Gå til innhold

Plassering av radiator ?


Anbefalte innlegg

Sitter lit fast....

Tenker på plassering av en 3x120mm radiator.

 

Tanken er å bruke den på en overklokket cpu og hovudkort ( nb/sb ).

 

Skall bruke et Corsair Obsidian 800D kabinett som har plass for en stor radiator i toppen av kabinettet.

Men vet ikke om man i så fall skall blåse luft fra utsiden in igjenom radiatoren in i kabinettet eller om man skall blåse fra insiden av kabinettet og ut igjenom radiatoren ?

 

Problemet med at ta luft fra utsidan og in er at jeg da kun har 1st 140mm vifte for at blåse luft UT av kabinettet...Er det nok ??

Tar ja luft fra insiden så vill jeg tru at den luften er varmere en den som er i rummet ? og vill da få en høyere cpu temp eller ??

 

Si at man får mellom 29-33'c inne i kabinettet, og i rummet er det ca 23'c Vill den tempereturen ha mye og si for overklokking av cpu ??

 

En annen tanke er å feste radiatoren på høyre sida av kabinettet ( døra ). Med den løsningen vill jeg få den beste kjøleløsningen både for overklokking og luftgjenomstrømning i kabinettet.

Men hvordan høres da eventuellt 6st 120mm i push pull på utsidan av ett kabinett ??

Vill man klare å få det tyst men alikevell bra ?

 

Da blir det 2st 140mm for at blåse in og 3st 120mm for at blåse ut og 6st 120mm for at bruke som push pull på radiatoren.

 

Vill få det så kallt som muligt for å kunne overklokke mye men samtidigt ikke for mye bråk....usch, dette blir ikke lett.

 

 

Frustrert Iexo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ha radiatoren i toppen burde du kjøre luften ut, varmen stiger opp så viftene vil bare hjelpe til med dette. Hvis du i tillegg har 2 140mm vifter som blåser luft inn. så er det massevis av gjennomlufting i kabinettet så tviler på at luften inni kabinettet blir nevneverdig varmere. Du har vel ikke noe luftkjølt igjen og det er jo dette som gjør luften i kabinettet varm.

 

Jeg har laget hull i bunn av kabinettet og skal montere radiatoren der, Det er jo der den kaldeste lufta i rommet er. Spesielt der jeg bor i et gulvkaldt gammelt hus... :p

Lenke til kommentar

Jeg har også et obsidian 800d, og jeg har montert en 3*120mm radiator i toppen med 3 vifter som blåser luften opp og ut av kabinettet.

Jeg har testet en del med forskjellige vifteoppsett, og jeg har kommet frem til at jeg får klart best ytelse dersom jeg snur viften bak i kabinettet til å blåse inn i tillegg til viften i gulvet. Da har man 2*140mm som blåser inn og 3*120mm pluss evt skjermkort som blåser ut.

 

De første ukene kjørte jeg med kabinettet slik det kom fra fabrikken, altså med en 140mm som blåser ut bak, og en som suger inn i bunn, pluss 3 120mm som blåser ut i toppen. Det virket for meg som at det ble antydning til undertrykk i kabinettet, for viftene i toppen flyttet ikke i nærheten så mye luft som i det oppsettet jeg bruker nå.

 

En ufordel med å snu den bakerste viften til å suge luft inn er så klart at den ikke har noe støvfilter slik den i bunn har...

 

Som noen også har nevnt før meg er det nok lurest å blåse luften ut gjennom radiatoren i toppen (ikke suge inn luft), da varm luft stiger, og da det å forsøke å få en luftgjennomstrømning med varm luft til å gå nedover i kabinettet på ingen måte er fordelaktig hva temperaturer angår:-P

 

Lykke til med kabinettet i allefall, håper du blir like fornøyd som meg:-)

Lenke til kommentar

Nej, å blåse in luft fra toppen er ikke noe jeg vill heller.

 

Ja har skiftet ut alle 140mm vifter som føljde med mot en annen type 140mm. Har snudd den som sitter i bak så at den nå blåser in i kabinettet. Har og satt in 1st 120mm helt i bånn for at blåse op på den andre 140mm viften så at det hele tiden kommer kall luft in.

 

Oppe i taket på kabinettet kommer det at sitte 3st 120mm, det som er uvisst er om dem kommer å blåse ut igjenom radiatoren eller ikke, evetuellt push pull med 6st 120mm.

 

Men ! Fortsatt så er det tempen jeg lurer mest på....

Viss tempen inne i kabinettet ligger på 7-10 grader høyere en tempen i rommet vill da tempen på cpu'n og bli ca 7-10 grader høyere ?

 

Jeg blir ikke klok...

 

 

Iexo.

Lenke til kommentar

Da er: http://www.performance-pcs.com/catalog/ind...oducts_id=23558 plassert.

 

Den sitter inne i kabinettet opp i taket med 3st: http://www.performance-pcs.com/catalog/ind...oducts_id=22539 som blåser ut luften gjenom dem og ut ur kabinettet.

 

Blev fornøjd med det, så nå håper jeg bare at tempen blir ok og.

 

Et litet bilde med den røde juleduken =)

post-114911-1262196243_thumb.jpg

 

 

 

Iexo.

Endret av Iexo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...