Gå til innhold

SAT - Collegeboard > Utenlandsstudier


Requi

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har tatt den beryktede SAT'en? Lurte på om noen hadde lyst til å dele litt erfaringer med den, hva dere gjorde/leste for å forberede dere før dere tok den, hvordan den var osv.

 

Jeg tenker på å studere på college i USA, dermed trenger jeg litt info om denne testen osv.

 

-Requi

Endret av Requi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den fortjener egentlig ikke sitt rykte, da den ikke er spesielt vanskelig. Husk aa ta den i god tid foer en eventuell soeknadsfrist, slik at du kan ta den over igjen om resultatet ikke er som forventet, og regn med aa bruke en maaned eller to paa aa gaa over en eller flere SAT prep boeker (Amazon.com er en god kilde), og ikke minst ta noen av de vedlagte proevene for aa maale hvor klar du er.

 

Matten i SAT proeven er heller grunnleggende, med fokus paa algebra og geometri, jeg tror iikke det var noen trigonometri og iallefall ikke noe calculus eller mer avansert metematikk. A lese mer avanserte engelske tekster er veldig god oevelse for leseforstaaelse, jeg anbefaler aa proeve deg paa lovtekster og analyse, jeg gjorde det i US government siste aaret paa high school, og det gjorde underverker. Skrivetesten er gjerne den mest vriene, jeg anbefaler aa foelge oppskriften i oevelseboekene, da karakteren foelger et helt spesielt moenster.

 

Ellers kan jeg si at du ikke trenger aa stresse saa veldig mye med denne proeven, da den bare avgjoer en liten del av din totale soeknad, og den betyr enda mindre siden du ikke har engelsk som morsmaal.

Lenke til kommentar

 

Den fortjener egentlig ikke sitt rykte, da den ikke er spesielt vanskelig. Husk aa ta den i god tid foer en eventuell soeknadsfrist, slik at du kan ta den over igjen om resultatet ikke er som forventet, og regn med aa bruke en maaned eller to paa aa gaa over en eller flere SAT prep boeker (Amazon.com er en god kilde), og ikke minst ta noen av de vedlagte proevene for aa maale hvor klar du er.

 

Matten i SAT proeven er heller grunnleggende, med fokus paa algebra og geometri, jeg tror iikke det var noen trigonometri og iallefall ikke noe calculus eller mer avansert metematikk. A lese mer avanserte engelske tekster er veldig god oevelse for leseforstaaelse, jeg anbefaler aa proeve deg paa lovtekster og analyse, jeg gjorde det i US government siste aaret paa high school, og det gjorde underverker. Skrivetesten er gjerne den mest vriene, jeg anbefaler aa foelge oppskriften i oevelseboekene, da karakteren foelger et helt spesielt moenster.

 

Ellers kan jeg si at du ikke trenger aa stresse saa veldig mye med denne proeven, da den bare avgjoer en liten del av din totale soeknad, og den betyr enda mindre siden du ikke har engelsk som morsmaal.

 

Collegeboard sin store SAT bok (The Official SAT Study Guide 2nd. edition) er på vei i posten fra Amazon.com. Jeg har også mottatt "Gruber's Complete SAT* Guide 2009" (2009 versjonen ja, men fungerer vel på lik linje med 2010 versjonen (?) ) som jeg har rukket å lest innholdsfortegnelsen på. Tanken på at man får 1/4 poengtrekk for å svare feil på ett spørsmål er også litt disturbing i tillegg.

 

Men også, om man tar den om igjen, er det da den siste prøven som gjelder, eller kan man velge den med best score som skal representere deg i søknaden?

 

Og hvor ofte (NTNU f. eks) kan man ta den i året (og hvilke datoer) ?

Endret av Requi
Lenke til kommentar

Det hoeres ut som du er godt paa vei med forberedelsene dine, lykke til!

 

Naar det kommer til hvordan resultatene blir vurdert, og hvilke som tar prioritet, saa er det opp til hvert enkelt universitet. Noen skoler vil telle den hoeyeste poengsummen i hver proevedel, selv om de er tatt paa forskjellige tider, mens andre vil telle den hoeyeste scoren paa et proeveforsoek. Jeg tror collegeboard har forskjellige metoder for hvordan de sender resultatene ogsaa, at de kan sende "custom scores" som et enkelt forsoek, men jeg er ikke sikker. Jeg ville sett paa nettsidene til de skoler og studieprogram du vurderer for aa se hva de gjoer, og de poster ogsaa madianpoengsummen paa sine soekere, noe som vill gi deg et godt overblikk paa hva du boer sikte paa aa faa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...