Gå til innhold

ATA-33 sammen med ATA-100. Går dette an da?


Tannpirkeren

Anbefalte innlegg

Jeg har A-bit KG7 hovedkort med WD 60GB som står alene på primær IDE-kontroller.

 

På sekundær IDE-kontroller har jeg Plextor 24x (master) og Acer 56x (slave.

 

Jeg har tenkt å sette inn en gammel 2GB seagate harddisk som kjører på ATA-33 (som slave til primær IDE-kontroller). Poenget med å sette inn denne er å flytte vekslefila til denne disken. Da skal visstnok maskina gå fortere ifølge anbefaling fra win2000.

 

Spørsmålet blir da: Kan en ATA-33 disk kjøre sammen med en ATA-100 disk på samme kontroller med 80-leders IDE-kabel?

 

Her er spesifikasjonene på seagate-disken: http://www.seagate.com/cgi-bin/view.cgi?/a...at/st32122a.txt

 

Noen som vet om dette går? Evt. ulemper?

 

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-01-27 10:37 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres unektelig litt rart ut at man skal tjene på å legge vekslefila på en ATA33 disk. Hva var argumentene for å legge data på disker som har mye dårligere ytelse?.

 

Jeg kjører Windows XP uten vekslefil for å tvinge OS'et til å kjøre alt i RAM.

 

Yoda

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-27 11:35, Yoda skrev:


Høres unektelig litt rart ut at man skal tjene på å legge vekslefila på en ATA33 disk. Hva var argumentene for å legge data på disker som har mye dårligere ytelse?.


Jeg kjører Windows XP uten vekslefil for å tvinge OS'et til å kjøre alt i RAM.


Yoda


 

Det finnes ikke noe argument for å legge vekslefila på en tregere disk. Argumentet er derimot at maskina blir raskere hvis man legger vekslefila på en annen disk enn systemdisken.

 

Siden jeg bare har en seagate på 2GB ATA-33 (i reserve) hadde jeg tenkt å prøve dette for å sjekke om maskina blir noe raskere.

 

Takker for svar. Det går altså an å koble en ATA-33 sammen med en ATA-100 da.

 

Men kan jeg bruke 80-leders kabel på ATA-33 disken?

 

sveinl

 

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-01-27 12:48 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-27 10:29, Sveinl skrev:

Jeg har tenkt å sette inn en gammel 2GB seagate harddisk som kjører på ATA-33 (som slave til primær IDE-kontroller). Poenget med å sette inn denne er å flytte vekslefila til denne disken. Da skal visstnok maskina gå fortere ifølge anbefaling fra win2000.


Spørsmålet blir da: Kan en ATA-33 disk kjøre sammen med en ATA-100 disk på samme kontroller med 80-leders IDE-kabel?


Noen som vet om dette går? Evt. ulemper?


 

Den *store* ulempen er at då vil begge diskane på IDE1 bruke ATA-33, altså hemmar du ytelsen på WD-disken din.

Så, vinninga vil garantert gå opp i spinninga her. Trur nok faktisk det blir ein god del meir spinning enn vinning. :smile:

 

per

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-27 12:58, mcper skrev:

Quote:


On 2002-01-27 10:29, Sveinl skrev:

Jeg har tenkt å sette inn en gammel 2GB seagate harddisk som kjører på ATA-33 (som slave til primær IDE-kontroller). Poenget med å sette inn denne er å flytte vekslefila til denne disken. Da skal visstnok maskina gå fortere ifølge anbefaling fra win2000.


Spørsmålet blir da: Kan en ATA-33 disk kjøre sammen med en ATA-100 disk på samme kontroller med 80-leders IDE-kabel?


Noen som vet om dette går? Evt. ulemper?


 

Den *store* ulempen er at då vil begge diskane på IDE1 bruke ATA-33, altså hemmar du ytelsen på WD-disken din.

Så, vinninga vil garantert gå opp i spinninga her. Trur nok faktisk det blir ein god del meir spinning enn vinning. :smile:

 

per

 

OK. Da kommer det ikke på tale å sette inn en ATA-33 sammen med ATA-100 disken min.

 

Gjelder det samme dersom jeg kobler en ATA-33 CD-ROM som slave til ATA-100 disken?

 

sveinl

Lenke til kommentar

Hva... Jeg har to disker på samme IDE, den ene disken kjører ATA-100 og den andre ATA-66. (og forskjellige DMA-moduser)

 

Tja, det er lurt å ha vekselfilen på den disken du jobber minst med ... (Men den disken bør igjen være ganske rask)

 

Å Tvinge OS'et til å bare bruke RAM'en er vel egentlig best, men bare hvis man har store mengder RAM (512mb +++)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-27 13:06, lithium skrev:

Hva... Jeg har to disker på samme IDE, den ene disken kjører ATA-100 og den andre ATA-66. (og forskjellige DMA-moduser)


Tja, det er lurt å ha vekselfilen på den disken du jobber minst med ... (Men den disken bør igjen være ganske rask)


Å Tvinge OS'et til å bare bruke RAM'en er vel egentlig best, men bare hvis man har store mengder RAM (512mb +++)



 

Hvordan greier du å tvinge OS'et til å bruke bare RAMmen? Vekslefila skal jo minst være 1,5xRAM og max 3xRAM.

 

Jeg har 768MB DDR og vekslefila skal være minst 1152MB og max 2304MB.

 

Dersom du tar bort vekslefila så får du jo feilmelding om at den er for lita hver gang du starter opp. Slik er det hvertfall i Win2000.

 

sveinl

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...