pakkes ut. Da klikker du på menyen for valg, hvor C er din systemdisk, finn C og så åpner du mappen pagedef som du har laget. klikk ok. og så vil alle filene bli lagt dit under installasjonen. Dett var dett. Nå er det bare å logge av og restarte maskinen. Ved oppstart neste gang får du menyen til pagedefrag opp, hvor du bare velger "kjør hver gang". Så er det bare å nyte resten. Den rensker maskinen for alt uvesen og prosessoren får kun nyttige ting å arbeide med heretter.

 

http://bmonline.no/forum/viewforum.php?f=4...9184608c09aec01

:)

Vennligst

 

BmOnline

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Kan noen av dere komme med noen tall fra deres PC'er? Hvor mange prosesser har dere gående på PC ved oppstart osv? Er det normalt med 58 ? Og har 4 GB ram, er det da normalt at 1.10 GB går ved at jeg kun har nettet på ?

 

Prøver å forstå med skjønner det ikke. Spiller et spill ved navn Football manager og når denne er på går ca 1.70 GB minne og kan egentlig ikke huske at det gikk så mye før, var under 1000 mb. Så hva er det som kan være galt?

Lenke til kommentar
Takker for svar.

 

Kan noen av dere komme med noen tall fra deres PC'er? Hvor mange prosesser har dere gående på PC ved oppstart osv? Er det normalt med 58 ? Og har 4 GB ram, er det da normalt at 1.10 GB går ved at jeg kun har nettet på ?

 

Prøver å forstå med skjønner det ikke. Spiller et spill ved navn Football manager og når denne er på går ca 1.70 GB minne og kan egentlig ikke huske at det gikk så mye før, var under 1000 mb. Så hva er det som kan være galt?

 

OK - for 100'nte gang - det er IKKE noe galt i at maskinen bruker 1-2 GB med minne.

Det at din maskin nå bruker MER minne enn tidligere skyldes trolig at du har installert

noen ekstra programmer som går der i bakgrunnen UTEN at du har startet dem (du har altså trolig ikke virus, men 100% sikker kan jeg dog ikke være her jeg sitter) - slik er det bare - noen programmer velger å starte opp enkelte bakgrunnsprosesser automatisk for å gi deg som bruker raskere respons når du først velger å starte dem opp. 80 000 KB er ca 80MB hvilket ikke er så forbasket mye heller isolert sett for et program eller tjeneste. Dersom du først skal gjøre noe med PC'n så fjern en del programmer du strengt tatt ikke har behov for - og hør på de som sier at du KUN kan ha ETT antivirus program, men FLERE programmer som rydder opp i søppel som f.eks spybot osv. Som antivirus program anbefaler jeg som en tidligere her skriver MS sitt eget, avast eller AVG. Bruker selv avast og MS sitt på hver sin pc og begge fungerer bra uten å stjele for mye ressurser. Til slutt et råd : IKKE HENG DEG OPP I MINNEBRUK - dersom pc'n oppleves som stabil,ikke treg og alt ser ut til å fungere - ikke bry deg om hvor mye minne pc'n bruker. Hadde du prøvd deg på andre operativssystem enn windows ville du kanskje sett at 98% eller noe slikt av minnet var brukt opp bare du bootet opp boksen - og tro meg dette er en god ting. Å la masse minne ligger der å vente på å bli brukt er idiotisk bruk av ressurser.

Lenke til kommentar
Takker for svar.

 

Kan noen av dere komme med noen tall fra deres PC'er? Hvor mange prosesser har dere gående på PC ved oppstart osv? Er det normalt med 58 ? Og har 4 GB ram, er det da normalt at 1.10 GB går ved at jeg kun har nettet på ?

 

Prøver å forstå med skjønner det ikke. Spiller et spill ved navn Football manager og når denne er på går ca 1.70 GB minne og kan egentlig ikke huske at det gikk så mye før, var under 1000 mb. Så hva er det som kan være galt?

 

 

Mener du har fått nok hjelp nå. Det er ikke noe galt med din PC. Følg de rådene du har fått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...