Gå til innhold

"Tikke-lyd" Med Eldre Forsterker Koblet Til PC


Anbefalte innlegg

Jeg har en eldre Sansui R-5 forsterker koblet til PC'en. Den har fungert helt utmerket i halv-annet år nå. I det siste derimot har det begynt å komme "tikkelyder" i høyttalerne. Lyden høres best når jeg har på konstante lydkilder som for eksempel musikk, men jeg hører det i spill også av og til.

Nå skal det sies at jeg har koblet to høyttalere til hver høyttalerutgang på den ene ut-linja. Det kan virke som om dette ikke skjer før forsterkeren blir litt varm, men jeg er ikke sikker på om dette er tilfelle. Jeg har testet headphones i lydkortet uten problem, så det er nok ikke lydkortet det er noen galt med.

Bortsett fra "tikkelydene" er lyden like bra som før.

Jeg har alltid sverget til eldre forsterkere og høyttalere da jeg alltid har syntes det er bedre lyd i dem, men det ser kanskje ut som om jeg må bite i det sure eplet nå?

All hjelp mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved å koble to høyttalere til hver utgang har du nok senket total impedans på utgangene slik at forsterkeren leverer litt for mye effekt og går varm. Prøv å koble fra det ene høyttalerparet, og se om det blir noe bedre. Forresten, de gamle er eldst! Har siklet på å skaffe meg en Tandberg Huldra 11 eller en Sølvsuper av noe slag. :wink:

Lenke til kommentar

Whoppass Cheese :

Du må ha noen bedritene ører da. Gamle forsterkere, som er i nogenlunde god stand, gir ofte like god lyd eller bedre lyd en mange av dagens forsterkere når vi snakker om to-kanals lyd da.

 

Har selv en sansui au-217. den funker mega bra. Synes den gir mye bedre lyd på musikk enn surround-reciveren min(sony str-de 545) gir.

 

har en Tannberg Sølvsuper(11) også. Det var den jeg brukte først på Dali(5005) paret mitt. Den ga også god lyd, men den var ikke så sterk at det gjore noe. Kontaktene bak den var også litt slitte, så signalet datt tid til annen ut.

Lenke til kommentar
Ved å koble to høyttalere til hver utgang har du nok senket total impedans på utgangene slik at forsterkeren leverer litt for mye effekt og går varm. Prøv å koble fra det ene høyttalerparet, og se om det blir noe bedre. Forresten, de gamle er eldst! Har siklet på å skaffe meg en Tandberg Huldra 11 eller en Sølvsuper av noe slag. :wink:

 

Takker for forslaget, skal prøve det. Har hatt dette oppsettet på flere eldre forsterkere, men har aldri fått dette problemet før. Hva er "Impedans" forresten? :shrug:

Lenke til kommentar

Delvis off-topic; Jeg har en sansui forsterker her, å høre på musikk gjennom den gjør omtrent like vondt for ørene som å trykke piggtråd inn i ørene. Den sansuien her er sikkert ikke den beste i rangen, men jeg har min tvil til om en sansui forsterker kan gi saklig lyd. Skulle hatt en Dynamic Precision eller tre, så hadde de fleste problemene vært løst :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gammal HI-FI stinker værre enn brukte bleier. Har både huldra og sølvsuper i perfekt teknisk stand, men de låter bedritent i forhold til nye ting. Ta hintet, kjøp noe nytt.

 

Du kan godt få gi dem til meg, sier ikke neitakk. :wink:

 

Har forøvrig rimelig nye saker (Electrocompaniet ECI-3 osvosv), og ja det er selvfølgelig grom lyd, men(!) den fine tingen med lyd er at det er en subjektiv oppfatning og at folk opplever lyd forskjellig. At du ikke liker lyden av sølvsuper/huldra/gammalheks/whatever er entydig din mening, ikke prøv å dytt den over på andre. La folk få bestemme selv... :-?

Lenke til kommentar
Ved å koble to høyttalere til hver utgang har du nok senket total impedans på utgangene slik at forsterkeren leverer litt for mye effekt og går varm. Prøv å koble fra det ene høyttalerparet, og se om det blir noe bedre. Forresten, de gamle er eldst! Har siklet på å skaffe meg en Tandberg Huldra 11 eller en Sølvsuper av noe slag. :wink:

 

Takker for forslaget, skal prøve det. Har hatt dette oppsettet på flere eldre forsterkere, men har aldri fått dette problemet før. Hva er "Impedans" forresten? :shrug:

 

Impedans er den totale motstanden som forsterkeren "ser" inn i høyttaleren (både resitiv, induktiv og kapasitiv) ved 1kHz.

Lenke til kommentar
Gammal HI-FI stinker værre enn brukte bleier. Har både huldra og sølvsuper i perfekt teknisk stand, men de låter bedritent i forhold til nye ting. Ta hintet, kjøp noe nytt.

 

Du kan godt få gi dem til meg, sier ikke neitakk. :wink:

 

Har forøvrig rimelig nye saker (Electrocompaniet ECI-3 osvosv), og ja det er selvfølgelig grom lyd, men(!) den fine tingen med lyd er at det er en subjektiv oppfatning og at folk opplever lyd forskjellig. At du ikke liker lyden av sølvsuper/huldra/gammalheks/whatever er entydig din mening, ikke prøv å dytt den over på andre. La folk få bestemme selv... :-?

 

Var bare ment som en advarsel. Brukte begge en stund og syntes det låt spennende. Men etter en ukes tid, når begeistringen for antikviteter ga seg, syntes jeg det ikke var noe bra lengre. Direkte A/B testing avslørte stooore forskjeller.

 

Foretok også målinger, og de gamle hadde dårlig frekvensrespons, spesielt oppover i frekvens, og den litt dypere bassen. Vet veldig godt at målinger ikke er alt, men her var det store forskjeller, som også kunne identifisere ved lytting. Men viktigst av alt, forvrengningen var høy, og de hadde endel støy. Har bare testet på en huldra, men flere sølvsuper og resultatet var det samme.

 

Det er ingen grunn til at gamle produkter skulle være noe bedre enn nye.

Utviklerne har ikke blitt dummere, teknologien har ikke blitt dårligere og produktråvarene har ikke dårligere kvalitet. Alle tre er faktisk mye bedre. Så hvordan i granskauen skal folk greie å produsere noe som låter dårligere?

 

Men hvis man hører på ganske lavt volum (50-70 dB), så har disse en spesiell klang som endel sikkert liker. For på såpass lavt volum er ikke forvrengningen eller støyen spesielt hørbar.

Mine har blitt nedgradert til pynt. Det er bra til. :wink:

Lenke til kommentar
Whoppass Cheese :

Du må ha noen bedritene ører da. Gamle forsterkere, som er i nogenlunde god stand, gir ofte like god lyd eller bedre lyd en mange av dagens forsterkere når vi snakker om to-kanals lyd da.

 

Har selv en sansui au-217. den funker mega bra. Synes den gir mye bedre lyd på musikk enn surround-reciveren min(sony str-de 545) gir.

 

har en Tannberg Sølvsuper(11) også. Det var den jeg brukte først på Dali(5005) paret mitt. Den ga også god lyd, men den var ikke så sterk at det gjore noe. Kontaktene bak den var også litt slitte, så signalet datt tid til annen ut.

Nope, ikke noe dritt i øra mine. Les innlegget mitt over så får du min erfaring. Men at sansui au-217 er bedre på musikk enn sony str-de 545, det kan jeg tro på. Har ikke hørt på akkurat den sansui'en du har, men en nær slektning, ikke ille. Sonyen er veldig dårlig til musikk egentlig, men grei til film.

Lenke til kommentar
Ved å koble to høyttalere til hver utgang har du nok senket total impedans på utgangene slik at forsterkeren leverer litt for mye effekt og går varm. Prøv å koble fra det ene høyttalerparet, og se om det blir noe bedre. Forresten, de gamle er eldst! Har siklet på å skaffe meg en Tandberg Huldra 11 eller en Sølvsuper av noe slag. :wink:

 

Takker for forslaget, skal prøve det. Har hatt dette oppsettet på flere eldre forsterkere, men har aldri fått dette problemet før. Hva er "Impedans" forresten? :shrug:

 

Impedans er den totale motstanden som forsterkeren "ser" inn i høyttaleren (både resitiv, induktiv og kapasitiv) ved 1kHz.

Vel,vel. Det er jo ikke ved 1 kHz, men ved de(n) frekvensen(e) som spilles.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...