Lillemeg87 Skrevet 17. desember 2009 Skrevet 17. desember 2009 Skal til laparoskopi på tirsdag for å fjerne en dermoid cyste og sannsynligvis venstre eggstokk. Har lest litt om laparoskopi, men hadde vært greit å høre andres erfaringer også. Blir alle kvalm av narkose? Eventuelt hvor lenge varer kvalmen? Litt kjipt å være kvalm på julaften Gjør det veldig vondt i dagene etterpå? Og så har jeg lest at de fyller opp buken med masse luft så man ser ut som en ballong. Tapper de ut luften etter operasjonen? Eller må jeg gå rundt som en ballong i flere dager? :!: Hvor lang tid sånn ca tar operasjonen? Får man reise hjem rett etter man har våknet?
stich_it Skrevet 17. desember 2009 Skrevet 17. desember 2009 (endret) jeg har hatt utført nissenplastikk(oppstramming av lukkemuskel på toppen av magesekken) med kikkhullteknikk, da var det full narkose og trykkluft i magen 1. Jeg var ikke kvalm etter narkosen. 2. luften ble ikke "tømt" ut av magen etter operasjonen min, det var heller ikke noe særlig synlig at den var der, det merkelige med den lufta som var i magen var det at hodet tolker trykket som vondt i skuldrene så jeg hadde 2-3 dager med vondt i skuldrene. ble forklart av legen at dette var vanlig bivirkning av luft "innsprøytningen" *tillegg* 3. operasjonen tar den tiden den tar, det varierer fra operasjon til operasjon. 4. jeg måtte overnatte en natt etter min operasjon Endret 17. desember 2009 av stich_it
Lillemeg87 Skrevet 18. desember 2009 Forfatter Skrevet 18. desember 2009 Ja har lest at det er vanlig å få vondt i skuldrene pga lufta. Hvorfor måtta du ligge der en natt? Har hørt at de aller fleste får dra hjem samme dag hvis alt går bra. Hadde vært kjipt hvis det skjer noe og jeg må ligge der i jula :O
stich_it Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 tror grunnen til at jeg måtte ligge der var fordi det ble fikla med magen min de skjerte av endel av yttersiden av magen og la den rundt yttersiden av lukkemuskelen så den skulle lukke mer effektivt. vel det og de var redd for indre blødninger og infeksjoner så vidt jeg forsto det.
Lillemeg87 Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Skrevet 19. desember 2009 ahhh Er vel en litt mindre avansert operasjon jeg skal igjennom
stich_it Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 har ikke du fått denne infoen på sånn pre-op sjekk? jeg var inne en dag litt før operasjonen der de veide meg og tok blod osv osv... og da fikk jeg info om hva som skulle skje rett før under og etter operasjonen min inkludert hvor lneg jeg minumum og maksimum kunne forvente å måtte ligge på sykehuset til observasjon
Lillemeg87 Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Skrevet 19. desember 2009 å? nei har ikke vært på noen sjekk. Men det står litt info i brevet jeg fikk fra sykehuset og så skal jeg visst til undersøkelse/journalskriving (hva er det forresten) så får vel mer info da regner jeg med. Og så står det at jeg skal ta med meg alle medisiner som jeg bruker fast eller ved behov. Men hvorfor det egentlig? Gjelder det også smertestillende som paracet?
Lillemeg87 Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Skrevet 20. desember 2009 Og får man noe beroligende før operasjonen? Har lest et sted at man ofte får klyster før operasjonen...altså avføringsmiddel sprøyta opp i anus??? Høres ikke gøy ut :/
Gjest Guest_Chillern_* Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Klyster brukes for å tømt tarmen når man trenger å hjelpe til med å få den tom, og det gjelder når man skal operere på tarm laparoskopisk. Det skal ikke du. Faste ellers er for å ikke ha mat i magesekken, som du kan gulpe opp igjen, fordi beskyttelsesrefleksene forsvinner under narkose, og da kan du få magesekkinnhold i lungene, som kan gi en farlig lungebetennelse. Man forsøker å ikke operere før det har gått 6 timer etter matinntak. Gassen som blåses inn i tarmhulen, slippes helt ut før hullene hvor portene har vært, blir sydd igjen. Gassen blir ikke værende igjen. Medikamenter tar du med fordi det er pes for sykehuset å skulle finne riktige medisiner for dagkirurgiske inngrep, og få deg inn i et doseringsskjema. Mer logistikk. Dessuten er det slik at ikke alle medisiner er tilgjengelige på hver avdeling. Om du trenger øyedråper, så er det ikke sikkert at gynekologen hvor du opereres, har dette. (Eller kanskje det er gastrokirurgen, same shit mtp medikamenter). Paracet har de på alle avdelinger, men dersom du står på et fast regime pga brudd, ryggsmerter lr noe annet, kan d være greit å ta med. Alle medisiner du må be om skaper ekstra stress for de som har med deg å gjøre. Men du skal ikke svelge noe som helst før OP. Nei, jeg har ikke spist, jeg har bare tatt noen paracet og drukket en flaske vann - det går ikke.
stich_it Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Og får man noe beroligende før operasjonen? Har lest et sted at man ofte får klyster før operasjonen...altså avføringsmiddel sprøyta opp i anus??? Høres ikke gøy ut :/ jeg fikk tilbud om beroligende men sa nei da jeg følte meg ganske rolig fikk heller ikke klyster da det ikke var nødvnedig for operasjonen, men fikk en stikkpille for smerten når jeg var på vei til å våkne av narkosen da jeg ikke var helt i stand til å svelge skikkelig. undersøkelsen/journalskrivingen er ve lder du blir veid osv osv osv, så forklarer de litt om inngrepet og slikt. vel vis jeg ikke blander det med noe annet da. Gassen som blåses inn i tarmhulen, slippes helt ut før hullene hvor portene har vært, blir sydd igjen. Gassen blir ikke værende igjen. din uttalelse stemmer ikke overrens med hva jeg ble fortalt av legen og opplevde etter operasjonen samt hva den kirurgiske assistenten forklarte skuldersmerten min med før jeg skulle utskrives. fikk faktisk utskrevet paralgin forte for smerten.
Lillemeg87 Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Skrevet 20. desember 2009 Ok, takk for svar Jeg har også hørt at man kan ha plager med luftbobler som er igjen i kroppen og flytter seg rundt om kring og forårsaker smerter i skuldrene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå