Gå til innhold

Får ikke til å boote USB Pen for å installere Windows 7


wil

Anbefalte innlegg

Hei. I går kjøpte jeg 3 USB Penner på jobb. 1x 4 GB, 1x 8 GB og 1x 16 GB. Jeg skal gi bort den på 8 GB og ha de 2 andre selv. Jeg har da prøvd å få over installasjonsfilene til Windows 7 over på den penna med 4 GB for å installere den fra USB Penna. Dette vil seg rett og slett ikke. Jeg får overført filene og alt i orden, men den vil ikke boote. Bios skal være konfiguert riktig. Jeg har både prøvd å kopiert filene direkte fra DVD Plata over på penna og fra ISO fil til penna via programvare. Den maskina jeg fører over filene over til penna med har Windows XP. Men Diskpart finner ikke penna, men det gjør Windowsen. Det gjør også Parted Magic. Noen som vet hvordan jeg skal få det til?

Jeg skjønner egentlig ikke hvordan man skal få det til. Det er forøvrig en sånn Sandisk penn. Den har med et sånn program som heter Sandisk eller noe. Så jeg tok å avinstallerte det programmet fra penna for å se om det fungerte, men det ble ikke noe resultater da heller.

Håper noen vet noe.

 

Hilsen. wil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wil, du må:

-partitionere usb ( I XP ) med feks: HP USB FORMATER først. Deretter kan du bruke bootsect.exe som du har i Win7 DVD plate, for å oppdatere bootsector til win7 compatibelt.

Hvis du kjører via cmd bootsect /nt60 X: /mbr (X=partitions letter i USB) vil og mbr blir win7.

I XP behandling kan du da merke den partition som active.

 

-hvis ikke du skal bruke HP USB formater, kan du boot opp maskinen fra den Win7 dvd plate, og via cmd (du kommer dit med å bruke Repair my computer alternativet i Install now bilde) kjøre Diskpart, med create partition, format assign og alt det der.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Er det noen spesiell størrelse på partisjonene jeg må ha? Må jeg ha 2 partisjoner på den eller?

 

Sitter ikke med Windows nå, så jeg får ikke testa det nå. Når jeg tenker meg om, så blir det vel laget 2 partisjoner når man installere Windows 7 også? Eller?

 

Unetbootin fungerer vel bare for Linux distrobusjoner vel? Virker sånn, men som sagt så får jeg ikke testa det nå.

Lenke til kommentar

Når du skal partitionere USB via cmd -->diskpart , fra recovery console (dvs boot fra dvd plate) så lager du bare en partition. (create partition primary) Formater den i fat32 file system.

 

Når det gjelder partitionering for harddisken, så blir 2 partitioner, 1=system den 2=boot, under vanlig installasjon. Den 1=system er fix size. Den 2=boot, som du kontrollerer, kan du velge størrelse etter hva du kommer å bruke maskinen til. Men ikke tenke som i XP, når det gjelder størrelse på den boot partition.

 

HVIS du ønsker å ikke ha den skjult system partition, for diverse grunner, så kan du partitionere harddisken først via cmd--->diskpart i recovery console, merke partitionen som active, formatere den, ( bare format commando gir deg ntfs), assign, for så å gå tilbake til Install Now vindue og videre til installasjon.

 

Siden du allerede har en partition som kan brukes som system (den er active) så blir installasjon kun på C:

C: er da slik som du hadde det i XP.

 

Det betyr og selfølgelig, at i ettertid du kan finne på å bruke en hardisk nr 2 i maskinen, eller annet partition på samme disk,og du ønsker å få system over på den.

Verktøy BCDboot som du har i win7, vil gi deg full controll over hva du skal gjøre. Så se litt på BCDboot.

Lenke til kommentar
Er det noen spesiell størrelse på partisjonene jeg må ha? Må jeg ha 2 partisjoner på den eller?

 

Sitter ikke med Windows nå, så jeg får ikke testa det nå. Når jeg tenker meg om, så blir det vel laget 2 partisjoner når man installere Windows 7 også? Eller?

 

Unetbootin fungerer vel bare for Linux distrobusjoner vel? Virker sånn, men som sagt så får jeg ikke testa det nå.

Det blir laget 2 partisjoner i Win7 ja, men den ene er en liten skjult så du får ikke brukt den. Jeg pleier alltid å lage en partisjon på 100GB til Win7 også resten av disken til filmer o.l

 

Unetbootin støtter Windows også, har selv brukt det uttalige ganger når jeg reinstallerer.

Lenke til kommentar

Ok. Takk for svar. Problemet var bare det at jeg ikke får til å boote Windows 7 plata med den PC`en som det er snakk om. Får se litt på det når jeg får tid.

Leste blant annet en guide for dette og da ble det brukt et program som heter UltraISO. Jeg har programmet installert på den PC`en og prøvde med det programmet, men det gikk ikke da heller.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke kan boote fra den DVD plate som du har, betyr at du har laget plata selv.

Greit nok det, men det betyr og at plata er configurert slik under brenning at en bootsector blir skrevet på den. Den bootsector ser du ikke, men det gjør datamaskina di :) .

 

Hvis du skal lage en plate i UltraISO, så må du:

-Merke filene som skal i den plate (dvs alle win7 installasjons filene) og dra opp i workspace.

-laste inn bootfilen for win7

-lagre workload i en iso file.

 

Hvis du åpner igjen ISO filen i ultraISO, vil du se at den er merket som oppstarbar/bootable. Nå kan du brenne.

 

bootfilen som du trenger.

Vista-wil, eller den andre er egentlig samme sak.

wil.zip

 

 

 

Noe annet:

på eldre datamaskiner, er ikke sikkert at fat32 file format vil fungere (gjelder USB) Da er fat16.

Men for at du skal kontrollere at den fungerer, før du kopierer mange GB med data i den:

-behandle USB som beskrevet tidligere når det gjelder partitionering, active, format osv.

-kopiere følgende fra en win7 dvdplate og til USB:

-bootmgr, boot folder

-lage en folder med navn sources

-fine boot.wim file i \sources i dvd plate og kopiere til \sources i USB

 

Slik vil du kunne boote maskinen og komme til recovery console hvis du og vil. Alt det er ikke 500MB.

Når du har bekreftet at den booter opp, fjerne alt hvis du vil, og kopiere alt innhold fra dvd.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Siden du ikke kan boote fra den, trenger du å finne årsak til det. Alt jeg har skrevet om å få USB til bootable, er nettopp for å forstå hva må til til det.

 

Men jeg vet ikke hvordan, eller hva du har utført av det som er beskrevet ovenfor, og derfor er ikke greit å si hvorfor.

 

Jeg hadde valgt å bruke diskprobe.exe (som du har i XP plata di ) og visuelt kontrollere at USB har riktig mbr

og bootsector.

For at det skal ikke mer enn det. Man trenger ikke å ha noe annet data i usb for å teste om den booter eller ikke.

 

Hvis det er XP bootsector i den og booter, vil meldning om at ntldr mangler kommer opp.

Hvis det er Win7 bootsector i den og den booter vil meldning om at bootmgr mangler kommer opp.

 

Så si meg hva du har utført til nå med den. Ikke kopiere noe som helst i den fra den Win7 plata enda.

Lenke til kommentar

Hei igjen. Jeg har prøvd følgende. Jeg prøvde Windows 7 plata på en annen PC og den fungerer. Jeg har prøvd å flytte over filene fra mappa til ISO fila over til USB Penna med UltraISO. Jeg har formatert penna med Parted Magic, HP Formateringsprogrammet. Har også prøvd å overføre filene til Penna fra Unetboot, men heller ikke det fungerte. Jeg fikk etterhvert prøvd bootsect /nt60, men den kom både med sucessfully og Acces Denied. Er det lettere om jeg prøver å lage bootbar USB Penn via f. eks Windows 7 som er installert på en annen PC? Er litt rådvill her nå. Vet ikke helt hva som er galt.Unetboot brukte sinnsykt langt tid på en fil som heter install.wim før den gikk videre. Er sannelig ikke sikker på hva jeg skal gjøre. Jeg har skrevet det jeg kan komme på. Det virker som at USB Penna som står "Active".

Lenke til kommentar

Install.wim er image fra en komplett win7 installasjon.Slik som det var på vista.

Den er vel over 2GB, så det vil ta tid å kopiere. Derfor ikke kopiere noe filer i USB enn høyst nødvendig til du bekrefter at den kan boote.

 

Du kan partitionere og formatere i en Win7 maskin.

Men jeg antar at du vil helst se at du får det som du vil, ikke sant?

 

Kople USB i din XP maskin, og kjøre HP verktøy på den. Fat32.

Kjøre bootsect /nt60 X: /mbr via cmd. X=USB bokstaven den har fått.

Gå i diskmanager og merke som aktiv, hvis den er ikke.

 

Prøve å boote med den etterpå.

Hvis ikke den booter:

kople den på den Win7 maskin

åpne cmd as Administartor

 

skrive

diskpart

list disk ( alle disker i den maskin vil komme opp. Deribland USB. SE på disk nr)

 

select disk ? (nr på USB disken) Vær forsiktig med den.

 

clean

create partition primary

active

format fs=fat32 quick

assign

 

 

Prøve å boote opp med den nå. Det er alt du skal prøve.

Lenke til kommentar
Isåfall må jeg vel se om jeg får prøvd det i morra. Har en Windows 7 laptop liggende her, men gidder ikke å gjøre det nå. Tror faktisk den install.wim var på over 3 GB faktisk.

 

ja den er vel over 3GB. Derfor er ingen vits å kopiere slike filer før du har en riktig bootbart USB.

 

Etter du har prøvdt med booting uten filer, og du får faktisk den riktig feilmeldningen, så kan du kopiere inn bare bootmgr.exe file og boote igjen. Slik går du et steg nærmare, fordi du vil da se annet feilmeldning osv.

Når du er sikker at det er i orden, så kopiere alt fra DVD eller fra Iso file med win7.

 

Det er mange diverse løsninger med andre verktøy som mange henviser til. Greit nok det.

Poeng har vært å lage den bootbart fordi vi vil så, og egentlig med det vi har til disposisjon.

PC-DVD plate og UDBen. (fordi du kan boote fra DVD plate, behandle USB i recovery mode for så å kopiere rett etterpå alt som er i DVD in til USB, for så å bruke USB på en maskin uten DVD rom.

Det vil si du trenger ikke noe OS installert noe sted for å lage det der.

Lenke til kommentar

Vel. Jeg må vel si at jeg har kommet et lite stykke videre virker det som. Jeg gjorde det som du sa, med å koble til USB Penna til en Windows 7 maskin og styre med diskpart. Så overførte jeg filene fra Windows 7 ISO mappa til minnepenna. Da ville den ikke boote da heller, men jeg styra litt med Biosen på PC`en og da kom den et lite stykke videre. Det som nå skjer når USB Penna er kobla til er at det står å blinker en hvit strek, så det virker som det skjer noe da iallefall. Vet ikke helt hva det betyr, men.

Lenke til kommentar

Da er det nok noe med bootsector-fileformat.

Er den PC kanskje gammel? eller?

 

Du har ikke en liten USB sak, som du kan teste med, slik at du går ikke løs på den enda?

 

Som sagt ikke haste med å legge alle filene i før du vet at den booter.

Jeg har hatt mine dager med uendelige restarter og forandringer jeg og.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Vel. Det er en sånn Sandisk Cruzer 4 GB USB Penn så den er ikke så viktig egentlig.

Hvor gammel PC`en er? Det er jeg ikke helt sikker på, men det var installert Orignal Windows XP på den fra Komplett var det vel. Så kanskje den er fra imellom 2003 eller 2005 en gang da kanskje. Vet ikke helt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...