Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen fryser helt tilfeldig i ett sett


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et problem med den ene maskinen. Det har seg slik at den fryser helt tilfeldig.

Det kan være under innlogging, på skrivebordet, mens man surfer eller gamer. Helt tilfeldig som sakt. Det som skjer er at bildet, musen og tastaturet fryser helt. Maskinen kjører fortsatt og lager ingen ulyder. Virker som om at den kjører helt fint, bare at den fryser.

 

Dette er en helt ny maskin som ikke har blitt brukt før. Bygde den selv for litt siden, men har hatt dette problemet siden første sekund så den har ikke blitt brukt. Nå er jeg lei og tom for ideer, så nå må jeg høre her om noen vet noe.

 

Jeg har hatt ny kjølepasta på CPU fordi jeg trodde det var det som var problemet, men det løste ingenting.

 

Er det noen av dere som har noen tanker om hva det kan være?

 

På forhånd takk!

 

 

- Cocho

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er jeg lei og tom for ideer, så nå må jeg høre her om noen vet noe.

Deaktiver alt som har noe med nettverk å gjøre, hva skjer da?

 

Det samme skjer igjen og igjen.. så jeg tror det må være noe som er defekt -.-

 

 

jeg hadde to XFX 790i, begge hadde tilfeldige "frysefeil" allerede fra første oppstart. Lyden hadde også en tendens til å henge seg samtidlig ved kræsj. Fikk byttet til Rampage Extreme og problemene forsvant.

Så det er mulig HK er defekt?

 

Det var liksom det jeg ikke ville høre :/ men jeg ser den. Etter hva jeg har funnet ut etter alle disse ukene, så er det et veldig logisk svar på problemet. Jeg skal få sjekket HK om det er det som er problemet.

Lenke til kommentar

Du burde skrive hvilke komponenter maskinen består av. Dermed kan det bli enklere å peke ut hvor feilen kan ligge. Vil tro du har en defekt maskinvare del, men dette er ikke alltid like lett å finne.

 

Her er noen skudd i blinde, siden du ikke har lagt ut så mange detaljer om maskinvare:

- Fungerte denne maskinen fullstendig noen gang?

- Er noen komponenter tatt fra en "gammel" maskin? (tenker helt på PSU)

- Hvor lenge er det "normalt" at du kan benytte maskinen uten at den låser seg.

- Hvilket OS har du? (XP/Vista/7 - 32/64 bit)

- Kjører du alt i bios på default?

- Har du tatt en titt i "Event Viewer" også kalt Windows loggen?

- La du inn driere til chipset/gpu?

- Har du prøvd å kjørt maskinen med det absolutte minimale som trengs for å komme inn i Windows? (PSU, HK, CPU, GPU(gjerne integrert gpu om du har det), HD, 1 minnebrikke - ikke cdrom/dvdrom, alle ekstra hardisker, lydkort, nettverkskort og alt annet

- Se om du kan "nå" maskinen via nettverket selv om alt er "fryst" (ping, noe som er delt på nettverket)

- Om du spiller musikk når maskinen låser seg, fortsetter musikken å spille? (kan tyde på defekt GPU)

- Prøv å start opp en linux "Live" CD/DVD eks: Ubuntu og se om maskinen låser seg selv om du ikke benytter Windows. (Forundrer meg om dette var driverrelatert)

- Last ned og legg inn cpu-z og ta screen shot av alle "fanene" i programmet, deretter legger du dem ut her.

 

Gi "oss" hvilke komponenter som er i maskinen. Gjerne med url til kjøpestedet.

Lenke til kommentar

Maskinen er helt ny, samt alle delene den består av.

 

Alt ble kjøpt nytt fra komplett.no

 

Maskinen er satt sammen av følgende:

CM Storm Scout Midi Tower Sort

Chieftec Smart Series 550W PSU

MSI 770-C45, Socket-AM3, DDR3

Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8

AMD Phenom II X2 550

Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB

MSI Radeon HD 4850 512MB "OC" GDDR3

BenQ 19" LCD T902HDA

Labtec Ultra Flat Illuminated Keyboard

 

.............

 

Maskinen har Windows 7 Umlitmate 64bit installert for øyeblikket, men har også vært brukt med Windows Vista Ultimate 64bit og hatt det samme problemet.

 

Det er litt vanskelig å ta screenshots i og med at maskinen fryser i ett sett hele tiden. Det varierer fra 1min etter oppstart til 20min etter oppstart når den fryser.

 

Jeg har fått installert alt av driver, men maskinen fryser fortsatt.

 

Angrefristen på varene har gått ut, men har jeg noen form for garanti slik at jeg eventuelt kan få sendt HK tilbake og få et nytt et hvis det er der problemet ligger?

 

 

-Cocho

Lenke til kommentar

Hvet ikke om det er noen sammenheng men:

 

Skaffet nettopp en WD Green 500GB harddisk for backup. Når jeg kjører Backup rutinen i Win7 fryser maskinen etter kort eller lengre tid. Skulle tro at backup som følger Win7 var utprøvd. Det skjer ikke ellers så det er trolig noe med backup programmet, da Genie Backup fungere utmerket, men Western Digital Green er det her og. Jeg kjører en helt nybygd maskinen basert på i5.

Endret av bengh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...