Gå til innhold

Budsjett spill-pc til max 6000 kr.


Anbefalte innlegg

En venn av meg har akkutt nød for ny spill-pc etter ca. 5 år med en "grei" Siemens som en gang var kjøpt på Elkjøp.

Jeg har derfor tatt på meg oppgaven å hjelpe han med å smekke sammen en grei pc, men har ikke akkurat altfor store kunnskaper om emnet.

 

Budsjettet hans er på ca. 6000kr. Dette er uten tastatur, mus, matte, skjerm og headset/høytalere.

PCen skal gi mest mulig for pengene og gjerne litt fremtidsrettet så han slipper å bytte ut komponenter allerede etter 1 år eller 2. Alle kompnentene til datamaskinen skal kjøpes fra maks en nettbutikk, og til nød 2. Tenkte å bygge selv da det som regel er billigst

Listen hittil:

Kabinett:

-Antec Three Hundred

-NZXT Apollo

-NZXT Lexa

Han vil gjerne ha ett som ser litt stiligere ut en de aller billigste.

 

Strømforsyning:

-Corsair 650 w

-Corsair 450 w

Noen andre som er bedre og billigere? Hvor mange W holder?

 

Hovedkort:

Ingen anelse, så trenger hjelp her.

 

Skjermkort:

NvDia eller Radeon? Best med en litt nyere og dyrere eller kjøre med 2 like, men litt eldre kort?

-HD 4890 OC 1 GB

- 2x HD 4650 1 GB

- 2x 9800 GT 512 MB

 

CPU:

-AMD Phenom 2 X4 940 Black Edition

-Intel core i5 750

-Intel core E8400/8500

Billigere og bedre?

 

RAM:

Er 4 Gb en god tanke?

 

HDD:

- WDC Caviar 640 Gb

- WDC Caviar Green 1 Tb

?

 

Tenkte å skaffe Windows 7, men 64 eller 32 bit da?

DVD-brenner kjøper han bare en billig av og lyd-kort kan kjøpes senere. Da er det vel ikke noe mer han trenger?

Takker for svar på forhånd :)

Endret av Sindre :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabinett kan dere jo kanskje bestemme selv, de du nevnte er alle gode, og er det viktig å ha et stilig kabinett, så må man jo ut med litt mer.

 

Når det gjelder strømforsyning vil jeg anbefale fra 500W og oppover. Lurt å ha litt mer, så har du noe å gå på. En god strømforsyning holder lenge, og ved en eventuell oppgradering eller ny PC senere, slipper man da å måtte oppgradere på nytt.

 

Hovedkort avhenger av prosessor. Når det gjelder prosessor, så er det Phenom som gir mest for pengene. Det er dumt å kjøpe E8400/E8500, som er utgående modeller som ikke gir like god ytelse. i5 er veldig bra, men er en del dyrere enn Phenom.

 

Når det gjelder skjermkort, så antar jeg at du spør om nVidia GeForce eller ATI Radeon. Sistnevnte er billigst nå, Radeon 5770 blir vel best i deres prisklasse.

 

4GB RAM er best.

 

Det er en del forskjell på harddisker, men det kan nok være lurere å kjøpe en rask 500GB-disk enn en treg 1TB-disk. Disse blir jo bare billigere og billigere, så trenger han mer, kan han jo bare kjøpe en til senere.

 

Han bør ha Windows 7 64-bit; det bør man ha hvis man har mer enn 3GB ram.

 

Lydkort følger nesten alltid med på hovedkortet ;)

Endret av Mathias-S
Lenke til kommentar

Nå tar jeg utgangspunkt i et oppsett uten operativsystem. Hvis du også skal ha operativsystem, så vil det koste ca 850kr ekstra (Windows 7 Home Premium 64-bit OEM).

 

Kabinett: Antec Three Hundred (dette kan du endre på som du vil)

Strømforsyning: Cooler Master Silent Pro 600W

Grafikkort: Radeon HD 5770

CPU: AMD Phenom II x4 955 Black Edition

Hovedkort: Gigabyte GA-MA790XT-UD4P AM3 ATX

RAM: Kingston ValueRam 4GB (2x2GB) DDR3 1066MHz CL7

Harddisk: Samsung SpinPoint F3 500GB

Lenke til kommentar
snip .....

 

Bra oppsett, selv om man faktisk kan kjøre en svakere CPU, og allikevel drive HD 5770 så det fyker etter. Athlon II X4 serien har ingen problemer.

 

 

@mathias: om det hk er nødvendig kommer vel an på om han har planer om å kjøre 2x 5770 i CrossfireX ved en senere anledning? og om han skal det burde han heller invistere litt mer i et 790fxt hk, denne: http://www.dustinhome.no/pd_5010223589.aspx , der han har 2x pci-E (x16) spor, dermed inget ytelsestap da han skal ha 2x 5770 ;)

 

790X hovedkort har ingen ytelsestap med HD 5570 i crossfire i forhold til 790FX. Da holder det godt med x8 på x16 sporene, som 790X har. Det er først når man stapper inn HD 5850 og særlig HD 5870 i CF man opplever ytelsestap mellom 790X og 790 FX hovedkort. Med HD 5870 i CF er ytelsestapet ca 18 %, og for HD 5850 noen få prosent.

 

@TS: HD 4890 er nok hakket vassere enn HD 5770, i og med at HD 5770 yter nesten som HD 4870. Men så har HD 5770 DirectX 11, er utrolig strømgjerrig, rimeligere og yter glimrende i CF. Så jeg ville uten tvil valgt HD 5770 (om det er å få tak i), grunnet disse forholdene. Ønsker man mer ytelse, så kan man bare kjøpe et HD 5770 til og har ytelse nesten på nivå med HD 5870. 600 Watt PSU driver HD 5770 i CF mer mer enn god nok margin.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tusen takk for raske sva og bra oppsett inv_biggrin.gif

Han som skal ha pcen blir nok glad når julaften er over og han har råd til å bestile wink.gif

 

 

Bare lurer, hvilket kort er best av HD 4890 1GB og 5770 1 GB? Var ikke 4890 nesten toppkortet til Ati når det kom ut, mens 5770 er en litt billigere modell?

 

Hvem er det som skal ha ny PC? shArk.?

 

Har han skaffet seg den enda?

 

I så fall kunne han vel bare tatt HDD fra den gamle Siemens-en? Jeg vil tro det er SATA-disker i den, men er ikke sikker...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...