Gå til innhold

beregning av skattkort med tabell


t_olsen_82

Anbefalte innlegg

hvordan er deres erfaringer med beregning av skattekort med tabell... jeg synes det blir ofte veldig feil? og at jeg må ta masse i for at det skal bli riktig..

her er mitt eksempel:

 

i inntektsåret 2009 hadde jeg en intekt på 343680,- jeg betalte 61000 i gjeldsrenter og hadde 3700,- i renteinntekter

jeg hadde ingen formue i 2009 som virket inn på ligningen. jeg betalte 77008,- i skatt

 

når jeg skulle beregne tabellkort i forkant av inntekståret 2009 beregnet jeg 45000,- i renteutgifter (altså 16000 mindre en faktisk) jeg beregnet 13000,- i renteinntekter altså 9300,- mer en faktisk. inntekten på skatteberegningen for inntektsåret 2009 sto til ca 363900 (men dette har vel ikke så mye å si siden det er tabell?)

når jeg nå beregner skatten med skatteetatens skatteberegner for 2009 har jeg betalt inn 1100 kroner for mye i skatt... så med andre ord vis jeg hadde tatt og skrevet inn mer riktige summer ved beregning av skatt for 2009 ville jeg fått en kjempe smell..

 

eller for å si det sån vis jeg faktisk bare hadde betalt 45000 kroner i renter (likt som i beregningen) og faktisk hadde 13000 i renteintekter (også likt som i beregningen) noe som ifølge grunnlaget for beregningen av skattekort skulle gått i 0,- ville jeg fått en smell på 5900,- kroner.

 

er det faktisk sån med tabellkort at mann må ta veldig godt i for at jeg skal kunne ungå restskatt??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

og man må kontrollere forutsetningene. F.eks har skatteetaten lagt til grunn en rentesats for 2010 som er langt høyere enn det alle andre tror.

 

En annet poeng er at man i løpet, f.eks etter sommeren, kontrollere hvordan man ligger ann og evt. få et nytt skattekortet.

Lenke til kommentar

Jeg tar stort sett det trekket skatteetaten presenterer meg for, men regner ut om det blir for mye eller for lite trekk så jeg er forberedt lenge før skatteoppgjøret kommer. Jeg ser ikke det store problemet med at man blir trukket for lite eller for mye så lenge man er klar over det.

 

Jeg selger og kjøper litt aksjer og fond, så det blir nesten alltid feil for min del. I år fikk jeg over 50.000 igjen på skatten etter å ha realisert noen tap i 2008. I 2010 håper jeg at jeg gjør det så bra at det blir like mye i restskatt.

 

Men om man vil treffe best mulig er det bare å forandre på skattekortet i løpet av inntektsåret.

Lenke til kommentar

Muligens litt dumt spørsmål, men jeg ble plutselig så usikker her: Tar man med "feriepengene" når man beregner skattepliktig årsinntekt?

 

Si rent hypotetiskt at man tjener 450.000kr på et år inkludert feriepenger, er det dette man beregner minstefradraget fra? Eller er det 400.000 (11 måneder lønn, uten feriepenger) ?

 

Å kan man gå ut i fra minstefradraget når det gjelder å ha betal nok?

 

(Sorry for at jeg "ninjaer" tråden din t_olsen, men jeg lurer på litt av det samme her :)

Lenke til kommentar

det er ikke noe problem for meg med skattekort. jeg kan bare hensyn ta mye mindre renter en jeg har, jeg kan føre opp masse renteintekter jeg ikke har. jeg kan be arbeidsgiver trekke mere skatt i tilegg.

men poenget mitt er om tabellene er riktige og trekker riktig skattetrekk. for når jeg legger inn noe mer renteintekter og noe mindre renteutgifter en jeg har får jeg mye mindre igjen på skatten en det jeg skulle hatt i forhold til det jeg har lagt på..

Lenke til kommentar
Du skatter ikke av feriepengene dine. :)

 

Har du utbetalt 450 000 kroner inkludert feriepenger, beregner du skatt av x kroner:

 

x*1.102=450000

 

x=450000/1.102

 

x~408000

Her var det mye feilaktig desinformasjon.

 

Visst skatter du av feriepengene. Det at man ikke betaler skatt den måneden du får feriepengene utbetalt og halv skatt i desember er bakt inn i trekktabellene. Man betaler bare litt mer skatt resten av året for at folk skal slippe å spare penger til de månedene man bruker mest. Men feriepengene er med i beregningsgrunnlaget for skatt.

 

Men feriepengene regnes ikke med i grunnlaget for neste års feriepenger. Derfor er feriepengegrunnlaget lavere enn bruttolønn. Skatten beregnes av lønn inkludert feriepenger.

 

De fleste har fem ukers ferie og 12% feriepenger.

 

Det hadde kanskje vært en fordel å sjekke fakta før man svarer?

Lenke til kommentar
Du skatter ikke av feriepengene dine. :)

 

Har du utbetalt 450 000 kroner inkludert feriepenger, beregner du skatt av x kroner:

 

x*1.102=450000

 

x=450000/1.102

 

x~408000

Her var det mye feilaktig desinformasjon.

 

Visst skatter du av feriepengene. Det at man ikke betaler skatt den måneden du får feriepengene utbetalt og halv skatt i desember er bakt inn i trekktabellene. Man betaler bare litt mer skatt resten av året for at folk skal slippe å spare penger til de månedene man bruker mest. Men feriepengene er med i beregningsgrunnlaget for skatt.

 

Men feriepengene regnes ikke med i grunnlaget for neste års feriepenger. Derfor er feriepengegrunnlaget lavere enn bruttolønn. Skatten beregnes av lønn inkludert feriepenger.

 

De fleste har fem ukers ferie og 12% feriepenger.

 

Det hadde kanskje vært en fordel å sjekke fakta før man svarer?

Beklager. Da tok jeg feil.

Endret av Scooby snacks
Lenke til kommentar

Skal prøve å forklare litt tydeligere.

Ved beregning av skattekort for 2009, altså fjoråret.

det eneste som for min del er vesentlig er renteintekter og utgifte. har mye lån og ingen formue så dette spiller ikke inn. har eller ingen andre fradrag.

min faktiske intekt var 20000 mindre en i skatteberegningen ( men dette har jo ikke noe å si så lenge det er tabell)

 

jeg regnet med å måtte betale 45000 i renter i 2009 jeg betalte faktisk 59000 i renter altså 14000 mer

jeg regnet med å måtte få 13000 i rente intekter men fikk bare 4000,- altså 9000 mindre en beregnet.

da skulle jeg altså ha 23000 å gå på 13000+9000 og etter beregningen få igjen 5000-6000 kroner. (28% av 23000)

men ved skatte beregningen jeg har tatt på skatte etaten får jeg en smell på 500 kroner. den overlever jeg. men kan jeg ikke stole på disse tabellene?? å må jeg ta enda mer i når jeg skal beregne skattekort for 2010 får

å ikke få smell??

Lenke til kommentar

Det virker jo ikke helt riktig nei, har du spurt Skatteetaten hvordan de ser på det?

 

Hos meg treffer det svært godt. De siste to årene har jeg hatt tabelltrekk etter å tidligere ha hatt prosenttrekk, og fikk tilbake 1000,- pluss fordel av BSU-sparing i fjor og - om jeg har regnet rett - 2000 i år.

Lenke til kommentar
Ut ifra den inntekten du nevner i førstepost, så skulle en anta at du har snaut 28000 brutto i måneden?. I følge tabell 7108 skulle du da betalt langt mer en 77000 i skatt.

 

det kan stemme ganske godt. jeg har trukket etter tabell 7108 og komme ut med 77000 kr i trukket skatt.

Hva kan stemme ganske godt?

Hvis det stemmer at du har rundt 28000 brutto i måneden i 09, så stemmer ikke skattetrekket ditt mot tabell 7108. ihht 7108 skulle du ved nevnte inntekt betalt rundt 85000 i skatt.

Lenke til kommentar
Ut ifra den inntekten du nevner i førstepost, så skulle en anta at du har snaut 28000 brutto i måneden?. I følge tabell 7108 skulle du da betalt langt mer en 77000 i skatt.

 

det kan stemme ganske godt. jeg har trukket etter tabell 7108 og komme ut med 77000 kr i trukket skatt.

Hva kan stemme ganske godt?

Hvis det stemmer at du har rundt 28000 brutto i måneden i 09, så stemmer ikke skattetrekket ditt mot tabell 7108. ihht 7108 skulle du ved nevnte inntekt betalt rundt 85000 i skatt.

 

jo ifølge min lønnslipp har jeg tjent 342923,- i 2009 jeg har trukket 76419,- i skatt etter tabell 7108.

hva er da feilen??? jeg antar at du har regnet ut skatten på 28000 som er 7999 i tabell 7108 X dette opp med 10,5 eller noe sånt og kommet opp til 85000,-

den er jeg med på.. men ifølge min lønnslipp har dette ikke blitt gjort. da er det trukket 76419 i skatt.. jeg har skrevet timer hver mnd i 2009 og har lønn og skattetrekk per mnd for hele året. og skatten har blitt trukket riktig etter tabell 7108.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...