Gå til innhold

Flytte hjemmfra - trenger tips og råd


Mysterio

Anbefalte innlegg

Jeg er 19år i skrivende stund. Har 3 jobber, men jobber mest kun på et sted. Jeg har vært en for god familiemedlem. Med tanke på hvor jeg kommer fra så er vi veldig knyttet til familien. Pga den tilknytningen så pleier vi å hjelpe hverandre hele tida. For å si det kort så har jeg brukt 70% av inntektene mine på andre enn meg selv.

Jeg har vært selvstendig og veldig ansvarsfull siden jeg har vært 15år, jeg har betalt alle regninger i huset i 6 år nå, ikke alltid med mine penger da. Jeg har hatt større plikter enn mange over 30år. Men uansett hva jeg gjør og hvor mange ganger jeg beviser min selvstendighet og modenhet så blir jeg behandlet som en 13 åring. Det er på tide at jeg viser dem hvor avhengig de er av meg, ikke nødvendigvis økonomisk, men sånn generelt sett. Jeg vil vise dem hvor langt jeg kan nå på egenhånd.

Planen min er å bo der jeg jobber og stå på egne bein.

 

* Jeg MÅ bo så nærme Gardermoen som mulig siden jeg jobber stort sett der. Ikke kjøpe, men leie bolig.

* Det må være transport til Gardermoen så tidlig/sent som kl04. Hvis jeg skulle få problemer med bilen.

* For å spare mest mulig penger så kan jeg gjerne dele bolig med noen.

* Jeg kan trenge egen bil, så billig som mulig, holder så lenge den er kjørbar. Billigst forsikring, evt ingen forsikring.

* Lån med små eller ingen renter.

* Tips til hva jeg bør gjøre først osv.

 

Når det gjelder penger: jeg har penger på kontoen for bolig-sparing, men de vil jeg ikke ta ut før jeg skal kjøpe bolig, grunnen er at man kan kun åpne en slik konto 1 gang i livet og dermed vil jeg ikke ødelegge det.

 

Takker for seriøse svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har mulighet bør du spare deg opp en buffer på en månedslønn eller to. Med en pengebuffer har du noe å gå på. Dette bør du ha i bakhånd aller først.

Gitt at det er kollektiv transport: kan du klare deg uten bil? Det er store kostnader ved å ha bil. Forsikring må du ha, det er lovpålagt. Du kan dog klare deg med ansvarsforsikring.

 

Du sier indirekte at familien din er avhengig av din private økonomi. Har du samtidig vurdert hva som vil skje med din familie om du har rett i dine antakelser? Har de da råd til å betale sine regninger? I værste fall må de flytte fra hjemmet sitt. Ser du denne siden av saken?

 

Hva vil du frem til? Vil du at de skal trygle og be deg om å komme hjem igjen? Hvil du at de skal si til deg at de synes du er ansvarsfull og flink? Skal du flytte ut permanent eller vil du tilbake etter du har oppnådd det du ønsker?

Forklar litt mer rundt dette.

 

Mvh.

Lenke til kommentar
Du sier indirekte at familien din er avhengig av din private økonomi. Har du samtidig vurdert hva som vil skje med din familie om du har rett i dine antakelser? Har de da råd til å betale sine regninger? I værste fall må de flytte fra hjemmet sitt. Ser du denne siden av saken?

 

I beste fall så innser de realiteten, at de må forsørge seg selv.

Om det da blir vanskelig å betale regninger så kan det være et realt spark i stompen som kan øke ambisjonsnivået med å få seg en bedre betalt jobb og/eller billigere leilighet.

 

Folk har godt av å ha det litt "hardt" :-)

Endret av christox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...